kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴

امتیازات ویژه دربار سعودی به نظامیان برای ماندن در جبهه یمن!

شکست های پی در پی ائتلاف سعودی در یمن باعث شد‌ تا آل‌سعود برای تشویق نظامیان جهت ماندن در این نبرد، امتیازات ویژه‌ای در نظر بگیرد.

جنگ فرسایشی یمن تبدیل به کابوسی برای نظامیان سعودی شده است. 38 ماه از شروع نبرد یمن گذشته است و عربستان در این مدت در باتلاق این کشور گرفتار شده است. شکست های پی در پی باعث شده تا سربازان سعودی یا کشته شوند و یا از جبهه ها فرار کنند. تا کنون آل سعود برای وادار کردن نظامیان خود در جنگ یمن امتیازات زیادی به سربازان داده است. از جمله در مرداد 95 ملک سلمان، پادشاه عربستان، دستور داد به نیروهای نظامی و امنیتی سعودی که در خط مقدم جبهه یمن مشغول جنگ هستند یک ماه حقوق اضافه پرداخت شود. اما سربازان سعودی گویا بازهم برای شرکت در این جنگ مشتاق نیستند.  حال خبر رسیده در این شرایط دولت سعودی «امتیازات ویژه‌ای» را برای سربازان خود در نظر گرفته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از «رأی الیوم»، دولت عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد‌ه تمامی نظامیان شرکت کننده در عملیات ائتلاف عربی در یمن از احکام و مجازات‌های نظامی و انضباطی که براساس برخی قوانین و ضوابط علیه آنها صادر شده، معاف هستند. این امتیاز اخیر آل سعود به خوبی حکایت از وضعیت وخیم ائتلاف سعودی در نبرد یمن دارد.
اخیراً دولت مصر نیز در راستای اعتبار بخشیدن به نظامیان، امتیازات ویژه‌ای به فرماندهان ارتش مصر از جمله حقوق مشابه با وزرا و دارا بودن مصونیت همانند وزرا اعطا کرد.
شیوع وبا در الحدیده
از سوی دیگر تجاوز یک ماهه ائتلاف سعودی به بندر الحدیده در غرب یمن باعث فشار بر غیرنظامیان و شیوع بیماری شده است. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این مورد اعلام کرده: «در مراکز درمانی حدیده، علاوه بر ۳۲۸ مورد ابتلا به وبا، ۴۶ مورد فوت بر اثر ابتلا به بیماری وبا ثبت شده است». فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه پیش از بالا گرفتن درگیری‌ها در الحدیده، این شهر بدترین شرایط را در جهان داشت، اظهار داشت: «بندر الحدیده حلقه نجاتی نه فقط برای شهر الحدیده بلکه برای همه استان‌های شمالی یمن محسوب می‌شود». سازمان بهداشت جهانی  نیز گزارش داده افزایش درگیری‌ها در الحدیده تنها افرادی که به شکل مستقیم درگیر هستند را به خطر نمی‌اندازد، بلکه ۷۰ درصد از ساکنان این شهر که برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی خود به بسته‌های امدادی ارسال شده از بندر حدیده تکیه کرده‌اند را نیز تهدید می‌کند.