kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴

وعده‌های کهنه! (یادداشت خبرنگار)


 
رفع مشکلات طرح‌های در دست اجرای وزارت نیرودر سطح استان اردبیل و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های فاضلاب شهری و بخصوص فاضلاب شهر نیر از انتظارات به حق مردم استان از مسئولین و وزارت نیرو است.
در سفر اخیر وزیر نیرو به استان اردبیل از سوی مسئولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیاز ما مشکلات و نارسائی‌های موجود در حوزه مدیریتی وزارت نیرو در سطح استان مطرح و برای حل برخی از این موارد قول‌های مساعدی داده شد اما آنچه برای مردم اهمیت دارد عملی شدن وعده‌ها در کم‌ترین زمان ممکن است.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که انتظار می‌رفت در جریان سفر اردکانیان وزیر نیرو به استان تکلیف آن مشخص شود بحث حق آبه استان از رود ارس است.
مشکلات استان اردبیل از نظر حق آبه استان از اواخر سال 92 آغاز شده است. در مرداد ماه سال 92 و در آخرین روزهای کاری دولت دهم و در سکوت رسانه‌ای و بدون کوچک‌ترین اطلاع‌رسانی از سوی مسئولان وزارت نیرو، حق‌آبه هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل از آب این رود مرزی مشخص شد.
به گفته منصور حقیقت‌پور نماینده سابق مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که حق آبه استان اردبیل از رود ارس حدود یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است و این مقدار جدای از حق آبه منطقه از سد خدا آفرین می‌باشد که متأسفانه در سال 92 حق مسلم استان مورد کم لطفی و بی‌توجهی قرار گرفت.
نمایندگان مردم استان به دنبال علنی شدن مصوبه سال 92 پیگیری‌های متعددی را برای اثبات حقانیت استان و جلوگیری از تضییع حق مردم منطقه تاکنون به عمل آورده‌اند.
به دنبال طرح سؤال از وزیر نیرو توسط نماینده مردم پارس آباد و بیله‌سوار مغان در خصوص حق‌آبه ارس و رسانه‌ای شدن امر،‌وزیر نیرو به اردبیل مسافرت کرد تا شاید بتواند گره چالش برانگیز حق آبه استان از رود مرزی ارس را باز بکند.
شکور پورحسین معتقد است که مصوبه سال 92 یک اقدام کاملاً غیرکارشناسی بوده و به صراحت حق استان اردبیل در آن نادیده گرفته شده است.
به گفته وی در گام اول باید مسئولان وزارت نیرو به خطا و اشتباه انجام یافته در بحث مصوبه سال 92 اعتراف کنند تا بعد برای پیدا کردن راه حل مناسب جهت پایان دادن به مشکلات اقدام شود.
وی معتقد است حق آبه استان از رود ارس امری کاملاً روشن و بدون ابهام می‌باشد و باید وزیر نیرو در کمیسیون مربوطه توضیحات لازم و قانع‌کننده ارائه بکند که در غیر این صورت با کمک دیگر نمایندگان این مسئله در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.
آنچه که درباره رفع ابهام از حق آبه استان اردبیل از رود ارس قابل توجه می‌باشد عدم پاسخگوئی شفاف و روشن وزیر نیرو در پایان سفر به استان اردبیل به سؤالات خبرنگاران بود. وی به سؤال خبرنگاران اردبیلی در مورد چگونگی ضایع شدن حق استان از حق آبه ارس  پاسخی روشن و صرحی ندارد و حتی تلاش کرد که با کمک گرفتن از برخی کلمات و رفتارها از موضع‌گیری شفاف طفره برود.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز تأکید کرده است: تأمین آب آشامیدنی پایدار و مطمئن در سطح استان یکی از نیازها و خواست‌های مردم و مسئولان منطقه است و وزیر نیرو برای تحقق این خواسته در آینده ای نزدیک قول مساعد داده است.
وزیر نیرو در این سفر به تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی استان و مغان تأکید و ضرورت آن را یادآوری کرده است ولی آیا مردم منطقه براساس قولی که داده شده است در نزدیک‌ترین زمان ممکن عملی شدن آن را شاهد خواهند بود؟
همچنین به سامان رسیدن طرح‌های فاضلاب و مختومه کردن پرونده اجرائی آن پس از سال‌ها انتظار یکی دیگر از نیازهای مردم استان محسوب می‌شود.
در میان این طرح‌ها فاضلاب شهر نیر برای خود قصه دیگری دارد. مطالعات این طرح که طول شبکه و خط انتقال آن 26 کیلومتر است در سال 1387 به اتمام رسید که تا فروردین ماه سال 90 حدود 5 کیلومتر از آن اجرا و برای سال 90 نیز اجرای 8 کیلومتر دیگر با تخصیص اعتباری معادل 7 میلیارد و 200 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود.
حال بعد از گذشت سال‌ها این طرح همچنان در انتظار مساعدت مسئولین به سر می‌برد. طرحی که به دلایل مختلف اجرا و به پایان رسیدن آن از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
جلوگیری از آلوده شدن منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و ارتقای سطح بهداشت عمومی و بهداشت محیط زیست و بازیافت حجم قابل ملاحظه‌ای از آب‌های به ظاهر زاید و غیر قابل استفاده و کاربرد آن در امر کشاورزی و فضای سبز توجه به طرح و تأمین هزینه‌ها و اعتبار مربوطه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
براساس اعلام مسئولین مربوطه برای فاضلاب شهر نیز تاکنون 138 میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن به 60 میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.
می‌گویند طرح از پیشرفت فیزیکی 90 درصدی برخوردار می‌باشد و حدود 4 کیلومتر مربوط به مناطق توسعه شهری آن نیز باقی مانده است. اگر اعتبار مورد نیاز به موقع در سال جاری اختصاص داده شود با سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی تا فرا رسیدن فصل سرما برای تکمیل نهایی آن گام‌های خوبی برداشته می‌شود.
مسئولان استان و مجموعه استانداری اردبیل قبل و بعد از سفر اردکانیان وزیر نیرو به استان از دستاوردها و نتایج پربار این سفر زیاد سخن گفته و به آن پرداختند. از تأمین آب مطمئن و پایدار برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت گرفته تا تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیروگاهی در دست احداث و تکمیل شبکه فاضلاب تمام شهرهای استان و خط انتقال آب از سد خداآفرین به اراضی پایاب، سد و شبکه احمد بیگلو و سد گیوی و وعده وزیر درباره بهره‌برداری از تمام طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا تا سه سال آینده گفته شد.
اما مردم دوست دارند تعیین تکلیف پروژه‌های در دست اجرا، شتاب بخشیدن به عملیات اجرایی و در نهایت عمل به وعده‌ها و سخن‌ها را شاهد باشند. اگر مسئولان مربوط به موقع به قول‌های خود عمل می‌کردنداستان اردبیل علی‌رغم بهره بردن از مواهب طبیعی و نعمت‌های خدادادی در دریایی از مشکلات و نارسائی‌ها دست و پا نمی‌زد.
اردبیل- نادر پرستار