kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

پاسخ وزارت اطلاعات به یادداشت کیهان

وزارت اطلاعات در پاسخ به یادداشت روز کیهان یکشنبه 14 مرداد با عنوان «کدام چرخ این کالسکه نمی‌چرخد» جوابیه‌ای ارسال کرده است که متن کامل آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
جناب آقای شریعتمداری مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم
عطف به سرمقاله روزنامه کیهان در مورخه 97/5/14 نکات اجمالی زیر را مزید اطلاع و درج در آن روزنامه برابر قانون مطبوعات به آگاهی می‌رساند:
1- ضمن تشکر از ذکر تعهد انقلابی و پاکباختگی توأم با کارآمدی و توانمندی سربازان گمنام امام زمان(عج) در سرمقاله  موصوف، از شائبه‌آفرینی مبنی بر احتمال عدم اجازه پیگیری و سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی در مسیر پرافتخار عزیزان وزارت اطلاعات گلایه‌مندیم، مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) با هدف شناسایی منافذ و گلوگاه‌های بروز فساد اقتصادی، مبارزه جدی و همه جانبه با مفاسد اقتصادی، تلاش برای پایداری امنیت اقتصادی، مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز، مقابله با پدیده زمین‌خواری، پیشگیری و مدیریت بحران‌ها و نارضایتی‌های اقتصاد پایه، کمک به ارتقای سلامت اداری در کشور و... با بهره‌گیری از دانش و ابزار اطلاعاتی و تجربه بی‌نظیر برای مقابله و برخورد با پدیده‌های متنوع و مخل امنیت اقتصادی مستمراً  در حال اجرا و انجام است کما اینکه پیگیری، مستندسازی و معرفی متهمان به مراجع قضایی در موضوعات مختلف از جمله اختلاس، ارتشاء، تبانی و تضییع حقوق بیت‌المال صرفا در سال 96 مشتمل بر 130 فقره پرونده مفاسد کلان در سراسر کشور و بازداشت 180 متهم و تحقیق اطلاعاتی و قضایی از 360 نفر با هزاران میلیارد تومان ارزش تخلفات تحت بررسی، نشانگر اقدامات و توانایی‌های بی‌بدیل عزیزان سخت‌کوش وزارت اطلاعات است. همچنین مزید آگاهی و در راستای کمک به مدیریت چالش ارزی کشور شناسایی و برخورد و محدودسازی سوداگران و متخلفان، وزارت اطلاعات نقش بی‌نظیر و البته خاموش و بی‌ادعا داشته و دارد و بنابر ملاحظات حرفه‌ای معمولا از رسانه‌ای کردن اقدامات خود اجتناب می‌نماید. شناسایی و بازداشت ده‌ها سوداگر و فعال غیرمجاز بازار ارز، جلوگیری از فعالیت بیش از دهها صراف غیرمجاز و مسدود و ممنوع‌سازی زمینه فعالیت آنها با ابتکارات بدیع و ویژه  و ضربه به شبکه‌های فعال ارزی در استان‌های جدار مرز از جمله آخرین آن در آذربایجان‌غربی و کرمانشاه با دستگیری متهمان نمونه‌هایی از این قبیل اقدامات است. همچنین ضربه به شبکه شرکت‌های کاغذی در پنج استان کشور و دستگیری عوامل اخذ ارز و عدم ورود کالا در سطحی وسیع بالغ بر یکصد میلیون دلار از دیگر نمونه‌های مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) می‌باشد.
ضمنا خاطرنشان می‌سازد تلاش بی‌وقفه سربازان گمنام امام زمان(عج) برای مقابله بی‌امان با تروریست‌ها و... گوشه‌ای دیگر از فعالیت‌های وزارت اطلاعات است که شرح آن در این مقال نگنجد. همچنین، ضمن حفظ اشراف کامل اطلاعاتی در حوزه ضد جاسوسی و مقابله با نفوذ و با بهره‌مندی از قواعد حرفه‌ای اقدامات شایان توجهی در این حوزه انجام شده است که در صورت لزوم به اطلاع خواهد رسید.
2- همانطور که جنابعالی مطلعید نوسانات و عدم تعادل در نرخ ارز، تابع عوامل و متغیرهای مختلف و متنوع (داخلی و خارجی) است که به دلایل مشکلات ساختاری و انضباطی حاکم بر اقتصاد کشور هر از گاهی بروز کرده و آثار مخرب خود را بر اقتصاد ملی برجا می‌گذارد کما اینکه این بیماری مزمن و نقیصه اساسی، همواره در پایه‌های اقتصادی کشور وجود داشته و حداقل 3 بار (1373، 1391 و اکنون) با این تلاطم مواجه بوده‌ایم. از نظر کارشناسان متعهد و متخصص اطلاعاتی علل اصلی و پایه‌ای ظهور هر سه بار، عدم تعادل در نظام ارزی بوده است که البته سهم و نقش عوامل و متغیرهای دیگر از جمله ضدانقلاب و سرویس‌های دشمن را نیز نباید نادیده گرفت.
3- از روزنامه با سابقه کیهان  انتظار می‌رود با درایت سیاسی و به دور از شائبه‌های سیاسی مسائل را پیگیری نماید و مانند همیشه به حفظ اقتدار و وحدت کشور بیاندیشد.

کیهان: با تشکر از پاسخ وزارت محترم اطلاعات و ضمن تاکید چندباره بر خدمات ارزنده و سرنوشت‌ساز سربازان گمنام امام زمان(عج) که بر کسی پوشیده نیست، اشاره به این نکته را نیز ضروری می‌دانیم که علی‌رغم تلاش بی‌وقفه آن وزارت محترم، متاسفانه میان توطئه‌های سازمان‌یافته تروریست‌های اقتصادی و برخورد با عوامل توطئه، توازن لازم دیده نمی‌شود.
به‌عنوان مثال، در حالی که تروریست‌های اقتصادی عرصه معیشت مردم را بر آنان تنگ کرده‌اند، خبر چندانی از مقابله با آنها به چشم نمی‌خورد، البته این نکته قابل درک است که بسیاری از اقدامات آن وزارت محترم بنابر ملاحظات حرفه‌ای، رسانه‌ای نمی‌شود، ولی آثار و نتایج بیرونی این اقدامات می‌تواند و باید قابل دیدن باشد که متاسفانه کمتر دیده می‌شود. مسئولان محترم وزارت اطلاعات به خوبی می‌دانند که اعلام حاکمیت، بخش قابل ملاحظه‌ای از اعمال حاکمیت است و از این روی، علاوه بر مقابله پنهان وزارت اطلاعات با مفسدان اقتصادی، باید مردم نیز این حضور پنهان را احساس کنند تا تصور نشود که  این عرصه به حال خود رها شده است.
از خدای مهربان برای عزیزانمان در وزارت اطلاعات توفیق روزافزون در خدمت به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران اسلامی را مسئلت می‌کنیم.