kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
در دیدار واعظی و وزیر تجارت ترکیه مطرح شد

علاقه‌مندی بخش خصوصی ترکیه برای توسعه سرمایه‌گذاری در ایران

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تسریع در معرفی رئیس‌ترکیه‌ای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را عامل موثری در پیشبرد همکاری‌ها دانست.

به گزارش فارس، محمود واعظی رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور که برای ابلاغ پیام حسن روحانی به رئیس‌جمهوری ترکیه در آنکارا به سر می‌برد، عصر پنجشنبه و در ادامه دیدارهای خود با مقامات ترکیه با رخسار پیکچین وزیر تجارت ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
واعظی در این دیدار با‌ اشاره به اراده روسای‌جمهور ایران و ترکیه برای افزایش همکاری‌های تجاری اقتصادی بین دو کشور و رسیدن به نقطه هدف‌گذاری شده، گفت: نقش بخش‌های خصوصی دو کشور در تحقق این هدف بسیار مهم است و باید آنها را به فعالیت بیشتر تشویق کرد.
وی افزود: ایران به سهم خود آماده است تا تسهیلات لازم را برای توسعه همکاری‌های دو کشور فراهم آورد. واعظی تسریع در معرفی رئیس‌ترکیه‌ای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را عامل موثری در پیشبرد همکاری‌ها دانست.
وزیر تجارت ترکیه نیز در این ملاقات با تاکید بر اهمیت گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه‌مند به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران هستند و اطلاع دارم که برخی از آنها در حال حاضر ۲ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آنها آماده هستند در صورتیکه موانع سرمایه‌گذاری از میان برداشته شود و تسهیلات بیشتری تخصیص داده شود، میزان سرمایه‌گذاری خود در ایران را تا میزان قابل توجهی افزایش دهند.
وی ادامه داد: حجم تجارت موجود بین دو کشور با هدف سی میلیارد دلار تعیین شده از طرف روسای جمهور دو کشور فاصله دارد و باید بیشتر تلاش کنیم تا به این سقف برسیم. گفتنی است رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور که در آنکارا به سر می‌برد پیش از این درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم‌های جدید آمریکا و مواضع کشورمان در این موارد با رجب طیب اردوغان گفت‌وگو کرد و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن آمریکا از اقدام خود تأکید کرد.
واعظی در این دیدار پیام کتبی روحانی را تسلیم اردوغان کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از دریافت پیام روحانی، مجدداً بر اراده ترکیه مبتنی بر ادامه همکاری‌ها با ایران و راهکارهای مربوط به چگونگی توسعه هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور و رفع موانع احتمالی موجود تأکید کرد.