kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
سخنگوی وزارت بهداشت:

ظرفیت تولید دارویی کشور 3 برابر مصرف کشور است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شرایط غیر تحریم، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت در دارو بلااستفاده است و راه استفاده از این ظرفیت، صادرات و بازاریابی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی، درخصوص ارائه خدمات درمانی به بیمارانی که از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند، گفت: ارز و سوبسیدهای دولتی فقط به بیماران ایرانی اختصاص دارد و برای افرادی که برای درمان به عنوان توریسم درمانی به مراکز درمانی کشور مراجعه می‌کنند، هیچ‌گونه ارز و سوبسید دولتی ارائه نمی‌شود.
حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید دارویی کشور سه برابر ظرفیت مصرف کشور است، افزود: در شرایط غیر تحریم، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت در دارو بلااستفاده است و راه استفاده از این ظرفیت، صادرات و بازاریابی است. وی در مورد تامین مواد اولیه دارو از کشورهای مبدا در زمان تحریم، گفت: با شرکت‌های دارویی آمریکایی از ابتدا هیچ ارتباطی نداشته و نخواهیم داشت و مشکلی در تامین مواد اولیه دارو نخواهیم داشت. ممکن است در تامین نقدینگی لازم و ارز مورد نیاز برای انتقال مواد اولیه مشکلاتی داشته باشیم، اما واقعیت این است که نمی‌توانیم به عبارتی راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بیان کنیم، اما ما راهکارهای متعدد و تدابیر لازم را ایجاد کرده‌ایم. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم نباید در مورد تامین دارو و تجهیزات پزشکی نگران باشند.
بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله زده
 شایعه است
حریرچی در ادامه گفت: بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله زده غرب کشور، شایعه است و واقعیت ندارد. طاعون حیوانی ممکن است در این مناطق وجود داشته باشد که بین حیوانات اهلی و وحشی قابل انتقال است و نگرانی از بابت طاعون انسانی وجود ندارد.وی اظهار داشت: چندین دهه است که طاعون انسانی ریشه‌کن شده است. تیترهایی با عنوان «بازگشت طاعون»در مناطق زلزله زده، هیچ کمکی به کشور نمی‌کند و خدمتی به مردم و جامعه نیست.سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص رسیدگی به تخلفات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: مواردی از تخلفات و احتکار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته ایم که به مراجع قضایی اعلام کرده‌ایم، اما رسیدگی به این پرونده، صدور حکم و یا تجدید نظر، ممکن است زمانبر باشد و بعد از صدور حکم قضایی اسامی متخلفان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
هیچ نگرانی برای تامین داروهای بیماران خاص وجود ندارد
حریرچی با‌اشاره به اینکه برای تامین داروهای داخلی و وارداتی بیماران خاص، تمهیدات بیشتری نسبت به بیماران دیگر اندیشیده ایم که دارو و مواد اولیه مورد نیاز داروی تولید داخل، تامین شود، افزود: هیچ نگرانی برای تامین داروهای بیماران خاص وجود ندارد.
تاثیر امواج الکترومغناطیس در جهش ژنتیکی یا ایجاد سرطان اثبات شده نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت بهداشت از ابتدای دولت یازدهم درخواست جدی داشت که در مورد تشعشعات الکترومغناطیس از جمله امواج آنتن‌های تلویزیونی، موبایل، ماهواره، بی‌سیم، مایکروویو و وای فای که بر ابعاد شخصی، شغلی و محیطی مردم تاثیر دارد، بررسی‌های علمی انجام شود، گفت: تشعشعات بالقوه می‌توانند آسیب زا باشند و تا کنون، آسیب‌های موارد محدودی از این تشعشعات، ثابت شده که بیشتر مربوط به اثرات گرمایی است، اما در مورد جهش ژنتیکی یا ایجاد سرطان توسط آنها، هنوز مستنداتی وجود ندارد. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشحالیم که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که امواج الکترومغناطیس در فضای شهری سنجش و اعلام می‌شود، اما در اکثر مناطق ایران که این امواج بررسی شده، مشخص شده است که میزان امواج، پایین‌تر از استاندارد‌های جهانی است. با این وجود مردم در این زمینه همچنان نگران هستند، افزود: اگر در برخی مناطق، میزان امواج زیاد است، باید اعلام و اقدام لازم قانونی در این زمینه انجام شود. حریرچی ادامه داد: به عنوان متولی سلامت جامعه می‌گوییم که بررسی امواج الکترومغناطیس نباید جنبه سیاسی پیدا کند، چون در این صورت، مقتضیات سیاسی بر آن حاکم می‌شود. بنابراین این موضوع باید با معیارهای سلامت، مورد بررسی قرار گیرد.