kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
‌دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

نرخ پروازهای داخلی و خارجی تا 100 درصد افزایش می‌یابد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با احتساب نرخ روزانه ارز در سامانه سنا که ۱۷ مردادماه اجرا شد، قیمت پروازهای داخلی 70درصد و خارجی ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ با تأکید بر اینکه افزایش قیمت ارز، موجب بالا رفتن هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، بیان کرد: بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی، ارزی است. با توجه به اینکه دلار برای شرکت‌‌های هواپیمایی با نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود و شرکت‌ها باید برای تأمین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها، ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت.
وی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این نرخ بلیت پروازهای خارجی از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ایرلاین کری‌یر طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شد و ‌ شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام می‌دادند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق تصمیمات دولت، نرخ ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی‌ محاسبه شود، در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا نرخ ارز طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام می‌شود که این مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما قرار می‌گیرد. در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام شده است که بر اساس نرخ ارز در سامانه سنا، قیمت‌های بلیت محاسبه می‌شود.
اسعدی اظهار داشت: البته این نرخ‌های سامانه سنا برای شرکت‌های هواپیمایی‌ مشکل‌آفرین است، زیرا‌ نرخ ارز در این سامانه لحظه به لحظه متفاوت است و شرکت‌ها‌ نمی‌توانند بر اساس نرخ لحظه‌ای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر داشته باشند تا تسعیر خود را انجام
دهند.
وی ادامه داد:‌ طبیعتاً با افزایش قیمت دلار، محاسبات ایرلاین‌ها که تا پیش از این بر اساس دلار 4200 تومانی بود، تغییر یافت و بر اساس دلار سامانه سنا مثلا 9200 تومان محاسبه می‌شود‌. طبق اطلاعات ارزی سامانه سنا، قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی در برخی شرایط بیش از 100 درصد افزایش خواهد داشت و بیش از دو برابر می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پروازهای داخلی بیش از 70 درصد و نرخ بلیت پروازهای خارجی بیش از 100 درصد با احتساب نرخ‌های سامانه سنا و تحریم‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی افزایش یابد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در حالی‌که بعد از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شاهد رشد 20 درصدی مسافر‌ و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت ایمنی بودیم، به ‌دلیل شرایط جدید امکان دارد افت شدید مسافر و افزایش زیان شرکت‌ها‌ را شاهد باشیم.