kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۸۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
وزیر کشور:

طرح توسعه برای سه استان تهیه شده است

وزیر کشور در نشست با معتمدان و بزرگان طوایف سیستان در شهرستان زهک واقع در شمال سیستان و بلوچستان با‌ اشاره به خشکسالی و شرایط سخت منطقه سیستان تصریح کرد: شرایط اقلیمی در منطقه سیستان سخت و مشکلاتی برای مردم ایجاد شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی بیان کرد: اقدامات و فعالیت‌های زیربنایی و توسعه‌ای باید براساس اقلیم و موقعیت‌های جغرافیایی هر منطقه انجام شود.
رحمانی فضلی بیان کرد: شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان محضر رهبر معظم رهبری گزارش شد و در این راستا طرح توسعه برای سه استان به ویژه این استان تهیه شد.
وی ادامه داد: دو کارگروه ویژه مرز در کشور تشکیل شده که یک کارگروه شورای توسعه‌ای شرق و غرب است و 9 استان مرزی عضو آن هستند.
وزیر کشور افزود: یکی از اقدامات این کارگروه تقبل ریسک امنیتی سرمایه‌گذاری در این استانها از سوی دولت است.
وی تصریح کرد: چنانچه سرمایه‌گذاران در مناطق مرزی از لحاظ امنیتی دچار آسیب شدند دولت ضرر آنان را می‌پردازد.
رحمانی فضلی ادامه داد: در تصمیم گیری برای مرزها شرایط امنیتی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و منافع مرز باید برای همه باشد.
وی تاکید کرد: پس از بررسی‌های لازم اگر نتیجه‌گیری شد که منافع مردم با مرز بیشتر تامین می‌شود، قطعا اقداماتی در این رابطه انجام خواهیم داد.
وزیر کشور به مشکلات کم آبی در سیستان و بلوچستان‌ اشاره کرد و گفت: اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین و طرح آب‌های ژرف در منطقه در حال انجام است که آینده خوبی را نوید می‌دهد.
وزیر کشور بیان کرد: ایجاد منطقه آزاد در سیستان حتما سبب تحول منطقه می‌شود که در دولت بحث‌های کارشناسی آن انجام شده است و امیدواریم به تصویب برسد.
وی بیان کرد: برای توسعه مناطق محروم از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه دولت مصمم است در این شرایط خاص کشور به سیستان و بلوچستان کمک کند افزود: اقدامات در حال اجرا در سیستان زیربنایی و ماندگار است.
وزیر کشور گفت: همه می‌دانیم مناطق مرزی ما به ویژه سیستان و بلوچستان عقب افتادگی دارد که باید به آن رسیدگی کرد.
وی افزود: به خاطر عدم ساماندهی درست در مرزهای شرقی خسارت‌های بسیار بزرگی وارد شده است.
رحمانی فضلی گفت: سه میلیون اتباع خارجی در کشور سکونت دارند که هزینه‌های بالایی برای ما دارند اما به دلیل همسایگی این هزینه‌ها را قبول کردیم.