kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳

خروج سرمایه از امارات به روایت رویترز دوبی، شهر ارواح می‌شود

یک خبرگزاری انگلیسی نوشته، شاخص‌های اقتصادی و مالی نشان می‌دهد «دبی» با بحران روز افزون خود در مسیر تبدیل شدن به «شهر ارواح» قرار دارد.

«دبی» به عنوان یک شهر مهم و پررونق امارات در خلیج‌فارس معروف است. اما به نظر می‌رسد روند رو به رشد این شهر متوقف شده و کارشناسان و رسانه‌ها دورنمای تیره‌ای برای این شهر متصور هستند. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز» نوشته، در منطقه لوکس و مجلل جمیرا در دبی، اجاره واحدهای مسکونی مجلل 15 درصد نسبت به یک سال اخیر کاهش یافته است. این امر برخی را نگران کرده است. آنها معتقدند این کاهش نشانه‌ای از آن است که دستورالعمل امارت ثروتمند دبی برای موفقیت اقتصادی دیگر درست نیست. در طول بیش از دو دهه، «دبی» به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق جهان که از جایگاهی بین‌المللی برخوردار است، شکوفا شده است. این امارت منبع جذب افراد و اموال از سراسر جهان بوده است.
طبق این گزارش، سال گذشته نیز، «دبی» به برنامه نجات مالی به ارزش 20 میلیارد دلار از امارات نفت خیر «ابوظبی» نیاز پیدا کرد تا بتواند بحران بدهی‌های ناشی از سقوط قیمت‌های املاک را پشت سر بگذارد. اقتصاد دبی قدرت خود را بازیافت و از آن زمان با حمایت تجارت خارجی و گردشگری رشد کرد و خود را به مرکز اصلی خدمات تجاری در منطقه تبدیل کرد.
رویترز در ادامه نوشته: «امروز دبی بار دیگر دوران دشواری را سپری می‌کند، قیمت املاک مسکونی نسبت به اواخر سال 2014 میلادی 15 درصد کاهش یافته و این کاهش همچنان ادامه دارد. بازار سهام نیز از آغاز سال جاری میلادی با ثبت بدترین عملکرد در منطقه، 15 درصد کاهش یافته است.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «بخش املاک در نیمه اول سال 2018 میلادی نیز با کاهش روبه رو شده؛ به‌گونه‌ای که میزان سرمایه‌گذرای‌ها در بخش ساختمان و املاک تجاری به میزان زیادی کاهش یافته است. ساختمان‌های دبی که با قیمت 626 دلار برای هر متر مربع فروش می‌رفت؛ اکنون به کمتر از 163 دلار برای هر متر مربع به فروش می‌رود.» این کاهش تقاضا به خاطر موج فروش املاک توسط اکثر سرمایه‌گذاران، سبب کاهش شدید املاک فروشی در دبی شده است. ساخت و سازی که ستون اقتصاد امارت دبی را تشکیل می‌دهد... در برهه اخیر، بسیاری از تاسیسات گردشگری در دبی از هتل‌ها و بازارها و فروشگاه‌ها گرفته تا رستوران‌ها و کافه‌ها شاهد بسته شدن بوده است؛ این وضعیت می‌رود که شهر پول و تجارت جهانی را با سرعت در آینده نزدیک تبدیل به «شهر ارواح» کند.
 پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی» نیز اخیرا فاش کرده میزان زیادی از چک‌ها در دبی برگشت خورده است که این مسئله تهدیدی درخصوص فروپاشی اقتصادی امارت دبی به شمار می‌رود.