kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
یادداشت هنری جیروکس برای کیهان

جامعه آمریکا امنیتی است اینجا پلیس با کودکان هم سر جنگ دارد

تاریخ آمریکا پر است از نقاط تاریک؛ مثل کشتار بومیان آمریکایی یا تحقیر سیاهپوستان و این روزها، کودکان پناهجو! با روی کار آمدن ترامپ این نقاط سیاه، سیاه‌تر و بیشتر شد و مهاجرین با مشکلات جدی مواجه شدند.

رفتارهای غیرانسانی ترامپ آبرویی برای آمریکا باقی نگذاشته است. «هنری جیروکس» استاد آمریکایی دانشگاه «مک مستر» کانادا معتقد است اساس حکومت آمریکا بر بی‌عدالتی و تبعیض استوار است. «جیروکس» که مولف بیش از 50 کتاب در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است در یادداشتی برای کیهان به این موضوع پرداخته است و گفته، حتی در مدارس این کشور نیز تلاش بر این است که کودکان احمق به بار بیایند. در ادامه متن این یادداشت کوتاه ایمیلی را می‌خوانید:
به نظر من افراد بسیار زیادی در آمریکا زندگی می‌کنند که تجربه خشونت را دارند.
 به‌عنوان مثال، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در پنچ سال گذشته 1642 درگیری مسلحانه در سراسر آمریکا صورت گرفته است.
سیاست‌های نسنجیده و ظالمانه ترامپ علیه مهاجران از همان ابتدا و دوران رقابت‌های انتخاباتی معلوم بود و باعث شد اعتراض‌های بسیار زیادی علیه او صورت بگیرد.
 در هفته‌های گذشته با مطرح شدن موضوع جدا کردن و فرستادن کودکان (پناهجو) به قفس، این اعتراض‌ها به اوج رسید و تقریبا سراسری شد تا جایی که ترامپ مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های مهاجرتی خود شد.
مسئله‌ای که تاکنون در رابطه با آن حرفی زده نشده، موضوع جنجالی «جنگ علیه کودکان» در آمریکاست که افکار عمومی اصلا متوجه آن نیست. براساس گزارش‌ها، 16 میلیون کودک در افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.
این افراد اکثرا تحت نظر مادرهای خود هستند که در تامین معیشت خود با مشکلات بسیار زیادی مواجه‌اند و نیازهای اولیه خود را نمی‌توانند تامین کنند. در دولت ترامپ، بسیاری از برنامه‌های حمایتی ازکودکان فقیر از جمله ارائه غذا به آنها کنسل شد.
ترامپ همچنین در اقدامی دیگر قصد دارد 7 میلیارد دلار از برنامه بیمه سلامت کودکان کسر کند. همزمان با این اتفاقات، ترامپ به جنگ علیه سیاهپوستان دامن زده و تحرکات ملی‌گرایی و نژادپرستانه در طول این مدت بسیار زیاد شده است.
 سقوط اخلاقی آمریکا مدت‌هاست که آغاز شده و همچنان ادامه دارد. تنها در دوران قتل عام بومیان آمریکا و برده‌داری، کودکان از خانواده‌هایشان جدا می‌شدند.
 پس این دست از اقدامات غیرانسانی مربوط به دوره کنونی نیست و در تاریخ آمریکا سابقه دارد. اکنون تنفر نژادی در آمریکا به نقطه اوج خود رسیده و دولت ترامپ نیز آن را چند برابر کرده است.
حملات علیه مسلمانان، پناهجویان غیرقانونی و سیاه‌پوستان در طول ریاست جمهوری ترامپ دوچندان شده است. تفکرات طرفدار برتری سفیدپوستان علیه سیاهان، اکنون از حاشیه به متن آمده و در مرکز قدرت جا خوش کرده است.
 امنیتی و پلیسی کردن جامعه منجر به نگهبانی شدید از جوانان آمریکایی شده است. همانطور که من در کتاب جدید خود نوشته‌ام، آمریکا درحال وارد شدن به جنگ گسترده‌ای با جوانان خود است.
مردم در این نظام به پروژه‌های بلندمدت تجاری اعتقاد ندارند بلکه به دنبال طرح‌های کوتاه‌مدت زودبازده هستند، و نقطه اتکای آنها در این طرح جوانان هستند چراکه به‌راحتی می‌توانند آنها را به‌کار گیرند. نظام نئولیبرالیستی آمریکا جنگ نرمی را علیه جوانان خود کلید زده است.
آمریکا جوانان خود را مجبور به مصرف‌گرایی کرده و این نوعی جنگ علیه آنها حساب می‌شود. آمریکا از دوران مدرسه بر روی افکار کودکان و جوانان خود کار می‌کند و آنها را احمق بار می‌آورد. خود ترامپ شخصیتی است که حامی درجه یک نژادپرستی در آمریکاست. اکنون جهان دوران بسیار حساسی را طی می‌کند و ترامپ سعی دارد با یارگیری در اروپا یک بلوک فاشیستی قدرتمند را در جهان تشکیل دهد.