kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
نایب رئیس اتاق تعاون:

استقبال زیادی از طرح تسهیلات مسکن نشده است

نایب رئیس اتاق تعاون با اشاره به اینکه تسهیلات بخش مسکن موجب تحریک تقاضا نشد گفت: پرداخت وام ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی درصد کمی از قیمت مسکن را تشکیل می دهد و به همین خاطر از آن استقبال نشده است.

مسکن یکی از مهمترین نیازهای مردم است و به اعتقاد کارشناسان، دولت باید برای تأمین حق مسکن طبقات متوسط و ضعیف جامعه برنامه‌ریزی داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی بارها به طرح‌هایی مانند مسکن مهر حمله کرده و طرح‌های جایگزینی مانند مسکن اجتماعی بی‌نتیجه بوده است. علاوه بر این، برنامه ارائه تسهیلات مسکن در قالب طرح مسکن یکم نیز عملا از توان بخش زیادی از طبقات اقتصادی متوسط و ضعیف خارج بوده است. در همین رابطه فعالان اقتصادی همچنان به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل خلیل‌زاده اظهار کرد: پرداخت تسهیلات مسکن نتوانسته است موجب تحریک تقاضا شود چون در کلانشهر تهران وام 60 تا 80 میلیون تومانی هم درصد کمی از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر استقبال زیادی از این تسهیلات نشده است.
وی افزود: اگر تسهیلاتی که به صنعت خودرو و کالا داده شده است به بخش مسکن اختصاص می‌یافت، علاوه بر رونق مسکن می‌توانست موجب رونق300 شغل مرتبط با این صنعت شود.
نایب رئیس اتاق تعاون ادامه داد: سالانه به یک میلیون و 200 هزار تا یک و نیم میلیون مسکن جدید نیاز داریم تا تعادل عرضه و تقاضا به هم نخورد چون سالانه تا یک میلیون ازدواج هم صورت می‌گیرد در سال‌های اخیر این تقاضا انباشته شده است.
خلیل‌زاده گفت: اقتصاد کشور در رکود است و قدرت خرید مردم هم کاهش یافته و هزینه تولید و دسترسی مردم به مسکن افزایش یافته است و در حال حاضر با انباشت تقاضای مسکن مواجه هستیم که شاید همه اینها قدرت خرید نداشته باشد اما حذف نخواهد شد و باید تامین شود ‌در غیر اینصورت میزان عرضه و تقاضای مسکن  فاصله خواهد گرفت.
وی افزود: ساماندهی قیمت و هزینه‌های تمام شده متناسب با قدرت خرید متقاضیان در دهک‌های مختلف نیز مهم است در غیر این صورت انباشت تاریخی تقاضا در آینده می‌تواند سونامی قیمت‌ها را تکرار کند؛ مانند ابتدای سال 1397.
نایب رئیس اتاق تعاون ادامه داد: بازار مسکن بر اساس تقاضاهای واقعی رفتار می‌کند و تقاضاهای زیادی وجود دارد اما میزان و شکل عرضه نامناسب است. سالانه  بیش از یک میلیون و دویست تا یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی نیاز داریم که در حال حاضر به نیمی از این رقم هم نرسیده‌ایم یعنی هر ساله با کمبود در بخش عرضه روبه‌رو هستیم.   خلیل‌ز‌‌اده بیان کرد: در بیش از یک دهه اخیر بازار مسکن به شدت تحت تاثیر مسکن مهر قرار گرفت و سال‌های اخیر هم رشد تولید جدی در مسکن مهر، مسکن اجتماعی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دیده نشده است. باید از مستحبات بخش مسکن عبور کنیم و به واجبات آن یعنی تولید مسکن متناسب با رشد تقاضا بپردازیم و امید می‌رود نمایشگاه صنعت ساختمان به تبیین نقشه راه آن کمک کند.