kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
در کنفرانس امنیتی رژیم صهیونیستی مطرح شد

تحریم و تغییر حکومت ایران سیاست‌هایی شکست خورده‌اند

مهم‌ترین محورهایی که سخنرانان در کنفرانس امنیتی هرتزلیا که در سرزمین های‌اشغالی برگزار شد به آن پرداختند اینگونه بوده است: لغو برجام به ضرر رژیم صهیونیستی بود، سیاست‌های تغییر حکومت ایران از خارج و نیز تحریم‌ها سیاست‌هایی شکست خورده هستند، روسیه با ایران ائتلاف استراتژیک دارد بنابراین خیلی نمی‌توان روی این کشور حساب کرد، حزب‌الله لبنان به قدرتی در تراز دولت‌های منطقه رسیده و...




بعضی سخنرانی‌های نشست سه روزه هرتزلیا به صورت محرمانه انجام می‌شود تا چالش‌های فراروی رژیم اسرائیل در افق سال‌های آینده را بررسی کند.
کنفرانس هرتزلیا یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های امنیتی سرزمین‌های‌اشغالی است که هجدهمین دوره آن در ماه می‌گذشته با حضور شخصیت‌های مطرح سیاسی و نظامی و امنیتی در سرزمین‌های‌اشغالی برگزار شد.
با وجود اینکه کنفرانس مذکور نزدیک به دو ماه قبل برگزار شد، اما اهمیت بالایی که این کنفرانس در روند تصمیم‌سازی در رابطه با مسائل مختلف در سرزمین‌های ‌اشغالی دارد، باعث شده که همچنان به عنوان یکی از نقاط عطف توجه رسانه‌های منطقه‌ای قرار بگیرد.
در همین رابطه مرکز مطالعات الزیتونه در گزارشی به بررسی سخنرانی‌های انجام شده در این کنفرانس پرداخته و در پایان چکیده‌ای محتوایی از مطالب و محورهای بررسی شده در جریان این نشست امنیتی سه روزه را ارائه کرده است.
برخی از جلسات این نشست به صورت علنی برگزار شد و برخی دیگر از سخنرانی‌ها پشت درهای بسته و به صورت غیر علنی انجام شد.
رژیم صهیونیستی نگران از لغو برجام
«عاموس گلعاد»، ژنرال بازنشسته ارتش و رئیس‌کنفرانس در سخنرانی خود در این کنفرانس، نگرانی‌هایش درخصوص پیامدهای لغو توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ با ایران را ابراز داشته و اعلام کرد که لغو این توافق به معنی تنها گذاشتن اسرائیل در تقابل نظامی با ایران است که در پایان کار‌ گریزناپذیر به نظر می‌رسد. این تصمیم همچنین آمریکا را در مقابله با دولت‌های پنجگانه یعنی روسیه و چین و آلمان و انگلیس و فرانسه تنها رها می‌کند.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی گلعاد، اذعان وی به این نکته بود که اسرائیل یک دولت کوچک است و بر خلاف آنچه که دیگران تصور و آن را مطرح می‌کنند، قادر به مقابله با تمام جبهه‌ها و تهدیدات پیرامونی خود نیست، لذا باید اولویت‌های خود را برای تضمین موجودیتش مشخص کند.
ائتلاف استراتژیک روسیه با ایران
عاموس گلعاد خاطرنشان کرد که با وجود آغاز همکاری‌های گسترده امنیتی میان رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی متعدد از جمله اردن و مصر و دولت‌های دیگر، اما همچنان این تعامل به سمت مناسبات سیاسی سوق پیدا نکرده است. چرا که افکار عمومی عربی باز شدن افق سیاسی با اسرائیل را نمی‌پذیرند.
این ژنرال ذخیره رژیم صهیونیستی اعلام کرد نمی‌توان بر روی مواضع روسیه به نفع اسرائیل حساب کرد. روسیه متحد استراتژیک اسرائیل به شمار نمی‌رود، این در حالی است که این کشور ائتلاف استراتژیک با ایران دارد. دو کشور همچنین مناسبات اقتصادی بالایی با یکدیگر دارند.
تنها چاره پذیرش راه‌حل سیاسی
در سوریه
«الیوت آبرامز» درخصوص موجودیت ایران در سوریه اظهار داشت که در نهایت ناگزیر به رسیدن به راه‌حل سیاسی برای موجودیت ایران در این کشور هستیم. راه‌حلی که باید نشان دهنده موازنه‌های قدرت در اراضی سوریه باشد و با موازنه‌های منطقه‌ای نیز ارتباط داشته باشد. به ویژه که ایران در دهه اخیر اقدام به افزایش نفوذ خود در منطقه کرده و غیر از عربستان و اسرائیل کسی را در مقابل خود نمی‌بیند.
وی افزود که استفاده از سلاح تحریم‌ها ضد ایران نمی‌تواند به نتایج مثبت برسد، یا ایران را در برابر این تحریم‌ها تسلیم کند. حتی اگر ایران وارد دور جدیدی از مذاکرات شود، روند این مذاکرات موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
تغییر حکومت ایران، امری غیرممکن
«گری سیمور» هماهنگ‌‌کننده سابق نظارت بر تسلیحات کشتار جمعی در کاخ سفید نیز اظهار داشت که حساب کردن بر روی تغییر نظام ایران از خارج از این کشور و در چارچوب تصویب تحریم‌های آمریکا ضد ایران شکست خورده است.
وی تاکید کرد که ایرانی‌ها قبل از توافق هسته‌ای و در حال حاضر درخصوص پروژه‌های هسته‌ای خود هوشیارانه عمل می‌کنند و در بازگشت به فعالیت‌های سابق نیز عجله به خرج نمی‌دهند تا بهانه را به رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل ندهند.
حزب‌الله قویتر از دولت لبنان
«موشه آرنز» وزیر امنیت اسبق رژیم صهیونیستی، ایران را تنها خطر موجودیتی فراروی رژیم صهیونیستی دانست و درباره بی‌پناه ماندن شهرها و مناطق مختلف مناطق‌اشغالی در برابر ناوگان موشکی این کشور هشدار داد. وی اعلام کرد که ناوگان موشکی حزب‌الله عامل بازدارنده‌ای در برابر اسرائیل خواهد بود.
وی به ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین و موشک‌های حیتص در برابر حملات موشکی اذعان کرده و تاکید کرد این سامانه‌ها نمی‌توانند چتری ایجاد کنند که برای موشک‌های مختلف امنیت ایجاد کند. این چتر مستحکم نیست و نمی‌تواند تمام موشک‌های شلیک شده به سمت سرزمین‌های‌اشغالی را رهگیری کند.
«عاموس گلعاد» در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت که حزب‌الله لبنان در حال حاضر ناوگانی بالغ بر 120هزار موشک در اختیار دارد. حزب‌الله دیگر تنها یک سازمان نیست، بلکه امروز از دولت لبنان قوی‌تر است، چرا که موشک‌ها و خمپاره‌های دقیقی را در اختیار دارد.
«نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی خواستار عدم مبارزه مستقیم با ایران در مرحله کنونی شد و اظهار داشت که باید شاخه‌های ایران در منطقه هدف قرار گیرد.