kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

واشنگتن پست:‌ بن ‌سلمان عربستان را به قرون وسطی بازمی‌گرداند

در گزارش «واشنگتن پست» با ‌اشاره به برپا شدن یک حکومت سلطه‌گرایانه از سوی ولیعهد این کشور آمده: «سیاست‌های بن سلمان، عربستان را به دوران سیاه قرون وسطی بازخواهد گرداند.»



«محمد بن سلمان»، ولیعهد جوان سعودی اخیرا از سند چشم‌انداز 2030 رونمایی کرده و گفته به دنبال اجرای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در کشور است. وی حتی در حوزه مسائل دینی وعده داده چیزی به نام «اسلام میانه» را بر عربستان حاکم کند.
«بن سلمان» که با کودتایی خاموش علیه رقبا چند شبه به قدرت رسیده، تلاش زیادی دارد تا خود را به عنوان «بنیانگذار عربستان مدرن» مطرح کند. اما این تنها یک روی سکه است و روی دیگر سکه دقیقا برخلاف سیاست‌های اعلامی اوست.
 در ماه‌های گذشته ولیعهد سعودی به بهانه‌های مختلف شمار زیادی از فعالان سیاسی و اقتصادی را دستگیر کرده و همین امر باعث شده تا کارشناسان اصلاحات وی را تنها یک «شوی سیاسی» با هدف تحکیم قدرت بدانند.
 به عنوان مثال «بن سلمان» از یک سو رانندگی را برای زنان سعودی آزاد کرده‌ اما در مقابل اقدام به دستگیری فعالان حامی رانندگی زنان کرده است!
در چنین شرایطی روزنامه «واشنگتن پست» طی مطلبی به قلم «عبدالله العوده» از چهره‌های دانشگاهی و فرزند «سلمان العوده» مبلغ عربستانی زندانی نوشته: «محمد بن سلمان با برپایی یک نظام حکومتی با رویکرد سلطه‌گرانه حتی بیش از نظام‌های سابق در عربستان، این کشور را به دوران سیاه قرون وسطی باز‌می‌گرداند.»
در این گزارش می‌خوانیم: «بن سلمان یک پادشاهی مطلق را بیش از هر پادشاهی که گذشتگانش پایه‌ریزی کردند، بنا می‌نهد... بن سلمان وعده‌ای نداده است؛ جز اینکه قبضه قدرت خود را تشدید کرده و سرکوب دینی به راه انداخته است.
 این درحالی است که او در مقابل فقط وعده رفاهی اقتصادی از طریق پروژه اقتصادی موسوم به نئوم را می‌دهد.»
نویسنده این گزارش در ادامه آورده: «رویکرد بن سلمان برای تحکیم قدرت مطلقه تحولی دراماتیک در مقایسه با وعده‌های سابق درخصوص دموکراسی در عربستان به شمار می‌رود.
 واقعیت این است که عربستان به گذشته باز می‌گردد و در سایه دست برداشتن از وعده دموکراسی، چه‌بسا بن سلمان درصدد بازگرداندن عربستان به قرون وسطی است.»
از سوی دیگر، «یحیی عیسری» فعال حقوق بشری عربستانی گفته: «مسئولان سعودی از نظارت سازمان‌های حقوق بشری هراس دارند زیرا چیزی برای پنهان کردن دارند و آن هم سرکوب واقعی زندانیان است... اگر محمد بن سلمان به‌دنبال بهبود وجهه کشورش است باید به اصلاحات داخلی واقعی و توقف سرکوب روی بیاورد.»