kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
حزب‌الله عراق خبر داد

پیاده نظام‌های آمریکا و آل‌سعود در صف اول فتنه عراق

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق می‌گوید، آمریکا و عربستان فتنه‌گران را به صف اول تظاهرات در شهرهای جنوبی عراق می‌کشانند.

«سید جعفرالحسینی» گفت: آمریکا و عربستان تلاش می‌کنند فتنه‌گران را وارد صف تظاهرکنندگان (در جنوب عراق) کنند و از این طریق می‌خواهند گروه‌های مقاومت را تحت فشار قرار دهند. وی افزود: آمریکا انتظار نداشت نیرویی مانند بسیج مردمی در عراق تشکیل شود و طرح‌های واشنگتن را ناکام بگذارد.
«الحسینی» در رابطه با دیدار «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق با فرماندهان بسیج مردمی عراق نیز اظهار داشت: این دیدار با هدف ایجاد هماهنگی‌های بیشتر و کمک برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده فتنه‌گران از تظاهرات و مطالبات مردم صورت گرفت. مطالبات تظاهرکنندگان عراقی بر حق است و بسیج مردمی از خواسته‌های مشروع آنها حمایت می‌کند.
الحسینی در ارتباط با مسئله حضور نیروهای آمریکایی در عراق هم گفت: ما هیچ نیازی به حضور این نیروها در عراق نداریم. نیروهای آمریکایی ایجاد پایگاه‌های نظامی را در مرزهای عراق و سوریه با هدف حمایت از داعش متوقف نمی‌کنند. هدف آمریکا از این اقدام، ایجاد پناهگاه امن برای داعش در مناطق مرزی عراق و سوریه است. ما نیز در واکنش به این تلاش‌های آمریکا، کوشیدیم ارتباط جغرافیایی پایگاه نظامی «التنف» را با مکان‌های حضور عناصر باقی مانده داعش در مرزهای عراق و سوریه قطع کنیم و طی چندین عملیات نظامی موفق شدیم این هدف را محقق سازیم. پایگاه نظامی التنف غیرقانونی است و ما از نزدیک اوضاع این پایگاه و تحرکات آمریکا را در آن زیرنظر داریم و معتقدیم هدف آمریکا از این تحرکات، حمایت از داعش است.
اظهارات عبادی
نخست‌وزیر عراق اما از شرکت‌کنندگان در تظاهرات و اعتراضات در جنوب این کشور خواست، برای شناسایی افراد اخلالگر با دولت همکاری کنند.
به گزارش فارس، عبادی گفت، شرکت کنندگان در تظاهرات نباید اجازه دهند امنیت کشور پس از «فداکاری‌های بزرگ»، از بین برود.
عبادی گفت که دولت عراق در کنار معترضان برای تحقق حقوق قانونی و مشروعشان ایستاده است، به شرط اینکه این تظاهرات به خشونت کشیده نشود.
نخست وزیر عراق با تأکید بر اهمیت حمایت از افراد شرکت کننده در تظاهرات، از آنها خواست برای شناسایی «اخلال‌گران و کسانی که به دنبال ضربه زدن به امنیت عمومی کشور هستند» با دولت عراق همکاری کنند.
نخست‌وزیر عراق گفت: دولت با جدیت خواسته‌های تظاهرات کنندگان را پیگیری می‌کند و توصیه‌هایی برای تحقق برخی خواسته‌ها در مقطع کنونی صادر کرده‌ایم.
تظاهرات علیه دولت به خاطر وضعیت بد معیشتی، ضعف خدمات رسانی، بیکاری و فقر، از 17 تیر ماه در شهر بصره آغاز شد و رفته رفته دامنه آن به شهرهای دیگر عراق مانند کربلاء، نجف اشرف، ناصریه و بغداد گسترش یافته است.
وزارت بهداشت عراق سه‌شنبه گفت، هشت نفر طی این مدت در اعتراض‌ها کشته و 56 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
اوایل هفته جاری نیز یک نماینده پارلمان عراق گفته بود، تخریب اموال عمومی و اغتشاش در شهرهای جنوبی عراق، کار عناصر وابسته به دستگاه اطلاعاتی عربستان و عناصر حزب منحله بعث رژیم «صدام» است.