kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
کارشناس مسکن:

دولت در واکنش به گرانی مسکن فقط تماشاچی بود

کارشناس مسکن گفت: سیاستگذار و دولت هیچ کاری برای بخش مسکن انجام نمی‌دهند و بازار را نگاه می‌کنند. دولتی‌ها می‌گویند پیش‌بینی داشته‌ایم که افزایش نقدینگی روی می‌دهد اما در کمال تعجب آنها فقط این نابسامانی را تماشا کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، افشین پروین‌پور در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که مشکلی در رابطه با نهاده‌های مسکن نداریم و زمین، مصالح، نیروی انسانی  و... را در اختیار داریم، اظهار کرد: بازار مسکن به حال خود رها شده است. وقتی بازار رهاست و بدون مدیریت نتیجه این می‌شود که می‌بینیم. سیاستگذار و دولت هیچ کاری برای بخش مسکن انجام نمی‌دهند و بازار را نگاه می‌کنند. دولتی‌ها می‌گویند پیش‌بینی داشته‌ایم که افزایش نقدینگی روی می‌دهد اما در کمال تعجب آنها فقط این نابسامانی را تماشا کردند. کارهای خیلی کوچکی توسط دولت انجام شده که نتیجه آن را در بازار می‌بینیم. التهاب و بالاترین سطح افزایش قیمت و سوداگری نتیجه کارهای دولت است.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی الان می‌گوید بسته‌ای برای این نابسامانی‌ها دارد. اگر آنها این روزها را پیش‌بینی می‌‌کردند، چرا کاری انجام ندادند. بازیگران در بازار مانند بانک‌ها و موسسات مالی هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند، الگوی رفتاری بازار را تغییر می‌دهند و کسی جلودار آنها نیست.
این کارشناس مسکن گفت: تا صحبت از حضور دولت می‌شود دوستان می‌گویند کار غلطی است. دولت قصدی برای ورود ندارد و این تصدی‌گری است و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اما واقعیت آن است که دولت در اقتصاد سه سطح دخالت حاکمیتی، مالکیتی و مدیریتی می‌تواند در اقتصاد دخالت کند. در بحث حاکمیتی دولت باید با ابزارهای قانونی خود جهت اصلاح اقتصاد اقداماتی را انجام دهد که دولت آمریکا به عنوان اقتصاد باز این کار را انجام می‌دهد.
پروین‌پور ادامه داد: در بخش مالکیتی ابزارهایی مانند زمین یا تکلیف کردن بانک‌ها در اختیار دولت است که با استفاده از آن تعادل بخشی به اقتصاد از جمله مسکن را اجرایی کنند. در بخش مدیریتی هم دولت باید در اقتصاد دخالت کند و مثلا مسکن بسازد. دوستان درباره مسکن مهر کم لطفی نکنند، این طرح توسط بخش خصوصی ساخته شد و دولت در سطح حاکمیتی و مالکیتی دخالت کرد و در بحث مدیریتی دخالت نکرد.
وی درباره ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که نوسانات بازار مسکن سیاسی است، گفت: این یک حرف غلط است. این‌گونه نیست که نوسانات قیمت مسکن سیاسی باشد، این‌که گفته می‌شود  با خارج شدن رئیس‌جمهور آمریکا از برجام بازار مسکن بر هم خورد، درست نیست. قبل از اظهارات ترامپ هم افزایش قیمت مسکن داشتیم.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه عرضه مسکن هر چه قدر انجام شود اما در مقابل سوداگری کنترل نشود بازار مسکن ساماندهی نمی‌شود، تصریح کرد: برخلاف بسیاری کشورها که با حضور دولت، بازار مسکن کنترل شده، در کشورمان  دولت حضور موثری در این بخش ندارد و وظیفه خود را انجام نداده است.