kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

دهن‌کجی رئیس‌جمهور آمریکا به منتقدان نشست هلسینکی ترامپ پوتین را به کاخ سفید دعوت کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه اعتراض‌های جریان‌های سیاسی کشورش علیه سفر افتضاحش به هلسینکی و دیدار با پوتین از پوتین دعوت کرد به کاخ سفید بیاید.



دیدار روز دوشنه هفته گذشته ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند با انتقادات گسترده‌ای در آمریکا مواجه شد، طوری که خیلی‌ها با بدترین عبارات نوشتند ترامپ نوچه و سگ پوتین شده است. اما در حالی که هنوز انتقادها از وادادگی ترامپ در مقابل پوتین ادامه داشت خبر رسید ترامپ از پوتین برای سفر به آمریکا دعوت کرده است تا عملا به مخالفین و منتقدین خود ثابت کند، پشیزی ارزش برای آنها و نظراتشان قائل نیست. بر اساس این گزارش «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت: رئیس‌جمهور آمریکا از جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواسته تا دعوت رسمی را برای رئیس‌جمهور روسیه ارسال کند.نمایندگان آمریکایی خواستار افشای جزئیات بیشتری درباره دیدار ترامپ و پوتین شده‌اند. دعوت رسمی ترامپ می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای پوتین باشد چرا که رئیس‌جمهور روسیه از سال 2007 تاکنون به واشنگتن سفر نکرده است. چاک شومر سناتور ارشد دموکرات هم ضمن انتقاد شدید از دعوت ترامپ، تاکید کرد: «تا زمانی که ندانیم در دیدار دو ساعته ترامپ و پوتین در هلسینکی چه اتفاقی افتاده است، رئیس‌جمهور نباید تعاملات بیشتری با پوتین داشته باشد.»
این در شرایطی است که نیویورک تایمز اعلام کرده مقام‌های اطلاعاتی آمریکا بیشتر از یک سال قبل اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را به ترامپ نشان داده‌اند که حاکی از دستور شخصی و مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای انجام حملات سایبری و دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. ترامپ نیز در توئیتی از تمایلش به برگزاری دیداری دیگر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خبر داد. وی در این توئیت نوشت: دیدار با رئیس‌جمهور روسیه یک موفقیت بزرگ بود. من به دنبال دیدار دوم با پوتین هستم و ما می‌توانیم بسیاری از مسائل را که با هم بحث کردیم اجرایی کنیم. مسائلی از جمله بحث توقف تروریسم، امنیت اسرائیل،‌ اشاعه تسلیحات هسته‌ای، حملات سایبری، تجارت، اوکراین، مسئله صلح خاورمیانه، کره شمالی و غیره. برای آنها پاسخ‌های بسیاری وجود دارند، برخی ساده و برخی مشکل،... اما تمام آنها قابل حل هستند. از سوی دیگر مجلس سنای آمریکا بامداد جمعه با تصویب قطعنامه‌ای پیشنهادی را که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در نشست «هلسینکی» به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا داده بود رد کرد.ترامپ روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با پوتین که در شهر «هلسینکی» برگزار شد گفت که رئیس‌جمهور روسیه به او «پیشنهادی باورنکردنی» برای حل‌وفصل اختلافات بر سر دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داده است.او گفت پیشنهاد پوتین این بوده که کرملین اجازه خواهد داد «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا با 12 فرد روس که علیه آنها در این پرونده کیفرخواست صادر شده مصاحبه کند. روسیه به‌ازای این امتیاز اجازه خواهد داشت با آمریکایی‌هایی که در امور داخلی روسیه مداخله کرده‌اند مصاحبه و از آنها تحقیق کند.