kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰

کشف گورهای جمعی در رقه با 1200 جسد متلاشی شده!

کمیته بازسازی وابسته به شورای مدنی «رقه» از کشف صدها جسد در سه گور جمعی در رقه سوریه خبر داد که توسط گروه تروریستی داعش کشته شده‌اند.

بعد از گذشت چند ماه از آزادسازی رقه پایتخت خلافت شیطانی داعش در سوریه هنوز ابعاد کامل جنایاتی که این گروه سلفی تکفیری در سوریه انجام داده کاملا معلوم نشده است. طی چند ماه گذشته گورهای دسته‌جمعی زیادی در رقه، موصل و سایر شهرهای تحت کنترل داعش در سوریه و عراق کشف شده که از گستردگی جنایات این گروه تروریستی حکایت دارد.
دیروز نیز کمیته بازسازی وابسته به شورای مدنی رقه اعلام کرد، حدود ۱۲۳۶ جسد از سه گور جمعی در رقه سوریه خارج شده است. به گزارش ایسنا به نقل از النشره، این کمیته اعلام کرد، تعدادی از جسدها همچنان زیر آوارهای منازل و در اماکنی هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند. خارج کردن اجساد از گورها ادامه دارد و اکثر اجساد متعلق به غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان است.
تروریست‌ها از قنیطره خارج شدند
از تحولات میدانی نبرد در سوریه نیز خبر رسیده، سری اول از تروریست‌ها و خانواده‌هایشان که سازش با دولت سوریه را رد کرده‌اند از حومه قنیطره خارج شده و به سمت شمال سوریه رفتند. روز جمعه منابع سوری از دستیابی به توافقی در استان قنیطره خبر دادند که دو گزینه را در مقابل گروه‌های تروریستی مسلح قرار می‌دهد؛ یا به ادلب بروند یا ماندن تحت حاکمیت دولت و تحویل سلاح و ساماندهی وضعیت خود را بپذیرند. برپایه این گزارش، توافق در قنیطره مبتنی بر «خروج عناصر مسلح به سمت شهر ادلب یا قبول حاکمیت دولت» است و همچنین شرط بازگشت ارتش سوریه به محل‌هایی را که قبل از سال 2011 میلادی در کنترل داشت، مطرح کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، نزدیک به ۵۵ اتوبوس حامل صدها تن از افراد مسلح و خانواده‌هایشان از روستای «ام باطنه» در حومه قنیطره از طریق گذرگاه «جبا» به شمال سوریه منتقل شدند.
براساس این توافق، تمامی درگیری‌ها فورا متوقف شده و افراد مسلح در چند مرحله سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین را تحویل می‌دهند. ارتش سوریه نیز به مناطقی که در سال ۱۹۷۴ با توقف درگیری‌ها در آن توافق حاصل شده بود، بازمی‌گردد. نیروهای ناظر بین‌المللی (آندوف) نیز به مراکز قدیمی خود در استان قنیطره بازمی‌گردند. قنیطره دارای اهمیت استراتژیک است این منطقه در ۶۷ کیلومتری دمشق، ۶۰ کیلومتری اردن، ۲۰ کیلومتری مرزهای لبنان، ۳۰ کیلومتری جسر بنات یعقوب فلسطین واقع است.
منبج
از «منبج» در شمال سوریه نیز خبر ‌رسیده در پی خروج آخرین مستشاران نیروهای کرد «سوریه دموکراتیک» از منبج، یک منبع در شورای نظامی منبج بر تمایل این شورا برای بازگشت منبج به مناطق تحت کنترل دولت سوریه تاکید کرد. منبع مذکور بر مخالفت دو طرف با مدیریت این شهر توسط ترکیه تاکید و اعلام کرد: مسئولان ترکیه با دولت آمریکا در راستای تسلط بر این شهر و تشکیل حکومت محلی و پلیس وابسته به واشنگتن و آنکارا بر اساس نقشه راه منعقد شده میان دو طرف گام‌های بسیاری را برداشته‌اند. این منبع تصریح کرد: اکثر ساکنان منبج ترکیه را کشوری ‌اشغالگر قلمداد می‌کنند که می‌خواهد کردهای سوریه را از اراضی‌شان آواره کند؛ همان گونه که در عفرین این کار را انجام داد. به همین دلیل آنها تمایل دارند که اداره منبج مجددا در دست مقامات سوریه قرار بگیرد تا به جای مجازاتی که توسط ترک‌ها اعمال می‌شود، دولت سوریه از تمامی نژادها در منبج حمایت و حفاظت کند.