kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

لیست امید از رئیس‌جمهور سؤال ندارد نگران تیم استقلال و تراکتورسازی است!

نمایندگان لیست امید نه تنها سؤال‌های اقتصادی از رئیس‌جمهور را امضا نکرده‌اند بلکه هر روز با طرح مسایل حاشیه‌ای و بی‌ارتباط با موضوعات اصلی کشور، فرصت مجلس را در بررسی مشکلات اقتصادی هدر داده و عملا به اتحاد لازم برای عبور از این شرایط لطمه می‌زنند؛ برخی نمایندگان در گفت‌وگو با کیهان عنوان شدن این مسایل را با طراحی قبلی می‌دانند.
سرویس سیاسی-

این حق مردم است که بدانند نمایندگان آنها در این شرایط اقتصادی چه دغدغه‌ای دارند. حق مردم است که بدانند نمایندگان آنها در این روزگار چه سؤالاتی از رئیس‌جمهور و وزرا دارند و آنها را به چه خاطر به مجلس می‌آورند. حق مردم است که بدانند نمایندگان آنها به قوانین مختلف از جمله قوانین مبارزه با فساد رای موافق داده‌اند یا مخالف.
طرح سؤال از رئیس ‌محترم جمهور توسط تعدادی از نمایندگان مجلس رقم خورد. در این میان اما واکنش نمایندگان لیست امید قابل تامل است چرا که هیچ کدام از نمایندگان لیست امید نه تنها طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا نکردند بلکه به حاشیه‌سازی علیه این طرح سؤال پرداخته و آن را سیاسی جلوه دادند!
دغدغه نمایندگان لیست امید
برخی از کاربران فضای مجازی در اعتراض به این اقدام لیست امید نوشتند که گویا نمایندگان طیف موسوم به اصلاح‌طلب اصلا مشکل اقتصادی ندارند و حتی مشکلی در جامعه نمی‌بینند! این ماجرا با حاشیه‌سازی‌های علی مطهری علیه توان دفاعی کشورمان و یکی دیگر از نمایندگان لیست امید پیرامون قوه قضائیه ادامه یافت. دیروز در جلسه علنی مجلس باز هم این نمایندگان به حاشیه‌سازی و طرح مسایل غیرضروری پرداختند. طرح مسایل غیرضروری در این شرایط ذهن‌ها را از مسایل اصلی و اولویت‌دار جامعه دور کرده و وقت مجلس را به این ترتیب پر می‌کند تا کمتر مسایل جاری و مهم مردم توسط نمایندگان دلسوز مطرح شود.
در همین رابطه احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز موارد اعلام وصول شده را قرائت کرد که یکی از این موارد به سؤال نماینده طیف موسوم به اصلاح‌طلب اختصاص دارد: سؤال منطقه‌ای الیاس حضرتی نماینده مردم تهران از وزیر ورزش و جوانان درخصوص وضعیت 2 باشگاه فوتبال استقلال و تراکتورسازی به دلیل ضعف مدیریت وزارت ورزش اعلام وصول شد!
وقت‌کُشی لیست امید!
همان‌طور که گفته شد در حالی‌که جامعه با مشکلات اقتصادی دست به‌گریبان است علی مطهری دیگر نماینده لیست امید نیز دیروز سؤال خود را در موضوع حصر سران فتنه مطرح کرد که این موضوع نیز با واکنش نمایندگان روبه‌رو شد.
