kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

نگاهی به دستور کار اتاق عملیات صهیونیست‌ها علیه ایران



  آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای افزایش فشار بر ایران، کارگروه مشترکی را برای ایجاد نارضایتی داخلی در ایران تشکیل داده‌اند. طبق گزارش پایگاه اکسیوس آمریکا، فعالیت این کارگروه مشترک که چندماه پیش تشکیل شده اما خبر آن اکنون به بیرون درز کرده، بر تلاش برای تشویق اعتراضات در داخل ایران و افزایش فشار بر دولت ایران متمرکز است.
دو مقام اسرائیلی در همین ارتباط به باراک راوید خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته‌اند تشکیل این تیم کاری مشترک در راستای سندی است که در 12 دسامبر سال گذشته (2016) برای مقابله با ایران بین مقامات آمریکا و اسرائیل در یک جلسه محرمانه در کاخ سفید امضا شد. این دو مقام همچنین اعلام کردند که کارگروه یادشده طی ماه‌های اخیر تاکنون چندین بار تشکیل جلسه داده است.
هرچند شاکله اصلی این نهاد توسط اسرائیل تاسیس شده اما آمریکا نقش مهمی در ایجاد آن داشته است. مهم‌ترین اهداف کارگروه مشترک را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
1ـ خطاب قرار دادن مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی و حمایت آنها از ناآرامی‌ها؛
2ـ طرح ادعاها درباره هزینه کردن پول در خارج از کشور توسط دولت ایران به جای سرمایه‌گذاری آن در داخل؛
3ـ ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران. حرکتی که از منظر آنها می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات گسترده در داخل من جمله تغییر رفتار حکومت شود. روزنامه اسرائیلی معاریو می‌نویسد: به دستور مستقیم گادی آیزنکوت، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل، بخش جدیدی تحت عنوان «پروژه ویژه» ارتش اسرائیل برای هماهنگی مسائل مربوط به مناقشات با ایران، راه‌اندازی شد. آیزنکوت همچنین با صدور حکمی ژنرال نیصان الون، رئیس‌سابق اداره عملیات ارتش را به عنوان اولین مسئول این پروژه منصوب کرد.
معاریو می‌نویسد: این اولین بار است که ارتش اسرائیل یک مسئول برای «پروژه مقابله با ایران» منصوب کرده که باید اقدامات در تمام حوزه‌های تقابل تل‌آویو با تهران را از جمله برنامه هسته‌ای و حضور ایران در سوریه هماهنگ کند.
همچنین روزنامه جروزالم پست می‌نویسد: برای نخستین بار در تاریخ ارتش اسرائیل، این نهاد نظامی فردی را صرفا برای فرماندهی «پروژه ایران» که با هدف مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی تشکیل شده، منصوب کرده است.
این نشریه اسرائیلی نوشته است: مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، هماهنگی داده‌های اطلاعاتی با دیگر کشورها و مقابله با استقرار ایران در سوریه از وظایف این نهاد تازه تاسیس است.
کارگروه مشترک در ایران به دنبال چیست؟
با توجه به موارد ذکر شده می‌توان اهداف و غایت نهایی کارگروه مشترک را بهتر بررسی کرد. نهادی که اهداف زیر را به عنوان راهبردهای خود برای آینده در جهت مقابله با ایران در نظر خواهد گرفت:
1ـ این کارگروه مشترک پروژه‌ای شبیه به تشکیل نهاد ضدایرانی سازمان سیاه طی سال‌های گذشته است که فرماندهی آن بر عهده مایک دی آندریا یا آیت‌الله مایک بود. این نهاد به دستور پمپئو تشکیل شد و نقش مهمی در ایجاد اغتشاش و تحریک مردم در سال 1396 داشت. ایران یکی از سخت‌ترین اهداف برای سازمان سیا است چرا که به راحتی نمی‌تواند به آن نفوذ کند. دسترسی سازمان سیا به ایران محدود است و از آنجایی که آمریکا در تهران سفارت ندارد که با پوشش دیپلماتیک نفوذ کند، اتاق‌های عملیات آمریکا و اسرائیل این نقش را برعهده گرفته‌اند.
2ـ این نهاد کار اصلی خود را بر جمع‌آوری اطلاعات از سازمان‌های جاسوسی دیگر کشورها قرار داده است. بدین گونه که با جمع‌آوری این اطلاعات، داده‌های خود را پردازش می‌کند و براساس این داده‌ها و اطلاعات از طریق عوامل اجرایی خود اقدام به پیاده‌سازی برنامه‌های خود خواهد کرد. مهم‌ترین برنامه آنها در شرایط موجود استفاده از بستر اقتصادی و نارضایتی عمومی در جهت ایجاد اغتشاش است.
3ـ این نهاد تمرکز اصلی خود را در داخل ایران قرار خواهد داد. هدف نیز ایجاد آشوب و اعتراض در ایران برپایه نارضایتی‌های داخلی اقتصادی است. به گونه‌ای که رئیس‌سابق موساد به این نکته اذعان می‌کند که با جوسازی و ارائه آمارهای دروغین درباره بیکاری و تورم در ایران می‌توان به ایجاد نارضایتی و آشوب دامن زد.
4ـ کارگروه مشترک به دنبال ارائه راهکارهایی به تصمیم گیران رژیم صهیونیستی است که از قِبل آن بتواند حضور و نفوذ ایران را در منطقه و بالاخص سوریه کاهش دهد. یکی از راه‌حل‌های مدنظر ایجاد هزینه در داخل ایران در جهت حضور کمرنگ‌تر ایران در سوریه و منطقه است.
5ـ ایجاد جنگ روانی در داخل ایران با شانتاژ تبلیغاتی وسیع. اصلی‌ترین وظیفه این نهاد نیز همین ایجاد جنگ روانی است. به عنوان مثال این کارگروه وظیفه دارد که ادعاهایی درباره هزینه کردن پول ایران در خارج از کشور توسط دولت ایران به جای سرمایه‌گذاری آن در داخل به ذهن مردم القا کند. در اعتراض‌های اخیر به وضوح این امر مشاهده شد که عده‌ای به جای اعتراض به مسایل اقتصادی، شعارهای منطقه‌ای سر می‎دادند.
6ـ ایجاد ارتباط با کشورهای عربی در جهت ایجاد آشوب در ایران. مهم‌ترین گزینه عربستان است که بطور مستقیم وارد تقابل با ایران شده است. شرایط اخیر همچون عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی نیز بر این همگرایی افزوده است.
7ـ ایجاد ائتلافی هم سو با کشورهای عربی منطقه و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران همچون سازمان تروریستی منافقین. یکی از سازمان‌هایی که به کارگروه مشترک در زمینه جمع‌آوری داده و اقدامات اجرایی کمک خواهد کرد، منافقین هستند.
ارزیابی نهایی
همان گونه که رهبر معظم انقلاب اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران را در وزارت خزانه‌داری این کشور دانستند، اتاق جنگ صهیونیست‌ها را نیز باید در این کارگروه مشترک دانست. کارگروهی که با گرفتن اطلاعات از وزارت خزانه‌داری آمریکا و تبلیغ و تبیین آن در حوزه‌های امنیتی و سیاسی نقش‌آفرینی خواهد کرد. بنابراین اتاق جنگ علیه ایران در بُعد اقتصادی وزارت خزانه‌داری آمریکاست و در بُعد امنیتی و سیاسی همین کارگروه مشترک است.
پایگاه بصیرت