kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵

ابهام درباره تابعیت و تخصص سفیر جدید ایران در فنلاند

انتصاب برخی افراد به‌عنوان سفرای جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که سوابق مدیریتی و شایستگی افراد و همچنین مسائل امنیتی و نظارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

روز گذشته وزارت امور خارجه سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فنلاند، ایرلند و اوکراین را اعلام و تصریح کرد که تعیین سفرای جدید بنا به پیشنهاد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تصویب حسن روحانی رئیس‌جمهور بوده است.
بر اساس این گزارش، خانم پروین فرشچی به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند انتخاب شده که از جمله انتصابات پر ابهام این روزهاست. وی پنج سال مسئولیت معاونت بخش دریایی در سازمان محیط زیست را برعهده داشته است.
انتخاب یک زن دیگر به‌عنوان سفیر، مورد استقبال اقشار مختلف قرار گرفت در حالی که به نظر می‌آید این انتصاب و بازخوردهای مثبت آن، ناشی از یک هیجان است. چشم‌پوشی از تخصص و هیجان از انتصاب یک زن، نوعی نگاه جنسیتی است که در آینده، حضور زنان را در عرصه‌های پراهمیت سیاسی و دیپلماتیک با مشکل روبرو می‌کند.
از سوی دیگر در شرایطی که در ماه‌های اخیر بحث دوتابعیتی مسئولان دولت مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته، رئیس‌کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دو تابعیتی مجلس اعلام کرد پروین فرشچی که حکم انتصابش به عنوان سفیر ایران در فنلاند از سوی وزیر امور خارجه کشورمان امضا شده جزو لیست مسئولان دوتابعیتی دولت دوازدهم است.
کریمی‌قدوسی با تایید این خبر گفت: نام معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در لیست دوتابعیتی‌هایی که ما تدوین کردیم موجود است.
وی تصریح کرد: خانم فرشچی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دوتابعیتی بوده و تابعیت آمریکا را دارد.
البته خانم فرشچی اخیراً در مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب کرده بود که سنجش واقعیت در دستان نهادهای نظارتی است تا در اسرع وقت به‌طور شفاف واقعیت ماجرا را اعلام کنند.
با توجه به اینکه سفرای هر کشوری جزو مهم‌ترین افراد در دستگاه دیپلماسی آن کشور محسوب می‌شوند و به نوعی با بهره‌گیری از دانش‌های لازم در زمینه دیپلماتیک، اهداف استراتژیک و راهبردی و امنیتی را در کشورهای دیگر تضمین و تامین می‌کنند، مشخص نیست معیار این انتخاب برچه اساس و چه مبنایی بوده و آیا شایستگی‌ها مد نظر قرار گرفته یا صرفا انتخاب‌ها براساس مصالح تبلیغاتی بوده است؟
باید از دولتمردان پرسید، شما که بعضا منتقد برخی از سفرا در دولت‌های نهم و دهم بودید، به چه علت همان روش‌ها را در پیش گرفته‌اید؟ آیا صرف زن بودن برای تصدی مقام سفیر بودن کافیست و یا اینکه توجه به شایستگی‌ها و نگاه به سوابق افراد و همچنین مسائل امنیتی را نیز باید در نظر گرفته شود؟