وزیر دادگستری نیز در پاسخ مطهری گفت که این موضوع به هیچ عنوان به این وزارتخانه مربوط نمی‌شود. با این وجود سؤال این است که آیا واقعا علی مطهری نمی‌دانسته که موضوع حصر سران فتنه تصمیمی در سطح شورای عالی امنیت ملی است و به وزارت دادگستری ارتباطی ندارد یا اینکه می‌دانسته و قصد او طرح این موضوع برای گرفتن وقت مجلس و جلوگیری از بررسی مشکلات اقتصادی مردم است؟
اقدامی طراحی‌شده
در همین ارتباط دیروز سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار کیهان گفت: مسایل اصلی امروز مردم مسایل معیشتی و اقتصادی آنها است. انتظار مردم هم این است که نمایندگان آنها در مجلس به این موضوعات بپردازند، ولی اخیرا دوستان لیست امید اقدام به طرح سؤالاتی می‌کنند که هیچ نسبتی با شرایط مردم و دردمندی مردم ندارد.
وی افزود: مثلا یکی از این آقایان به جای آنکه از قوه قضائیه برخورد با مفسدان را بخواهد سؤال چندباره در مورد حساب‌های قوه قضائیه مطرح می‌کند. سؤالی که چندین بار به آن پاسخ داده شده هم وزیر اطلاعات همین دولت پاسخ داده که هیچ کدام از این حساب‌ها مشکلی ندارد و هم وزیر اقتصاد و دارایی این دولت پاسخ داده است. سازمان بازرسی به آن پاسخ داده و همچنین افراد و مقام‌های دیگر. اما شاهدیم که باز دوباره این موضوع در صحن مجلس طرح می‌شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: یا اینکه امروز آقای مطهری سؤالی مطرح می‌کند که نه ربطی به وزیر دادگستری دارد و نه به مسایل روز مردم ربطی دارد. این کارها ظاهرا طراحی‌شده است از طرف نمایندگان طرفدار دولت که به شکلی ذهن جامعه و نمایندگان را معطوف بکنند به موضوعات دیگر.
نقوی حسینی در پایان تاکید کرد: چون الان بحث اصلی ما در مجلس این است که تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است و اینها باید جابه‌جا شوند. اما آنها با طرح این سؤالات می‌خواهند انحراف ایجاد بکنند از مسایل اصلی و پرداختن به آنها.
خوانش پزشکیان از رای نمایندگان!
در جریان طرح سؤال توسط مطهری و زیر سؤال بردن مصوبه قانونی شورای عالی امنیت ملی در حصر سران فتنه و مقابله با اقدامات ضدامنیتی آنان، تعدادی از نمایندگان خواستار تذکر و اخطار نسبت به این اظهارات ساختارشکنانه نماینده تهران شدند. در اینجا موضوع این است که آیا اقدامات سران فتنه در سال 88 و به آشوب کشاندن جامعه برای 9 ماه و تبعات آن‌که برای سال‌ها در جامعه جاری بود همین اندازه باید باشد؟ آیا این افراد مجازات واقعی خود را طی کرده‌اند؟
پس از اظهارات وزیر محترم دادگستری که سؤال مطهری را در حیطه وظایف و اختیارات این وزارتخانه ندانست سؤال نماینده لیست امید به رای گذاشته شد که نمایندگان نیز با آرای خود این موضوع را وارد ندانستند. پس از طرح سؤال و رای‌گیری نیز برای دقایقی، چند نماینده اصلاح‌طلب مجلس با صدای بلند به بحث با دیگر نمایندگان مخالف طرح این موضوع پرداختند.
دقایقی پس از آن و در حالی‌که دستور کار مجلس به تبصره یک قانون بودجه اختصاص داشت مسعود پزشکیان در اقدامی بی‌سابقه، رای منفی مجلس به سؤال مطهری را تفسیر به رای کرد و خوانشی از رای نمایندگان ارائه داد. نایب ‌رئیس ‌‌اول مجلس که اداره جلسه علنی را برعهده داشت گفت: چند تن از نمایندگان به ما مراجعه کردند و گفتند که رای ندادن به سؤال آقای مطهری به معنای این بوده است که مجلس این موضوع را جزو وظایف وزیر دادگستری ندانسته، وگرنه به معنی تایید یا عدم تایید حصر نیست؛ یعنی مجلس به حصر رای نداد، بلکه به این نکته رای داده است که این موضوع جزو وظایف وزیر دادگستری نیست.
