kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

گاردین: ترامپ، بن سلمان را گستاخ کرده؛ باید به آل‌سعود فهماند اقداماتش بی‌هزینه نمی‌ماند

روزنامه انگلیسی گاردین با ‌اشاره به تنش در روابط عربستان و کانادا نوشته سیاست‌های ترامپ، بن سلمان را گستاخ کرده و باید مقابل ولیعهد سعودی ایستاد.

پس از انتقاد دولت کانادا از بازداشت فعالان حقوق بشری در عربستان‌، ریاض سفیر کانادا را اخراج و مناسبات دیپلماتیک و روابط تجاری خود با اتاوا را قطع کرد. این مسئله باعث شد تا بسیاری از فعالان و رسانه‌های غربی نسبت به سیاست‌های ریاض انتقاد کنند.
در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی «گاردین» در سرمقاله خود ضمن ‌اشاره به واکنش سعودی‌ها نوشته، «هدف ریاض از این اقدام هشدار به دیگران است و اروپا باید به این رویکرد سعودی‌ها توجه کند.‌»
گاردین در ادامه درباره واکنش حکومت سعودی نوشته: «برخی اقدامات ریاض از جمله خارج کردن دانشجویان عربستانی از کانادا و بازگردانی بیمارانی که در کانادا تحت درمان هستند، مسائلی است که بیش از کانادا به خود شهروندان عربستانی ضربه می‌زند.»
این روزنامه در ادامه‌، اقدامات عربستان علیه کانادا را یک «واکنش افراطی مضحک» توصیف کرده و نوشته: «‌این واکنش تند بازتاب کله شقی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است؛ کسی که مسئول جنگ یمن و محاصره‌ای است که نتوانسته قطر را به زانو درآورد... بن سلمان احتمالا با حملات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه کانادا، جسور شده و چندان جای تعجب نیست که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در این مناقشه مداخله نمی‌کند.»
این روزنامه سکوت دیگر کشورها در قبال این مناقشه دیپلماتیک را هم «مایوس‌کننده» توصیف کرده و نوشته:«انگلستان هم صرفا از طرفین خواسته خویشتنداری به خرج دهند.
 «گاردین با ‌اشاره به اینکه ریاض پیش از این هم رفتارهای مشابهی از جمله با آلمان داشته»، در پایان نوشته است: «به نفع کشورهای اروپایی است تا با یکدیگر در مقابل ولیعهد سعودی ایستاده و به او بگویند که چنین اقداماتی بدون هزینه نخواهد بود.»
ترامپ دوست دیکتاتورهاست
از سوی دیگر، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما، در یادداشتی تحت عنوان «ترامپ بهترین دوست مستبدان و دیکتاتورهاست» در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: «ما باید از کانادا متحد خود در ناتو و همسایه جدایی‌ناپذیر خود که بیانیه وزیر خارجه آن نه تند و نه غیر منطقی بود، دفاع کنیم و به سعودی‌ها بفهمانیم که اگر آنها با کانادا بر سر این مسئله اختلاف نظر دارند پس با ما هم مشکل دارند.»