kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

وضعیت اضطراری در شارلوتسویل در سالگرد حمله مرگبار هواداران ترامپ به مردم

در آستانه سالگرد حمله مرگبار یک «سفید برترپندار» نژادپرست به مردم در «شارلوتسویل» آمریکا فرماندار ایالت «ویرجینیا» از ترس تکرار حمله مشابه در این شهر 3 روز «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است.

جنبش‌های نژادپرست در آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ جان تازه‌ای گرفته و از حاشیه وارد متن سیاست آمریکا شده‌اند. هر چند روز یک بار نیز طرفداران و مخالفان نژادپرستی در یکی از شهرهای آمریکا با هم درگیر می‌شوند که آخرین مورد آن در خیابان‌های «پورتلند» بود که طرفداران و مخالفان نژادپرستی به جان هم افتادند. این درگیری‌ها بی‌شباهت به صحنه جنگ نیستند.
در خونین‌ترین این درگیری‌ها 21مرداد سال گذشته صدها تن از هواداران نژادپرست جنبش «ملی‌گرایی سفید پوست» و مخالفان آنها در «شارلوتسویل» تجمع کرده و با یکدیگر درگیر شدند. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرترپندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. مدت کوتاهی پس از آن  یک خودرو شماری از معترضان به این تجمع نژادپرستی را زیر گرفت که در پی آن 3 نفر کشته و 35 تن زخمی شدند.
حالا در سالگرد این حمله مرگبار مقام‌های آمریکای از ترس تکرار این جنایت و جولان نژادپرستان در این شهر به مدت سه روز وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «رالف نوردام» فرماندار دموکرات ایالت ویرجینیا اعلام کرده به مناسبت گرامیداشت قربانیان و مجروحان این درگیری‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای در این سه روز برگزار خواهد شد. قرار است در روزهای وضعیت اضطراری در شارلوتسویل، ایست‌های بازرسی در ورودی‌های شهر ایجاد و همچنین ورود برخی سلاح‌ها و زنجیرها به شهر ممنوع شود.