اقدام جانبدارانه رئیس!
پس از این سخنان آقای پزشکیان، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر تذکری داشت که به او اجازه بیان تذکر داده نشد. از حاجی دلیگانی در رابطه آنچه می‌خواست در جلسه علنی بگوید و محتوای تذکرش سؤال کردیم که او در پاسخ به خبرنگار کیهان گفت: در جلسه امروز شاهد یک صحبت جانبدارانه و خلاف آئین‌نامه مجلس توسط آقای پزشکیان بودیم که بین دستور دیگری بیان کرد که این نظری که نمایندگان دادند در ارتباط با وارد نبودن سؤال آقای مطهری از وزیر دادگستری و به اصل موضوع حصر نبوده است!
نماینده شاهین‌شهر افزود: آقای پزشکیان متاسفانه تفسیر به رای کرد. در حالی‌که رای نمایندگان این بود که اصولا سؤال آقای مطهری به خاطر آن همه ظلمی که سران فتنه به کشور و به مردم کردند اصلا وارد نیست. اما آقای پزشکیان برعکس آن را تفسیر کردند.
اصلاحات مهم در قوانین چک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز طرح اصلاح قانون صدور چک را مورد بحث و بررسی قرار داده و مواد 8 این طرح را به تصویب رساندند.
در مصوبه نمایندگان مجلس آمده است: متن زیر و تبصره‌های آن به عنوان ماده (21) مکرر به قانون الحاق می‌گردد:
ماده 21 مکرر در این قانون می‌گوید: بانک مرکزی مکلف است ظرف مدت دو سال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون در مورد ‌اشخاص ورشکسته، معسر از پرداخت محکوم به یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده، از دریافت دسته چک و صدور چک جدید در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی جلوگیری کرده و همچنین امکان استعلام آخرین وضعیت صادر‌کننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک‌های تسویه نشده را صرفا برای کسانی که قصد دریافت چک را دارند، فراهم نماید. سامانه مذکور به نحوی خواهد بود که صدور هر برگه چک مستلزم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک توسط صادرکننده بوده و امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دارنده تا قبل از تسویه آن، با ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتای چک امکان‌پذیر باشد. مبلغ چک نباید از اختلاف سقف اعتبار مجاز و تعهدات چک‌های تسویه نشده بیشتر باشد.
تبصره یک این ماده از قانون تاکید دارد: پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجراء شدن این قانون، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه مالک نهائی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و چک‌هایی که مالکیت آنها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت وجه آنها خودداری نمایند. همچنین صدور و پشت‌نویسی چک در وجه حامل ممنوع است و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود.
افرادی که نمی‌خواهند چرخ اقتصادی بچرخد
همچنین دیروز امیرآبادی سؤال مهدی صباغیان، نماینده مردم بافق و مهریز به همراه 11 نماینده دیگر را اعلام وصول کرد. سؤال این نمایندگان از وزیر اقتصاد به این شرح بود: سؤال از وزیر امور اقتصاد و دارایی درخصوص عدم اجرای مفاد مندرج در ماده 29 قانون برنامه ششم.
دیگر اینکه صباغیان در نطق میان‌دستور خود گفت: در بدنه دولت افرادی هستند که نمی‌خواهند چرخ اقتصاد بچرخد، درباره موضوع مذاکره با آ‌مریکا هم باید بگویم مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود، ما چندین سال مذاکره کردیم و هر امتیازی که می‌شد دادیم و به تعهداتمان عمل کردیم اما درنهایت این آمریکا بود که بسیار گستاخانه و تمسخرآمیز از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ما به راه انداخت.
صباغیان با بیان اینکه مذاکره با آمریکا دردی از مردم دوا نمی‌کند، گفت: در این مذاکره آمریکایی‌ها به ما هیچ امتیازی نخواهند داد و در این زمینه باید با تدبیر بهتری عمل شود.