kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
وزیر راه و شهرسازی:

صنعت ساختمان ایران توان رقابت با خارجی‌ها را دارد

وزیر راه و شهرسازی که کارنامه ضعیفی در حوزه مسکن دارد، اذعان کرد: «تولیدات ایران در صنعت ساختمان در حوزه‌های مختلف هم از لحاظ فناوری و هم طراحی کاملا قدرت رقابت با تولیدات جهانی را دارند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس آخوندی، در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان، برگزاری این نمایشگاه را اقدامی عظیم و ارزشمند برشمرد و گفت: در نمایشگاه امسال 855 تولید‌کننده داخلی و ۱۵۱ شرکت خارجی مشارکت کرده‌اند.
وی گفت: این نمایشگاه نشان از توان تولید خوب ایران در صنعت ساختمان دارد؛ تولیدات ایران در صنعت ساختمان در حوزه‌های مختلف هم از لحاظ فناوری و هم طراحی کاملا قدرت رقابت با تولیدات جهانی را دارند و اکثر صنعت‌گران ما بازار بین‌المللی هم دارند و می‌توان برای افزایش تولید ملی و رشد صنعتی روی آن حساب کرد.
وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره به رشد پروانه‌های ساختمانی در سال 97 گفت: در همین ماه‌های اولیه آمارها نشان می‌دهد به سمت رونق و توسعه بیشتر در صنعت ساختمان پیش می‌رویم؛ این صنعت از صنایع پشتیبان در ساختمان و مسکن است و می‌تواند در بحث ‌اشتغال هم موثر باشد.
آخوندی که در حوزه مسکن کارنامه درخشانی ندارد و برنامه‌هایش در این رابطه ناموفق بوده است، با ‌اشاره به برنامه‌های دولت در این حوزه مدعی شد: ابتکارهای مختلفی در حوزه اجاره، مالیات بر خانه‌های خالی و مستغلات، معافیت‌های مالیاتی برای ساخت خانه‌های کوچک متراژ و معافیت مالیاتی اجاره‌ واحدهای کوچک ‌متراژ و پیشنهادهایی در حوزه بانک در دستور کار داریم که مراحل تصویب خود را در دولت، مجلس و شورای پول و اعتبار طی می‌کنند و به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.
گفتنی است عباس آخوندی از 5 سال قبل که سکان وزارت مسکن و شهرسازی را در دست گرفت، بارها به طرح ملی مسکن مهر حمله کرد، پروژهای که میلیون‌ها نفر را از اجاره‌نشینی نجات داد. وزیر راه صراحتا گفته است که ساخت مسکن وظیفه دولت نیست، ادعایی که در شرایط کنونی اقتصاد کشور که بسیاری از مردم توانایی خرید خانه را ندارند و نیاز به ورود دولت و حمایت از تعاونی‌های ساخت مسکن وجود دارد.
در ادامه، آخوندی سیاست افزایش وام خرید مسکن را در قالب طرح‌هایی مانند مسکن یکم پیش گرفت، در حالی که تامین مبالغ اولیه و بازپرداخت اقساط آن از عهده بسیاری از مردم خارج بود.
نتیجه همه این اتفاقات در بازار مسکن این بوده که به اذعان حامد مظاهریان، معاون آخوندی، در ماه‌های گذشته مسکن تا ۴۰ درصد گران شده است.یکی دیگر از کوتاهی‌های وزارت راه، راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور است. پیش نیاز اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، راه‌اندازی این سامانه توسط وزارت راه و شهرسازی است، اما بعد از گذشت حدود 3 سال از تصویب قانون مذکور، هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده است. وزارت راه از انجام این تکلیف قانونی سر باز میزند و علی‌رغم وجود قانون، توپ را به زمین شهرداری‌ها می‌اندازد.
بر کمتر کسی پوشیده است که مدیران دولت روحانی بیش از داخل، به خارج از کشور چشم دوخته‌اند؛ موضوعی که در اعتماد اندک دولت به شرکت‌ها و جوانان ایرانی در حوزه نفت و گاز، خودروسازی و... بیشتر به چشم می‌خورد. به همین دلیل اظهارات آخوندی در تایید توانمندی ایرانی‌ها در صنعت ساختمان قابل توجه است!