kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
آمارهای رسمی نشان داد

افزایش 50 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سه ماه نخست امسال

براساس آمارهای بانک مرکزی نقدینگی کشور با افزایش بیش از 50 هزار میلیارد تومانی در سه ماه نخست سال جاری، به آستانه یک تریلیون و 600 هزار میلیارد تومان رسیده است.
گروه اقتصادی-

تاکنون بارها و بارها کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش بی‌رویه نقدینگی هشدار داده بودند، اما انگار گوش دولتمردان بدهکار این هشدارها نبود تا با افزایش چشمگیر نقدینگی در این دولت، با کمترین تکانه‌ای شاهد بهم‌ریختگی بازارهایی مانند ارز و سکه باشیم.
جدیدترین آمار بانک مرکزی که مربوط به خرداد ماه امسال است نشان می‌دهد نقدینگی کشور در پایان خرداد ماه نسبت به پایان اسفند سال قبل تقریبا 3/5 درصد رشد داشته و در همین سه ماه میزان نقدینگی از یک تریلیون و 529 هزار میلیارد تومان به یک تریلیون و 582 رسیده است.
افزایش 53 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در این سه ماه (حدود 90 روز) نشان می‌دهد به طور متوسط روزانه حدود 600 میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده که در جای خود رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.
خطر این افزایش نقدینگی زمانی عیان می‌شود که با التهاب اندکی در یکی از بازارهای ارز، سکه و یا حتی مسکن؛ به طور ناگهانی این سرمایه‌ها به سمت بازارهای مذکور روانه شده و التهاب به وجود آمده را دامن می‌زند.
آنطور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، حدود 90 درصد نقدینگی به شکل شبه پول (سپرده‌های بلند) بوده و بقیه هم حجم پول موجود در اقتصاد را نشان می‌دهد، متاسفانه دولت با رعایت نکردن انضباط پولی باعث شد نقدینگی زیادی در بانک‌ها به شکل شبه پول انباشت شده و در زمان سوداگری سپرده‌گذاران با بیرون کشیدن پول‌های خود از طرفی باعث شکننده‌تر شدن بانک‌ها شده و از طرف دیگر موجبات بهم‌ریختگی بازارهای دیگر را فراهم می‌کنند.
در شرایطی که اعلام می‌شود رشد اقتصادی کشور در سال 96 حدود 3/7 درصد بوده است، می‌بینیم که نقدینگی به میزان 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده که در نوع خود، اختلاف قابل توجه و محسوسی به شماره می‌آید.  
افزایش بی‌رویه نقدینگی در شرایطی رخ داده که چندی پیش رهبر معظم انقلاب هم در دیداری که با اعضای هیئت دولت داشتند، اعلام کردند: «در نظام بانکی و مشکل نقدینگی‌ای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما می‌توانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش می‌بردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ هزار و 500 هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است.»