kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹
یک استاد دانشگاه:

قفل گرانی با مسکن مهر باز می‏‎شود

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در نتیجه توقف مسکن مهر قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، گفت:‌ تا زمانی که قفل مسکن مهر باز نشود، قفل التهاب مسکن باز نخواهد شد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا اسماعیلی با انتقاد از وعده رونق بدون تورم مسکن در سال97 اظهار کرد: عملیاتی نبودن این گفتار که در سال گذشته مطرح شد، مشخص بود و جای تعجب دارد که براساس چه مبنایی و برنامه‌ای این وعده را بارها دولتمردان عنوان کردند. اخیرا مشاور وزیر مسکن وشهرسازی به نوعی به غیر کارشناسی بودن این وعده دولتمردان اعتراف کرد.
وی افزود: حال که در زمینه عرضه خانه‌های پر متقاضی کمبود فاحشی داریم چگونه انتظار داریم رونق بدون تورم ایجاد شود؟
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با‌اشاره به اینکه آمارهای سامانه مشاورین ثبت املاک نشان می‌دهد حدود 80 درصد معاملات املاک در سال 96 مربوط به خانه‌های زیر صد متر بوده است، گفت: عمده تقاضای مسکن در مورد خانه‌های زیر 400 میلیون است که اگر این مورد را  در تهران و کلان شهرها بخواهیم  محاسبه کنیم خانه‌های با متراژ پائین‌تر از 100 متر می‌شود.
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از نوع واکنش دولت برای مدیریت بحران در زمینه افزایش قیمت مسکن بیان کرد: عمده معضل مسکن معطوف به زمین به جهت بالا بودن قیمتش است بنابراین راه‌حلی که می‌تواند فشار را در زمینه کنترل بازار مسکن کم کند و فشار و تقاضا را از تهران و کلان شهرها کم کند و تقاضاها را به سمت خانه دار شدن افراد پیش ببرد، توجه به خانه‌های نیمه ساز و تقریبا تمام شده مسکن مهر است که بخش عمده‌ای از آن ساخته شده است.
اسماعیلی علت بی‌توجهی دولت به مسئله مسکن مهر را که می‌توانست معضل مسکن را برای همیشه در کشور حل کند گفت: علت این بی‌توجهی فقط و فقط سیاسی‌بازی است چرا که جریان مسکن مهر برای دولت قبلی و جریانی غیر از جریان این دولت است که رونق گرفتن آن به نام یک جریان سیاسی رقیب دولت تمام می‌شود و در سابقه کشور می‌ماند که فلان طرحی که در کشور اجرا شد مسئله مسکن را به طور کلی حل کرد.
وی با انتقاد از تعلل دولت در حوزه ساماندهی مسکن مهر گفت: اگر دولت  انتقادات فنی در حوزه مسکن مهر دارد یا طرح بهتری دارد بیان و عرضه کند اما این ایرادات که مسکن مهر قوطی کبریت است یا طرح مزخرفی است، علت فنی نیست که به جهت آن این طرح متوقف شود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: توقف مسکن مهر باعث شد عرضه مسکن محدود به شهرها شود و محدوده متقاضیان به عرضه کنندگان نرسد و در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
به گفته اسماعیلی، تا زمانی که قفل مسکن مهر باز نشود، قفل التهاب مسکن باز نخواهد شد.