kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

بادبادک‌های آتش‌زا صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت اختیار اعلام جنگ از نتانیاهو گرفته شد

پس از اینکه تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه غزه (در صورت عدم توقف ارسال بادبادک‌های آتش‌زا) آماده می‌شود، خبر رسید پارلمان رژیم صهیونیستی اختیار اعلام جنگ را از نتانیاهو گرفت!

   
   سرویس خارجی

فلسطینی‌ها از زمان آغاز تجمعات هفتگی موسوم به «راهپیمایی‌های بازگشت» در نزدیکی حصار واسط میان غزه و اراضی ‌اشغالی، دست به ابتکار تازه‌ای زده‌ و با ارسال بادبادک‌های حامل مواد آتش‌زا، به حملات رژیم صهیونیستی که در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ فلسطینی را شهید کرده، اعتراض کرده‌اند. این روش هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما خسارات گسترده‌ای به صهیونیست‌ها تحمیل کرده است. تل‌آویو تاکنون از مقابله با موج بادبادک‌های آتش‌زا رسما اعلام ناتوانی کرده است.
بادبادک‌های آتش زا به دلیل خسارت‌های سنگینی که به صهیونیست‌ها وارد کرده، باعث ایجاد اختلافات گسترده‌ای نیز بین رهبران سیاسی این رژیم شده است. به نظر می‌رسد بین اعضای کابینه رژیم صهیونیستی، پارلمان این رژیم(کنست) و نتانیاهو بر سر نحوه مواجهه با این بحران اختلافات جدی پیش آمده است.
به گزارش فارس، کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب اعلام کرد این رژیم به ارتش رژیم صهیونیستی دستور داده برای احتمال اقدام نظامی همه‌جانبه علیه نوار غزه آماده شود. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی تا روز جمعه به فلسطینی‌های معترض فرصت داده تا ارسال بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را متوقف کنند. مقامات نظامی این رژیم اعلام کرده‌اند در غیر این صورت علیه غزه اقدام نظامی می‌کند. پیش از این تصمیم نیز رژیم صهیونیستی در تلاش برای افزایش فشار به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، تنها گذرگاه مرزی که محل انتقال مواد غذایی به غزه بود را بست.
سلب اختیار اعلان جنگ از نتانیاهو
اما پس از اینکه ارتش رژیم صهیونیستی غزه را به حمله نظامی تهدید کرد، خبر رسید پارلمان رژیم صهیونیستی اختیار اعلام جنگ بدون جلب موافقت کابینه را که چند ماه پیش به نتانیاهو داده بود، از او پس گرفت. پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) حدود دو ماه پیش قانونی را تصویب کرد که به نخست‌وزیر این رژیم این اختیار را می‌داد «در شرایط اضطراری» بدون جلب موافقت کابینه و تنها پس از رایزنی با وزیر جنگ، علیه یک کشور اعلام جنگ کند.
تصمیم کنست برای لغو این قانون پس از آن اتخاد شد که حتی تندروترین نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی نیز در پی تنش‌های اخیر در غزه و جولان‌اشغالی نسبت به اعلام یک‌جانبه جنگ از سوی نتانیاهو ابراز نگرانی کردند. متمم لغو این قانون روز سه‌شنبه با ۷۷ رأی مثبت در برابر ۱۶ رأی منفی به تصویب رسید تا از این پس، نتانیاهو مجبور باشد برای اعلام جنگ، نظر موافق کابینه خود را جلب کند. یکی از ایرادات اصلی این قانون که دستمایه منتقدان قرار گرفت این بود که «شرایط اضطراری» در آن تعریف نشده بود و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌توانست به بهانه وضعیت اضطراری، کابینه را از فرایند تصمیم‌گیری درباره جنگ خارج کند.
با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به شهرک‌های اطراف غزه گفت، به ارتش دستور داده بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا را متوقف کند. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل هم ادعا کرد، تل‌آویو آماده ورود به جنگ گسترده در غزه است و همه تلاش خود را برای ممانعت از این جنگ به کار گرفته است و اکنون توپ در زمین حماس است.
علاوه‌بر این رسانه‌ها اعلام کردند، رژیم صهیونیستی آمادگی‌های نظامی خود را به گونه‌ای فراهم می‌کند که گویا جنگ با محور مقاومت فلسطین در نوار غزه فردا آغاز خواهد شد. اسرائیل در همین راستا یگان‌های نیروهای ذخیره خود را احضار کرده و گردان 162 نیز مانوری را برای شبیه‌سازی ‌اشغال نوار غزه انجام می‌دهد. در همین راستا نصب سامانه‌های دفاع موشکی گنبد آهنین در تل‌آویو و قدس امروز تکمیل خواهد شد. تمامی این شرایط جنگی به علت این است که ارتش موسوم به شکست‌ناپذیر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند پرتاب بادبادک‌های آتشین از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را که در واکنش به حملات موشکی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه صورت می‌گیرد، تحمل کند.