kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶

اخراج محتمل صدها استاد از دانشگاه پیام نور!

بیش از ۸۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور که در واحد‌های مختلف این دانشگاه در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و از زمان آغاز همکاری آنها نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد، حالا و در پی برخی تصمیم گیری‌های سختگیرانه وزارت علوم در سرگردانی کامل به سر می‌برند؛ مدرسانی که به بهانه عدم صلاحیت در آستانه اخراج از دانشگاه قرار دارند.
در راستای اقدامات جنجال برانگیز و ناگهانی که در سال‌های گذشته بخش غیر قابل انکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است، این بار مسئولان ارشد این وزارتخانه تصمیم دارند بیش از ۸۰۰ استاد دانشگاه پیام نور را با نزدیک به ۱۰ سال سابقه تدریس و همکاری از این مجموعه دانشگاهی اخراج کنند؛ اقدام بحث برانگیزی که می‌تواند مقدمه‌ای برای یک بحران در این دانشگاه باشد.
بیشتر اساتیدی که از آنها سخن به میان است در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ در واحد‌های مختلف دانشگاه پیام نور جذب شدند و در همه این سال‌ها علی‌رغم ‌اشتغال به تدریس و فعالیت پژوهشی عملاً از امتیازهایی، چون ارتقای علمی و یا تبدیل وضعیت بهره‌مند نشدند.
اگرچه این مدرسان امیدوار بودند که در سال‌های آتی مسئولان نسبت به تبدیل وضعیت آنها اقدام کنند و از نظر علمی نیز ارتقاء یابند، اما حالا گمانه‌هایی جدی از سوی وزارت علوم مطرح می‌شود که ناظر بر اخراج آنها به دلیل نداشتن صلاحیت علمی است.
در همین رابطه محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفت: وضعیت کسانی که از ۱۰ سال گذشته به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه پیام نور بدون وضعیت استخدامی در حال تدریس هستند باید سریع تعیین تکلیف بشوند.
وی با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده وزارت علوم در مورد این افراد افزود: در همین راستا وزیر علوم با ‌اشاره به اینکه این افراد نصاب‌های لازم را برای استخدام ندارند، گفته که بسیاری از این نیرو‌ها معدل بسیار پایینی دارند و از لحاظ شرایط آموزشی و صلاحیت لازم برای تدریس برخوردار نیستند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سؤال این است که اگر این افراد صلاحیت و شرایط لازم را دارا نبودند چرا ۱۰ سال قبل به آنها گفته نشد تا از وضعیت خود باخبر شوند؛ لذا عدم اطلاع‌رسانی وزارت علوم در این خصوص سبب سرخوردگی و بلاتکلیفی آنها شده است.
یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور که نامش محرمانه باقی می‌ماند در مورد همین مشکل و شرایط سختی که در آن قرار دارد گفت: من سال ۹۰ با مدرک کارشناسی ارشد در یکی از واحد‌های پیام نور استان کردستان جذب شدم و نزدیک به ۱۴ ترم در این دانشگاه تدریس کردم، اما علیرغم ۷ سال فعالیت علمی دانشگاه و وزارتخانه اقدامی برای تبدیل وضعیت شغلی من صورت نداد.
این استاد دانشگاه پیام نور افزود: مشکل اصلی من و دیگر اساتیدی که به احتمال زیاد در آستانه اخراج هستیم، عدم تبدیل وضعیت به پیمانی از جانب وزارت علوم و پیام نور است. این بلاتکلیفی در حالی است که قانون برای مشخص شدن وضعیت ما تنها ۱۴۰ روز مهلت داده است.
وی با ‌اشاره به استدلال وزارت علوم برای این اقدام گفت: توجیه مسئولان وزارت علوم این است که برخی از این افراد که ۸۰۰ نفر گفته شده‌اند، از صلاحیت‌های علمی لازم مثل دانشگاه محل تحصیل، حداقل معدل و... برخوردار نیستند. این در حالی است که به شخصه من هیچگونه مشکل صلاحیت علمی و عمومی از ابتدا و اکنون نداشته و ندارم.
این مدرس دانشگاه پیام نور با تاکید بر غیرقانونی بودن اقدام وزارتخانه اضافه کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم بقیه افراد دارای شرایط بنده نیز، چون من از مسیر فراخوان‌های عمومی و پس از شرکت در مصاحبه‌های عمومی و تخصصی جذب شده‌اند و اینکه اکنون شرایط جذب برای کسانی که ۷ تا ۱۰ سال پیش جذب شده‌اند، تغییر می‌دهند یک اقدام قابل تامل است که باید به آن رسیدگی شود.
به نقل از تابناک؛ یکی دیگر از اساتید دارای مشکل و شرایط اخراج از دانشگاه گفت: با اینکه ما در سال‌های گذشته از مسیر قانونی و پس از شرکت در فراخوان در این دانشگاه جذب شدیم، اما از سال ۱۳۹۵ دوباره در مصاحبه‌های تعیین صلاحیت عمومی و تخصصی مجدد شرکت کردیم که حداقل ۱۵۸ نفر از جمله خود بنده در این تعیین صلاحیت مجدد هیچ مشکلی برای ادامه همکاری نداشتیم، اما وزارت علوم اصرار دارد که همکاری دانشگاه با تمامی ما قطع شود.
وی در مورد راهکار منطقی حل مشکل گفت: به نظر من اکنون و پس از این همه سال که تفکیک‌های لازم از منظر همان دلایل وزارت انجام شده است، اعمال حکم برای افراد دارای صلاحیت و تصمیم عادلانه درباره سایر افراد است.
برابر مطالب مورد ‌اشاره اکنون و در بحبوحه مشکلات اقتصادی که ‌گریبان بسیاری از مشاغل و شهروندان را گرفته است، وزارت علوم مصمم شده تا صد‌ها تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور را اخراج و احتمالاً با نیرو‌های مورد پسند خود جایگزین کند.
با توجه به اینکه همه این افراد در دولت نهم و دهم در دانشگاه پیام نور جذب شده‌اند و بر اساس گفته‌های چند تن از افراد به مشکل خورده هیچ عزمی از سوی وزارتخانه برای حل مسالمت‌آمیز مشکل آنها وجود ندارد، این ظن و گمان پیش می‌آید که صرف‌صنظر از نگاه علمی و تخصصی اینجا یک نگاه سیاسی بر ماجرا حاکم شده باشد.
شاید نیاز باشد مسئولان وزارت علوم با تشریح جزئیات این اقدام بحث برانگیز به صراحت در مورد چرایی تصمیم خود ‌اشاره کنند و از سویی نیز نهاد‌های نظارتی با بررسی این مسئله اجازه هرگونه اعمال سلیقه شخصی را در این مسیر سلب کنند.