kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
یک مقام آمریکایی تشریح کرد

تلاش‌های واشنگتن برای تشکیل جبهه ضدایرانی آمریکا و اروپا در دشمنی با ایران اتفاق نظر دارند

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به تلاش برای بمبگذاری در اروپا، گفت در روزهای اخیر مقام‌های دولت آمریکا رایزنی‌های گسترده‌ای با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس داشته‌اند تا اقداماتشان برای فشار به ایران را هماهنگ کنند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت مقام‌های ارشد این کشور با سفر به منطقه، در زمینه هماهنگی تلاش‌ها برای اعمال فشار اقتصادی به ایران، با مقامات عربستان سعودی، امارات و بحرین رایزنی کرده‌اند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، این مقام آمریکایی که به شرط عدم انتشار نامش، درباره سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به منطقه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با‌اشاره به دیدارهای هیئت آمریکایی با وزرای خارجه، دفاع، کشور و انرژی عربستان در ریاض، گفت: «ما برای هماهنگی فشار قدرتمندتر به ایران، به عربستان سعودی رفتیم.»
وی افزود: «در دیدارمان با وزیر انرژی سعودی، درباره حفظ سطح مناسب عرضه نفت به بازار برای ممانعت از بی‌ثباتی بحث کردیم. ما درباره تحریم‌های نفتی ایالات متحده برای ممانعت از اینکه ایران برای تأمین مالی تروریسم درآمد کسب کند، صحبت کردیم. درباره به حداقل رساندن اختلالات و کمک به شرکایمان برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت ایران، گفت‌وگو کردیم.»
این مقام آمریکایی ادامه داد: «به صورت کلی، عربستان سعودی شریکی کلیدی در تلاش‌ ما برای منزوی کردن ایران و فشار به این کشور است. همانطور که گفتم، نمایندگان چندین اداره برای بحث درباره انرژی، دیپلماسی، امنیت و فشار اقتصادی، حضور داشتند. همچنین، در چند نشست «سیگال مندلکر» قائم‌مقام وزارت خزانه‌داری هم به ما پیوست تا آنها حرف‌های مقامات خزانه‌داری را بشنوند و تلاش‌هایمان برای اعمال فشار اقتصادی حداکثری به ایران را هماهنگ کنیم.» به گفته این مقام آمریکا، هیئت‌هایی از وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به بحرین هم سفر کرده‌اند. همزمان، وزیر خارجه آمریکا هم روز سه‌شنبه به ابوظبی امارات سفر کرده بود.
او افزود: «این سفرها نشان می‌دهند ایالات متحده و متحدانش در خلیج [فارس] دارند با هم سخت کار می‌کنند تا به ایران فشار بیاورند، تا زمانی که این کشور مانند یک کشور عادی رفتار کند. مجموعه تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش در خلیج [فارس] نیروی بازدارنده قدرتمندی هستند. ما به بررسی ایده‌ها و ابتکارهای تازه جهت افزایش هزینه رفتار مخرب ایران، ادامه خواهیم داد.»
وی گفت پامپئو که از فردا برای شرکت در نشست پیمان آتلانتیک شمالی وارد شهر «بروکسل» بلژیک می‌شود، در حاشیه این نشست با وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۵ دیدار می‌کند تا با آنها درباره نحوه مقابله با ایران گفت‌وگو کند.
این مقام آمریکایی در پاسخی درباره اختلاف میان این کشور و کشورهای اروپایی در مسئله ایران، گفت: «هرقدر هم که رسانه‌ها از بروز شکاف فراآتلانتیک بنویسند، در مسئله ایران، اتفاق نظر ما بیش از اختلاف نظرهایمان است.»
این مقام آمریکایی زمانی که با سؤال یکی از خبرنگاران درباره نقش عربستان و امارات در بروز فاجعه انسانی در یمن مواجه شد، بار دیگر تقصیرات را به گردن ایران انداخت و گفت جمهوری اسلامی با «ارسال موشک به یمن»، این فاجعه را ایجاد کرده است.
پس از اصرار خبرنگار، وی او را به خواندن بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا ارجاع داد و گفت وقت کافی برای صحبت در این مورد
وجود ندارد.