kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱

کوتاه از سراسر جهان

ترکیه
حریت: رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به سقوط 30 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، گفته: «نقشه‌های متعددی (علیه ترکیه) وجود دارد. نگران آنها نباشید و فراموش نکنید که اگر آنها دلار دارند، ما هم مردم و خدایمان را داریم.» رئیس‌جمهور ترکیه از مردم این کشور خواست در برابر گزارش‌های سقوط ارزش پول این کشور صبور باشند و برای بهبود اقتصاد ترکیه تلاش کنند.
نیجریه
خبرگزاری فرانسه: در تازه‌ترین حمله عناصر گروه تروریستی «بوکوحرام» به یک پایگاه نظامی در شمال شرقی نیجریه، دستکم ۱۷ نظامی کشته و 14 نفر زخمی شدند. عناصر مسلح بوکوحرام با چند کامیون به روستای «غاروندا» در ایالت «بورنو» یورش برده و به یک پایگاه نظامی در این روستا حمله کردند. بوکوحرام حدود یک ماه پیش نیز به یکی از پایگاه‌های نظامی حمله کرده بود که این امر نشان می‌دهد این گروه همچنان تهدیدی برای این منطقه است.
بنگلادش
تسنیم: روزنامه آلمانی «هانوفرشه آلگماینه سایتونگ» در مطلبی با عنوان«زندانی در بزرگترین اردوگاه جهان» به وضعیت فاجعه‌بار پناهندگان روهینگیایی در بنگلادش پرداخته و نوشته: «حدود یک میلیون روهینگیایی قبل از کشتارها در میانمار از کشور خود به بنگلادش فرار کردند. حالا در اردوگاه مملو از جمعیت کوتوپالونگ در بنگلادش فاجعه دیگری در انتظار آنها است». این روزنامه آلمانی در ادامه به شرح حال اسفناک برخی از پناهندگانی که در این اردوگاه‌ها به سر می‌بردند پرداخته و از زبان «احمد» یکی از پناهندگان بسیار عصبانی روهینگیایی گفته: «آنگ سان سوچی رهبر  میانمار جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است اما اجازه می‌دهد که مسلمانان در کشورش قتل‌عام شوند.»
انگلیس
اسپوتنیک: معترضان انگلیسی مقابل دفتر «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق این کشور که اخیرا اظهارنظرهای توهین‌آمیزی علیه زنان مسلمان مطرح کرد تجمع کرده و به آنچه که «عادی شدن اسلام‌هراسی» و «نژادپرستی» خواندند، اعتراض کردند. «بوریس جانسون» چند روز پیش در مطلبی در روزنامه تلگراف زنان مسلمانی که از پوشش برقع استفاده می‌کنند را مورد تمسخر قرار داد و آنها را به «سارقان بانک و صندوق پست» تشبیه کرد که با انتقادهای گسترده‌ای روبرو شد.
سودان
الیوم السابع: حزب حاکم کنگره ملی سودان با کاندیداتوری «عمر البشیر» برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ موافقت کرد؛ اقدامی که بار دیگر مخالفان او را از انجام اصلاحات ناامید کرد. عمرالبشیر از سال 1993 تاکنون ریاست جمهوری سودان را در اختیار دارد و با انتقادهای بسیاری مبنی بر قبضه قدرت در داخل کشورش مواجه است. آخرین دور ریاست جمهوری وی طبق قانون در سال ۲۰۲۰ پایان می‌یابد.