kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
با طی مسافت 1000 کیلومتری

پهپاد انصارالله وارد آسمان ریاض شد پالایشگاه آرامکو را هدف قرار داد و برگشت

انقلابیون یمن برای نخستین بار با استفاده از پهپاد دوربرد به پایتخت عربستان نفوذ کرده و پس از طی مسافت بیش از 1000 کیلومتری، پالایشگاه نفتی آرامکو در ریاض را هدف قرار دادند. این عملیات سعودی‌ها را شوکه کرده است.



سرویس خارجی-

دبیرکل جنبش انصارالله یمن در آستانه آغاز چهارمین سال تجاوز سعودی‌ها به یمن اعلام کرده بود: «سال چهارم با پهپادهای دوربردمان خواهیم آمد.» حالا خبر رسیده انقلابیون یمن روز چهارشنبه گذشته برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ کرده و یکی از شرکت‌های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قرار داده‌اند. طبق گزارش المیادین، یک منبع در یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نوع پهپاد مورد استفاده در این عملیات منحصر به فرد را «صماد ۲» اعلام کرده و گفته پالایشگاه آرامکو در ریاض پایتخت عربستان مورد هدف قرار گرفت. این پهپاد برای انجام این ماموریت ویژه، مسافتی بیش از 1000 کیلومتر را طی کرده است! سخنگوی ارتش یمن اما این عملیات را «یک نقطه عطف اساسی در نبرد با دشمنان» خوانده و گفته: «دستاورد یگان پهپادی ارتش یمن، سرآغازی قوی برای مرحله‌ای جدید از بازدارندگی در برابر تجاوز است.» سخنگوی ارتش یمن حتی اعلام کرده: «روزهای آینده غافلگیری‌های جدیدی برای دشمنان در راه است.»
جزئیات تازه
شبکه المسیره یمن نیز با تأیید وقوع این حمله اعلام کرده، ارتش یمن با پهپاد «صماد ۲» که پهپادی دوربرد است، پالایشگاه نفتی شرکت نفتی آرامکو سعودی را در ریاض هدف قرار داده است.
 شرکت ملی نفت عربستان به وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه ریاض اعتراف کرده است. شرکت آرامکو هم توییت کرده که، نیروهای دفاع مدنی و اطفای حریق توانسته‌اند آتش‌سوزی در یکی از مخازن پالایشگاه ریاض را خاموش کنند و تحقیقات برای بررسی دلایل! این آتش‌سوزی در جریان است.
این شرکت با این توییت در واقع به وقوع این حمله به شکل غیرمستقیم اعتراف کرد. این نخستین عملیات در نوع خود برای یگان پهپادها در حمله به پایتخت متجاوزان سعودی است و بدین ترتیب پرده از قدرت بالای پروازی این پهپاد در مسافت‌های طولانی که از هزار کیلومتر فراتر می‌رود برداشت.
اهمیت عملیات
در این عملیات پهپاد «صماد-2» مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرده و از صدها رادار و سیستم‌های رهگیری هوایی عبور کرده و به ریاض پایتخت عربستان رسیده و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرده است. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی‌ها و بزرگ‌ترین شرکت جهانی نفتی است. طبق اعلام وزارت دفاع یمن، نخستین پیام عملیات اخیر این است که حالا دیگر هیچ هدفی در هیچ کشوری از کشورهای متجاوز ائتلاف سعودی، دور از دسترس ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست. ارتش یمن طی دو سال گذشته از پهپادهای جدیدی رونمایی کرده که اسامی برخی از آنها «الهدهد»، «الهدهد یک»، «الرقیب»، «قاصف» و «راصد» اعلام شده است.
واکنش انصارالله
محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی انصارالله یمن در واکنش به این عملیات اعلام کرده، پالایشگاه شرکت آرامکو در شهر ریاض توسط نیروی هوایی با یک فروند پهپاد دورپرواز از نوع صماد2 تجربه‌ای موفقیت‌آمیز و ویژه به‌شمار می‌رود. به‌گفته عبدالسلام، نامگذاری پهپاد به نام شهید صماد (رئیس ‌سابق شورای عالی سیاسی یمن) به‌عنوان سمبل مردم و ماهیت هدف مورد عملیات از یک سو و خودکامگی و جرایم مداوم دشمن از سوی دیگر باعث شده است که اماکن اقتصادی و نظامی هدفی ایده‌آل برای عملیاتی شدیدتر باشد.
حمله به نشست فرماندهان ائتلاف سعودی
از سوی دیگر پایگاه خبری العهد هم به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرده، نیروی هوایی ارتش یمن حمله‌ای هوایی به مقر نشست فرماندهان نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی در استان مارب انجام داده است. وی تصریح کرده این نشست در کاخ «الجمهوری» تشکیل شده بود. این منبع همچنان از کشته و زخمی شدن شماری در این حمله خبر داده و در عین حال خاطر نشان کرده که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن نیز در این نشست حضور داشت!