kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
روحانی خطاب به ترامپ:

تنگه‌های زیادی داریم تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست

رئیس‌جمهور گفت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد.

روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد.
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند با جنگ تحمیلی، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به شکست کشانده یا ایران را تجزیه کنند که با اتکا به توان و ابتکار خودمان و بهره‌گیری از توان و تخصص افسران و جوانان کشورمان، آمریکایی‌ها را در دستیابی به این هدف‌ها، ناکام گذاشتیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا در توطئه چهارم خود به دنبال تحریم اقتصادی ایران بود، گفت: آنها به بهانه آنکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و این بهانه‌جویی را با شواهد و قرائنی ضمیمه کرده بودند، ایران را تحریم کردند و در این موضوع هم آمریکا سردمدار تحریم بود و هر بار سه کشور دیگر می‌خواستند با ما در مسئله‌ای توافق کنند، واشنگتن اجازه آن را نداد.
روحانی خاطرنشان کرد: یکی از ثمرات دفاع مقدس ما این بود که در کنار ارتش جمهوری اسلامی، یک نیروی نظامی دوم قوی در کشور متولد شد. نوزادی در آن دوران متولد شد که در پایان جنگ به جوانی برومند و قوی تبدیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل جنگ و با تجهیزات و تسلیحاتی که از عراقی‌ها به غنیمت گرفته شد، پا گرفت. یک عده جوان که فقط سلاح سبک داشتند و حتی در اوایل آر.پی.جی هم نداشتند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند و با غنائمی که از عراقی‌ها گرفتند این نیروی نظامی را برای دفاع از ایران تجهیز  کرده و توسعه دادند.
وی با تأکید بر اینکه ما در کنار همه کشورها بویژه همسایگان خود قرار داریم و با آنها دوست و برادر هستیم و قرن‌هاست که در کنار هم زندگی کرده و فرهنگ یکدیگر را می‌فهمیم، اظهار داشت: ملت‌های منطقه از کنار هم بودن لذت برده و با فرهنگ هم آشنا هستند به گونه‌ای که امروز در دیگر کشورها، شعر سعدی خوانده شده و لذت می‌برند و همینطور در ایران شعر اقبال با لذت خوانده می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست، گفت: ایران سرزمین قدرتمند و ملت ایران، ملتی بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند و نمی‌تواند ببیند، برادران و خواهرانش در سوریه و عراق، به خاک و خون کشیده شده و سر از بدنشان جدا شده و زنان آنها به بردگی و اسارت برده می‌شوند.
روحانی افزود: ایمان، اعتقاد، فرهنگ و روحیه ملت ایران اجازه تحمل این جنایت‌ها را به ما نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: ما به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم در این کشورها حضور یافتیم، چرا که ما این ننگ را نمی‌پذیریم که برادران و خواهران ما توسط تروریسم کشته شده و به خاک و خون کشیده شوند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهیم کرد.
روحانی خطاب به دشمنان گفت: هرگز برای مبارزه با تروریسم از شما اجازه نخواهیم گرفت و افتخار ما این است که ملت‌ها را نجات دادیم. این شما بودید که وحشی‌های تروریست را بوجود آوردید و از اینکه به آنها سلاح ضد زره و تجهیزات و تسلیحات به آنها دادید، خجالت نکشیدید و رژیم صهیونیستی خجالت نکشید که مجروحان داعش را به سرزمین خود برد و آنها را مداوا کرد. باید خجالت بکشید چرا که در تاریخ آبرویی برایتان نمانده است.
وی خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: شما که امروز دم از حقوق بشر می‌زنید در منطقه و کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان و حتی عربستان کاری جز تاراج اموال مردم نداشته‌اید و به جای آن تا توانستید سلاح وارد منطقه کرده‌اید.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواهد از لحاظ اقتصادی و روانی فشار وارد کرده و در نهایت آن را تبدیل به آشوب و اغتشاش کند، تصریح کرد: مطمئناً آمریکا در اهداف خود ناموفق بوده و ما صد در صد مملکت را خوب به پیش خواهیم برد چرا که رهبری، ملت و مسئولان و نیروهای مسلح همه در کنار هم هستند.
روحانی با بیان اینکه ما باید روابط خوب خود را با همسایگانمان مستحکم کنیم به برخی اظهارنظرها پیرامون چگونگی روابط ایران و روسیه‌اشاره کرد و گفت: ما نه تسلیم غربیم و نه تسلیم شرق و شعار نه شرقی نه غربی منافاتی با گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان ندارد.
وی اظهار داشت: ما روسیه را نه به عنوان شرق یا قدرتی بزرگ بلکه به عنوان یک همسایه می‌بینیم و حسن همجواری و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور می‌دانیم.
رئیس‌جمهور در تشریح فرصت دیگری که شرایط کنونی برای کشور ایجاد کرده، گفت: امروز درست است که آمریکا بر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولاً تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم که نمی‌فهمند که چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلاً می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.
روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه آنها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار داشت:آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم ، با دم شیر بازی نکن ، پشیمان‌کننده است. شما فکر می‌کنید ایران این قدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسید؟
وی ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمند و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید. شما ضدیت خود را با ملت ایران به وضوح نشان داده اید و وقتی می‌گویید نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهید و یعنی مردم را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دادید و بعد عنوان می‌کنید که حامی ملت ایرانید! چه کسی باور می‌کند!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور فراز و نشیب دارد و ما در این مسیر دو راه تسلیم یا مقاومت را پیش رو داریم، گفت: امروز در برابر آمریکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنایی جز تسلیم ندارد و تسلیم به معنای پایان دستاوردهای 40 ساله ملت ایران است.
به گزارش فارس، روحانی افزود: این جماعتی که امروز در آمریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم تمام منافع ملت را غارت می‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خون‌مان در برابر آنها می‌ایستیم.
وی تأکید کرد: ما تسلیم نمی‌شویم و در برابر آدم زورگو و قلدری که اخلاق و ادب نداشته، سیاست نمی‌داند، طرح و برنامه نمی‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ می‌گوید، می‌ایستیم و باید بدانند که ملت تاریخ‌ساز، کهن، انقلابی، در برابر این بی‌سر و پاها تسلیم نخواهد شد.