kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
امیرآبادی در گفت‌وگو با کیهان:

می‌گویند سؤال از رئیس‌جمهور سیاسی است تا از پاسخگویی فرار کنند

«مسایلی از قبیل بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی و... اقتصادی هستند یا سیاسی؟ و آیا مشکلات امروز جامعه نیستند؟» امیرآبادی این سؤالات را می‌پرسد و در ادامه می‌گوید: متاسفانه آنچه دیده می‌شود این است که می‌گویند این مسئله سیاسی یا جناحی است، تا به این طریق خود را از پاسخگویی فراری دهند.
سرویس سیاسی-

امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی پیرامون حاشیه‌هایی که علیه طرح سؤال از رئیس‌جمهور ساخته می‌شود؛ می‌گوید: «از سؤال از رئیس‌جمهور نباید بت ساخته شود. این یک موضوع کاملا عادی است. هر نماینده‌ای می‌تواند از وزرا سؤال کند و مجموع نمایندگان به تعدادی که در آیین‌نامه وجود دارد می‌توانند طرح سؤال از رئیس‌جمهور را بدهند.»
قطعا در باب طرح سؤال شرایط تعیین‌کننده است. اما به‌رغم شرایط چرا تاکنون سؤالی طرح نشد؟ چندین بار طرح سؤال از رئیس‌محترم جمهور به جریان افتاد. در دفعات پیشین طیف خاصی از نمایندگان با پس گرفتن امضاهای خود آن را از حد نصاب انداختند. ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود که «به عملکرد نظارتی مجلس دهم نمره صفر می‌دهم». ابوترابی علت ضعف نظارت در این دوره از مجلس را وجود «وکیل‌الدوله‌»هایی دانسته بود که هیچگونه انتقادی را نسبت به دولت برنمی‌تابند و به‌جای پرداختن به مشکلات اصلی مردم، از موضوعاتی همچون حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مسئله حصر سران فتنه سخن می‌گویند.»
این بار اما سؤال گروهی از نمایندگان توانست از میان شرایط سختی که برای امضاها پیش آمده بود بگذرد و به منزل برسد. طرح سؤال نمایندگان 5محور اصلی دارد که همگی مشکلات امروز جامعه هستند و به همین سبب در حیطه مسایل اقتصادی قرار دارند.
سیاسی‌کاری نمایندگان لیست‌امید
 به‌‌جای دفاع از منافع ملی
به‌رغم این اما هیچ کدام از 30 نماینده تهران و نمایندگان لیست امید طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردند و حتی به حاشیه‌سازی در مورد آن پرداختند. این گروه از نمایندگان می‌گویند که این سؤالات سیاسی!! هستند. واکنش مردم در شبکه‌های مجازی به این ادعا جالب توجه بود. برخی نوشته بودند گویا این نمایندگان اصلا مشکل اقتصادی ندارند و برخی دیگر گفته بودند اگر لیست امید دقایقی به خود زحمت می‌داد و در خیابان از مردم می‌پرسید که آیا این پنج محور سؤال از رئیس‌جمهور مشکل امروز آنها هست یا نه دیگر ادعای سیاسی بودن نمی‌کردند. برخی دیگر هم امضا نکردن لیست امید را «سیاسی» و «حزب بازی» خوانده بودند.
«احمد امیرآبادی» نماینده مردم قم در مجلس دهم است. او اکنون دبیر هیئت‌رئیسه مجلس است که یکی از وظایف او اعلام وصول سؤالات نمایندگان است. از این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در این باره سؤال کردیم.
امیرآبادی در پاسخ به کیهان گفت: «سؤالاتی که هم اکنون از رئیس‌جمهور مطرح شده کاملا اقتصادی است و مشکلات روز کشور است. ما از اطرافیان رئیس‌جمهور و معاونین ایشان می‌خواهیم که سؤال را به حاشیه نبرند. به متن بپردازند؛ آیا مشکل مردم امروز تورم نیست؟ آیا مشکل مردم کاهش ارزش پول ملی نیست؟ آیا قاچاق این روزها جزو مشکلات مردم نیست؟ آیا بیکاری جوانان مشکل جامعه نیست؟ اگر اینها مشکل مردم نیست پس مشکلات مردم چیست؟ اگر هم دوستان در دولت قبول دارند که این مشکلات مردم است پس برچسب «سیاسی» زدن چرا انجام می‌شود؟»
وی افزود: «متاسفانه آنچه دیده می‌شود این است که می‌گوییم این مسئله سیاسی است، این مسئله جناحی است تا به این طریق خود را از پاسخگویی فراری دهند.»
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس پیرامون حاشیه‌هایی که در مورد حدنصاب طرح سؤال ایجاد کرده‌اند نیز یادآور شد: «آئین‌نامه داخلی مجلس کاملا روشن همه چیز را بیان کرده است. در آن هفت روزی که مهلت نمایندگان برای انصراف است تعدادی انصراف دادند و تعدادی ماندند. امضاهای باقی مانده در حد نصاب بود بنابراین سؤال اعلام وصول شد. رئیس‌جمهور هم یک ماه وقت دارد. پس از آن باید به مجلس بیاید. در مجلس سؤال‌ها تک تک خوانده می‌شود و رئیس‌جمهور هم یک ساعت زمان برای پاسخگویی در اختیار دارد و اگر نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور قانع نشوند این سؤال به قوه قضائیه می‌رود و آنجا بررسی می‌شود که اگر استنکاف از قانون باشد و اگر رئیس‌دولت قانون را به درستی اجرا نکرده باشد در قانون برای آن جرم تعریف شده است.»
نماینده مردم قم گفت: «انتظار مجلس از آقای روحانی که شعار قانونمداری سر دادند و گفتند من حقوقدان هستم سرهنگ نیستم؛ این است که قانون را در نظر داشته باشند و حق قانونی نمایندگان را. ایشان حتما می‌دانند که رئیس‌جمهور باید در برابر مجلس پاسخگو باشد.»