kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
ولایتی در گفت‌و‌گو با راشاتودی

روسیه هیچ حرفی درباره حضور ایران در سوریه نزده است

مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که حضور ایران در سوریه بنا به درخواست دولت قانونی دمشق بوده است، گفت: ما تا به حال چیزی از مقامات روسیه علیه حضورمان در سوریه و منطقه نشنیده‌ایم چرا که این، منطقه ماست.



به گزارش ایسنا، علی ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل که به تازگی برای دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به مسکو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی به سؤالات درباره نقش ایران در منطقه و روابط تهران و مسکو پاسخ داد.
ولایتی درباره حضور ایران در سوریه نیز گفت: حضور ما در سوریه هیچ ارتباطی با خواست آمریکا یا دیگر کشورهای غربی که دیپلماسی دیکته شده آمریکا را دنبال می‌کند، ندارد. ما براساس درخواست دولت مشروع دمشق و برای کمک به دولت و مردم سوریه در این کشور حضور داریم. ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت و به دولت و مردم این کشور کمک می‌کنیم تا با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند. خوشبختانه با کمک روسیه و برخی کشورهای دیگر بر بسیاری از مشکلاتی که دولت و مردم سوریه با آن مواجهند غلبه شد. ما قویا براین باوریم که جمهوری اسلامی ایران و روسیه باید به این حضور قانونی خود در سوریه برای حفظ این پیروزی ادامه دهند.
ولایتی ادامه داد: اگر ما و روسیه از سوریه خارج شویم آمریکا و متحدانش به تلاش‌هایشان برای حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند و دمشق و دولت سوریه دوباره در وضعیت خطرناک قرار خواهند گرفت. ما نیز به طور مجدد در معرض خطر توسعه گروه‌های تروریستی قرار خواهیم گرفت. ما کماکان به عنوان مستشاران دولت سوریه در آنجا هستیم، چرا که مسئولیت اصلی دفاع از این کشور روی شانه‌های دولت سوریه قرار دارد.
منافع مردم منطقه را دنبال می‌کنیم
نه حرف‌های ترامپ و بولتون را
مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت : ما به آقای ترامپ و بولتون و دیگر دیپلمات‌های آمریکا گوش نمی‌دهیم. ما منافع مردم منطقه را دنبال می‌کنیم. ما با کشورهای دوست در منطقه شامل سوریه، عراق، لبنان و یمن همکاری نزدیکی داریم و اجازه نمی‌دهیم آمریکا در امور تهران یا تمام کشورهای دوست ما در منطقه دخالت کند. این سیاست اصلی ماست که از آن پیروی می‌کنیم و قصد تغییر این سیاست استراتژیک را نداریم.
ولایتی در مورد عملکرد نتانیاهو نیز گفت: این مرد که رژیم صهیونیستی را هدایت می‌کند مثل یک گدا عمل می‌کند. او می‌رود و کمک مردم دنیا را گدایی می‌کند، اما مردم ننشسته‌اند که ببینند رژیم صهیونیستی چه می‌گوید، بنابراین هر شخصی منافع خود را دنبال می‌کند. ما در سوریه هستیم و با اعتراض رژیم اسرائیل سیاست استراتژیک خود را تغییرنخواهیم داد. این سیاست استراتژیک به مردم منطقه شامل مردم عراق، سوریه و لبنان کمک می‌کند. بنابراین ارتباطی با سران رژیم صهیونیستی ندارد. به طور قطع چیزی که مرتبا می‌گوید و انجام می‌دهد چیزی نیست که همه به آن گوش دهند. ما نیز اهمیتی نمی‌دهیم که او چه می‌گوید. ما دیپلماسی خود را دنبال می‌کنیم.
وی درباره نظر روسیه درباره حضور ایران در سوریه نیز گفت : ما تا به حال چیزی از مقامات روسیه علیه حضورمان در سوریه و منطقه نشنیده‌ایم چرا که این، منطقه ماست، بنابراین ما یک همکاری منطقه‌ای داریم این بدان معنی نیست که در همه بخش‌های دیپلماسی‌مان سازگاری داریم. اما در بسیاری از مسائل و موضوعات ما همکاری نزدیکی داریم. بنابراین در سوریه می‌مانیم تا زمانی که دولت قانونی این کشور از ما بخواهد سوریه را ترک کنیم. در غیر این صورت ما آنجا خواهیم ماند آن هم بنا به درخواست و اجازه دولت سوریه. در عراق نیز همین‌طور است.