kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

گزارش تکان‌دهنده بزرگ‌ترین مرکز اطلاعاتی حقوق بشر از آخرین وضعیت الحدیده

شکست ائتلاف سعودی در جبهه‌های جنگ یمن باعث شده تا متجاوزان انتقام خود را از مردم بیگناه الحدیده بگیرند. تمام 600 هزار ساکن این شهر اکنون با یک «فاجعه بزرگ انسانی» روبه‌رو شده‌اند.
سرویس خارجی -

نبرد الحدیده در 5 هفته گذشته از سوی ائتلاف سعودی شروع شده است. این نبرد قرار بود به سرعت با پیروزی متجاوزان به پایان برسد. اما مزدوران متجاوز در این نبرد در 6 محور گرفتار شده و توان فرار هم ندارند. روزنامه «هاآرتص» اخیرا در گزارشی اعلام کرد ائتلاف سعودی در الحدیده شکست خورده است. این در حالی است که در این نبرد آمریکا، فرانسه، انگلیس، مزدوران سودانی، عربستان و امارات هم حضور دارند. همین شکست باعث شده تا متجاوزان انتقام این ناکامی را از مردم الحدیده بگیرند. به همین دلیل 600 هزار غیرنظامی ساکن الحدیده در وضعیت حساس و خطرناکی گرفتار شده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «ریلایف وب» (بزرگ‌ترین مرکز اطلاعاتی مربوط به امور انسانی)، شرایط ساکنان شهر الحدیده همچنان «ناگوار» است. «علی الحجوری» که در حجه زندگی می‌کند در این خصوص می‌گوید: «شرایط در اینجا رو به وخامت می‌رود. مردم الحدیده در اوج گرما و گرد و غبار هرچه می‌توانند به دوش می‌گیرند و به اینجا می‌آیند، اما هر چه هم می‌آورند فقط برای چند روزشان کافی است. ما تا جایی که می‌توانیم به آواره‌ها کمک می‌کنیم، ولی هرگز نمی‌توان آنچه آنها از دست داده‌اند را جبران کرد.»
یکی از مقامات شورای پناهجویان در الحدیده (NRC) نیز در این باره گفت: «مردم در شرایط تاسف باری که برای یک انسان مناسب نیست زندگی می‌کنند و این وضع برای کسانی که آسیب‌پذیرند قابل تحمل نیست.»  اوضاع در شهر «الحدیده» آرام و مذاکرات دیپلماتیک بین طرفین درگیر در جریان است، اما حملات شدید در جنوب این شهر ادامه دارد. حملات هوایی، آتش خمپاره و حملات موشکی امنیت شهروندان غیرنظامی را در چندین بخش از این شهر تهدید می‌کند. صاحبان مغازه‌ها و رستوران‌ها از شهر فرار کرده‌اند و آنجا به شهر ارواح تبدیل شده است. در طول هفته صدای جنگنده‌هایی که در ارتفاع کم برای انجام حملات هوایی در حومه شهر پرواز می‌کنند، شنیده می‌شود.
  دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه نیز طی گزارشی اعلام کرده ۳۵هزار خانواده در الحدیده آواره شده‌اند.
هزاران نفر از ترس اینکه دوباره درگیری‌ها در الحدیده آغاز شود به حجه فرار کرده‌اند. ‌تانکر‌های آب در الحدیده به شدت خسارت‌دیده‌اند و ۱۰۰ هزار نفر در حال حاضر به آب دسترسی ندارند و در معرض بیماری‌های مسری هستند. در کل جنایت ائتلاف سعودی در الحدیده در حال رقم زدن «بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان» است.