kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹

آغاز خروج تروریست‌ها از «درعا البلد» همزمان با تحویل سلاح‌های سنگین به ارتش سوریه

افراد مسلح حاضر در شهر «درعا» پس از تحویل دادن سلاح‌های سنگین و مهمات خود به ارتش سوریه، این شهر را با اتوبوس به سمت «ادلب» ترک کردند.

عملیات تخلیه عناصر خلع‌سلاح شده گروه‌های تروریستی از شهر «درعا» از عصر یکشنبه آغاز شد. به گزارش فارس، براساس توافقی که گروه‌های مسلح با دولت سوریه به امضاء رسانده بودند، عناصر وابسته به این گروه‌ها پس از تحویل دادن سلاح‌های خود، از جمله موشک، خمپاره، تانک و خودروی زرهی به ارتش سوریه، منطقه «درعا البلد» را به همراه اعضای خانواده خود ترک کردند.
«درعا البلد» یکی از مناطق شهر درعا است. استان درعا که در جنوب و منطقه مرزی سوریه قرار دارد، از سال 2011 تا اوایل ماه جاری در اشغال عناصر گروه‌های تروریستی قرار داشت. تروریست‌ها به درعا، «مهد انقلاب» می‌گفتند.
عملیات خروج تروریست‌ها از شهر درعا، براساس توافقی صورت گرفته است که میان آنها و دمشق امضاء شده است. مقصد این تروریست‌های اخراجی نیز شهر «ادلب» شمال غرب سوریه عنوان شده است.
عملیات آزادسازی استان درعا از اول تیرماه جاری آغاز و ارتش بر 82 درصد خاک استان درعا مسلط شده است و در حال حاضر فقط بخش‌های اندکی از این استان همچنان در اشغال تروریست‌ها قرار دارد.
اهمیت درعا، به خاطر هم‌مرز بودن این استان با اردن و فلسطین اشغالی است و پیروزی ارتش در این منطقه، رژیم صهیونیستی و آمریکا را به وحشت انداخته است. ضمن اینکه این شهر، جایی است که فتنه سوریه از آن آغاز شده است.
توطئه برای خارج کردن کلاه‌سفیدها
اختلافات جاری میان آمریکا از یک طرف و کانادا، انگلیس و فرانسه از طرف دیگر، توطئه سری آنها برای خارج کردن 1000 عضو گروه موسوم به کلاه سفیدها از سوریه را برملا کرد.
ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان گزارش داده، یک مقام آمریکایی گفت: «سرنوشت حدود 1000 داوطلب و اعضای خانواده آنها و برنامه‌ریزی برای خروج‌شان (از سوریه)، محور اصلی مذاکرات مقامات چند کشور ازجمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا بوده است.» به گفته این مقام که نام وی ذکر نشده، مقصد این افراد، کشورهایی مثل کانادا، انگلیس و آلمان است.
گروه کلاه سفیدها که توسط دستگاه جاسوسی انگلیس ایجاد شده، در بحران هشت ساله سوریه، به تروریست‌ها و منافع غرب در سوریه، کمک‌های شایانی کرده است.
ازجمله سناریوهای کثیف (و البته شکست خورده) کلاه‌سفیدها، القای این موضوع بود که ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در «غوطه شرقی» از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و غیرنظامیان را می‌کشد. گفته شده است، مسئله خروج کلاه‌سفیدها از سوریه نیز موضوع گفت‌وگوی دیروز روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی بوده است.
«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، پیش از این اعلام کرده بود، کلاه سفیدها در سوریه به تروریست‌ها کمک می‌کنند.
سایر رویدادها
* وزارت دفاع سوریه اعلام کرده، ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه مناطقی را در شمال فرودگاه استان حلب با موشک هدف قرار داده است. این حمله فقط خسارات مادی به بار آورده است.
* در پی تهدید ترکیه مبنی بر اینکه اگر کردهای مسلح از شهر مرزی «منبج» سوریه خارج نشوند، به این شهر حمله خواهد کرد، آخرین گروه از شبه‌نظامیان کرد این شهر را ترک کردند.