kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
میدل‌ایست آی:

چه بخواهیم چه نخواهیم ایران قوی‌ترین بازیگر در عراق است

یک نشریه انگلیسی ضمن انتشار گزارشی به رابطه بسیار خوب ایران و عراق اشاره و اعتراف کرده ایران قوی‌ترین بازیگر در عراق است و کسانی که به دنبال برهم زدن این روابط هستند در توهم به سر می‌برند.

وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» ضمن اشاره به برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی در عراق و بازشماری دستی آرا، تلاش برخی کشورها برای تأثیرگذاری بر روابط عراق و ایران را «بیهوده» توصیف کرد.
این وبگاه  نوشت: «در عراق پس از انتخابات، دو موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ اول، چالش قدرت بین احزاب مختلف عراقی و دوم، نتیجه این چالش در چارچوب ژئوپلتیک خاورمیانه، بالاخص مواجهه بین ایالات متحده و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس از یک‌سو و از سویی دیگر ایران و «محور مقاومت». «مارکو کارنلوس»، نویسنده این مطلب که یک دیپلمات سابق ایتالیایی است، در توضیح موضوع اول نوشته «نتیجه انتخابات نشان می‌دهد هیچ ائتلاف سیاسی نتوانسته به پیروزی قاطع دست یابد، بنابراین، تنها راه اداره عراق ایجاد ائتلافی بین احزاب اصلی است.» به نوشته این وبگاه  «در عراق نیز همچون بسیاری دیگر از کشورها، شمارش آرا برای تشخیص برنده کافی نیست بلکه دو عنصر دیگر نیز باید به کار گرفته شود، وزن آرا باید بررسی شود و همچنان تفسیر شود. این فرآیند ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.»
نویسنده سپس در تحلیل نتایج انتخابات عراق نوشته: «قدرت در عراق همچنان در اختیار شیعیان این کشور خواهد بود.» به گفته این دیپلمات سابق ایتالیایی «برای هر تحلیل‌گری موضوع نفوذ ایران در عراق کاملا پیچیده و ظریف است... جدا از هرگونه فهم سیاسی در بین احزاب سیاسی عراق و هرگونه نتیجه‌ای که شیوه اداره عراق ایجاد کند، چه بخواهید یا نخواهید، ایران همچنان بانفوذترین بازیگر در عراق باقی خواهد ماند. تهران خود را صبورانه با هرگونه آرایش سیاسی در عراق تطبیق خواهد داد و بغداد نیز همین کار را خواهد کرد. این امر بسیار آرام و با یک پویایی ظریف رخ خواهد داد ... و این رخداد فارغ از هرگونه دستور کار یا زمان‌بندی سیاسی در غرب اتفاق خواهد افتاد.»