kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

مسجد جامع ساری طعمه حریق شد

مسجد جامع ساری یکی از قدیمی‌ترین مساجد مرکز مازندران که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد، عصر پنجشنبه به دلایل نامعلومی آتش گرفت.
 ساری – خبرنگار کیهان:

بر اساس گزارش مردمی این آتش‌سوزی که از یکی از شبستان‌های این مسجد شروع شده بود به کل مسجد سرایت کرد.
پس از گذشت سه  ساعت از شعله‌ور شدن آتش در مسجد جامع شهر ساری، آتش‌نشانان حریق در این بنای تاریخی و مذهبی را مهار کردند.
در اثر این حادثه مسجد جامع ساری که از گل و خشت ساخته شد به طور 100 درصد خسارت دید.فرمانده آتش‌نشانی شهرداری ساری گفت که آتش‌سوزی مسجد جامع با تلاش آتش‌نشانان مرکز استان مهار شد.حسن کلانتری پنجشنبه شب علت آتش‌سوزی در این بنای تاریخی و مذهبی در مرکز شهر ساری را منوط به بررسی کارشناسی اعلام کرد.
وی افزود: در این حادثه با وجود خسارت به مسجد جامع و برخی فروشگاه‌های اطراف به هیچ فردی آسیب جدی وارد نشد.
رئیس اتاق اصناف مرکز مازندران گفت که بر اثر آتش‌سوزی در مسجد جامع به 30 باب مغازه و فروشگاه‌های اطراف این بنای مذهبی نیز خسارت وارد شد.
عباس رمدانی بررسی میزان خسارت‌های وارده به این فروشگاه‌ها و مغازه‌های اطراف که شامل طلافروشی، خرازی و بزازی و لوازم پلاستیکی بوده را منوط به بررسی کارشناسی عنوان کرد.
سخنگوی اورژانس استان مازندران گفت که 18 نفر از شهروندان در حادثه مهیب و بزرگ آتش سوزی مسجد جامع ساری مصدوم شدند.
به گفته ذکریا اشکپور امدادگران به همراه شش دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل مستقر شدند و خدمات درمانی سرپایی و اعزام مصدومان این حادثه به مراکز درمانی را انجام دادند.
وی گفت: چهار نفر از مصدومان به بیمارستان امام خمینی‌(ره)، یک نفر به بیمارستان بوعلی و یک نفر به بیمارستان فاطمه زهرا‌(س) ساری اعزام شدند.
اشکپور افزود‌: 12 مصدوم این حادثه نیز توسط تیم‌های اورژانسی مستقر در محل حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند. استاندار مازندران نیز دلیل آتش‌سوزی در مسجد جامع ساری را اتصال برق اعلام کرد و اظهار داشت: کابل برق مسجد که از سقف وارد می‌شد، براثر گرما و فشار مضاعف ناشی از بهره‌گیری از کولر دچار اتصال شد و آتش گرفت. محمد اسلامی درحاشیه بازدید از محل حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع شهر ساری با رد تخریب کامل بنای مسجد جامع ساری گفت که براثر این آتش‌سوزی به سقف و برخی دیگر مکان‌های مسجد خسارت وارد شد.
وی افزود: بنای مسجد جامع شهر ساری همچنان برپاست و بزودی برنامه‌ای برای مرمت و بازسازی این آثار ملی که به ثبت نیز رسید، برنامه‌ریزی می‌شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: در این حادثه به 7 باب مغازه و فروشگاه‌های اطراف نیز خسارت وارد شده است.
محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت که کار مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری که در آتش‌سوزی پنجشنبه شب دچار خسارت شد، بزودی از سر گرفته می‌شود.
ازدحام سلفی‌بگیران، نخاله‌برداری ناشی از آتش‌سوزی شامگاه پنجشنبه مسجد جامع ساری را با مشکل روبرو کرد.
شهرداری منطقه دو ساری صبح جمعه برای جلوگیری از ازدحام سلفی بگیران در جلوی مسجد جامع این شهر نیروی انتظامی را به کمک طلبید و ماموران این نیروها با ایجاد مانع فلزی تردد افراد را در این منطقه تحت کنترل درآوردند.
همچنین مناره مسجد جامع شهر که نماد اصلی برای نشان دادن قدمت این اثر مذهبی بود، بر اثر آتش‌سوزی شکل ظاهری خود را از دست داد و جز نمای خشت و گلی هیچ اثر دیگری که نشان از زیبایی باشد به چشم نمی‌خورد.
فعالیت مغازه‌های بازار نرگسیه در اطراف مسجد جامع ساری که کار میوه‌فروشی از تولید به مصرف را از چندین دهه قبل تاکنون بر عهده دارند از صبح دیروز به حالت عادی برگشت و تردد در این مسیر بدون هیچ مشکلی برقرار است.