kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

پنج سال آزمون و خطا برای درک اولویت سوءمدیریت دولت(خبر ویژه)

رئیس‌جمهور در حالی که همه‌چیز حتی آب خوردن و آلودگی هوا و... را به تحریم‌ها ربط داده بود، اکنون ادعای خود را رد می‌کند.

به گزارش مشرق؛  رئیس جمهور و هیئت دولت روز یکشنبه به دعوت رهبر انقلاب با موضوع مشکلات اقتصادی کشور، به دیدار ایشان رفتند.
روحانی در این دیدار با تشریح شرایط اقتصادی اظهار داشت: «با وجود همه تلاش‌های روانی و اقتصادی دشمنان ایران، درآمدهای ارزی و ریالی کشور در سه ماهه اول امسال بیش از سه ماهه اول سال قبل بوده و در بخش عمرانی ۲۲ برابر سال قبل اعتبارات لازم تخصیص داده و تأمین شده است.»
رئیس جمهور در سومین سالگرد برجام با تصحیح مواضع سال‌های قبل خود که همه چیز - تا حل مشکل آب خوردن - را به تحریم‌ها و مذاکرات گره زده بود، اعتراف کرد که ریشه مشکلات اقتصادی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد. روحانی با تأکید بر اینکه برخی مسائل همچون اشکالات نظام بانکی و نقدینگی، ارتباطی با تحریم و فشارهای خارجی ندارد و از گذشته وجود داشته، به برنامه دولت برای حل این مسائل اشاره کرد و گفت: «حل این مسائل جزو دستور کارهای اساسی شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد اقتصادی دولت است.»
حالا پس از توقف ۵ ساله چرخ اقتصاد کشور با وعده مذاکره برای رفع تحریم‌ها، رئیس جمهور نیز به این نتیجه رسیده که بیشتر مشکلات ریشه داخلی داشته و ناشی از سوء‌مدیریت است.
تحلیل و جمع‌بندی اخیر آقای روحانی در حالی است که وی و دولتش دو سال، کشور را معطل به سرانجام رساندن مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها کردند و 3 سال بعد را نیز معطل این بودند که تحریم‌ها کی برداشته می‌شود و این در حالی است که امتیازهای هنگفتی به دشمن واگذار کردند و تحریم‌ها نیز برداشته نشد.
در این حال باید پرسید اگر مشکل از تحریم‌ها نبوده چرا 5 سال عمر کشور صرف امتیازدهی و چانه‌زنی و دیپلماسی التماسی بی‌حاصل نسبت به غرب شده است.