kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

مشکل مسکن مردم معطل تفاهم روحانی و وزیر راه و شهرسازی(خبر ویژه)

پنج سال پس از وزارت عباس آخوندی، به نظر می‌رسد او همچنان با رئیس‌جمهور برای حل مشکل مسکن به تفاهم نرسیده است.

به گزارش روزنامه جوان، اوضاع نابسامان مسکن در حالی به بزرگ‌ترین مشکل این روزهای مردم تبدیل شده است که طرح‌های مهم دولت در حوزه مسکن به دلیل اختلاف‌نظر میان رئیس‌جمهور و وزیر مسکن همچنان در حال خاک خوردن است. اتفاقی که باعث شده فشار عمومی در این حوزه باعث زحمت فراوان مردم شود. به گزارش «جوان»، دولت حسن روحانی از همان روزهای نخست شروع فعالیت، مهم‌ترین پروژه تولید مسکن تحت عنوان مسکن مهر را متوقف کرد و نشان داد، تمایلی به ادامه تأمین مسکن در قالب مسکن مهر ندارد و پس از آنکه زیر تیغ انتقاد مردم در خصوص تأمین مسکن قرار گرفت از طرحی به نام مسکن اجتماعی رونمایی کرد. طرحی که قرار بود، همانند مسکن مهر دهک‌های کم‌درآمد را هدف قرار دهد، اما واقعیت آن بود که تا به امروز و پس از گذشت بیش از پنج سال از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، هنوز هیچ مانیفستی در خصوص این طرح اعلام نشده است.
این تنها طرح شکست خورده دولت در حوزه مسکن نبود، چرا که سال گذشته روحانی طرح جدیدی را در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده به عرصه عمومی جامعه کشید.
اما با گذشت بیش از پنج ماه از رونمایی این طرح، پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز سرنوشتی همچون مسکن اجتماعی پیدا کرد و به بایگانی سپرده شد و ثمره آن چیزی جز جهش شدید قیمت مسکن نبود.
* مشکل کجاست؟
پروژه‌های مختلف دولت در خصوص ساخت مسکن در حالی یکی پس از دیگری شکست می‌خورد که اسناد و شواهدی جدی در خصوص اختلاف‌نظر میان رئیس‌جمهور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص این پروژه‌ها وجود دارد. اتفاقی که باعث می‌شود، طرح‌های دولت در این حوزه حساس که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد با شکست روبه‌رو شود.
نشانه‌های ابتدایی بروز این اختلاف را می‌توان در جلسه رأی اعتماد به عباس آخوندی جست‌وجو کرد. جایی که حسن روحانی در جریان دفاع از کابینه خود، مورد انتقاد روحانی قرار گرفت. روحانی با گلایه از آخوندی گفت: «ما در مسکن نتوانستیم با آقای آخوندی به توافق نهایی برسیم، در دولت دوازدهم اولین چیزی که من از ایشان بجد خواهم خواست، مسئله مسکن است. من از روز اول دولت یازدهم به ایشان تأکید کردم و در شورای هماهنگی اقتصادی هم به ایشان گفتم که نظر من این است. مسکن از طریق بافت فرسوده حل خواهد شد، اما ایشان نظرات دیگری داشت، ولی این گلایه ماست که مطرح کردیم.»
عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی به صراحت در مخالفت با دیدگاه روحانی عنوان کرد که «برج‌سازی در بافت‌های فرسوده بسیار سخت است و در این دوره به دنبال ساخت ساختمان‌های بی‌هویت و فاقد ارزش‌های انسانی نخواهیم بود.»
جالب آنجا بود که پس از تمامی این اتفاقات، عباس آخوندی با برنامه‌ریزی قبلی، دستورالعمل رئیس‌جمهور برای شهرداری‌ها در خصوص صدور پروانه بلندمرتبه‌سازی در بافت‌های فرسوده را خنثی کرد تا عملاً دولت ابتکار عمل را در هیجانات بازار مسکن، به دلال‌ها ببازد و رسماً به مردم اثبات کند که هیچ عزمی برای تولید مسکن و دخالت به نفع مردم در این بازار را ندارد. در تازه‌ترین واکنش نیز، عباس آخوندی بدون آنکه اشاره‌ای به ضعف شدید عملکرد خود و تیمش در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن داشته باشد، توپ گرانی‌های اخیر مسکن را به زمین دیگری انداخت و گفت «این نوسانات به خاطر شرایط سیاسی ایجاد شده و منحصر به بازار مسکن نیز نیست، اما می‌توان گفت زودگذر است.»