kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

آمریکا بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه بست پکن: بی‌پاسخ نمی‌ماند

دولت ترامپ با اعلام این‌که ۱۰ درصد تعرفه دیگر بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعمال می‌کند، ابعاد جدیدی از جنگ تجاری با پکن را کلید زد و بار دیگر بازارهای جهانی را ملتهب کرد.

کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به نوشته آسوشیتدپرس، همین موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرده است. ترامپ در واکنش به این مسئله تعرفه‌های جدید را از چندی پیش علیه کالاهای چین اعمال کرده است. اجرای تعرفه‌های جدید آمریکا بر شماری از کالاهای وارداتی از چین از بامداد جمعه ۱۵ تیرماه آغاز شد که بر اساس آن دولت آمریکا تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین را، که ارزش آنها به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد، به ۲۵ درصد رساند. ترامپ گفته طی دو هفته آینده روی برخی دیگر از کالاهای وارداتی از چین، به ارزش
۱۶ میلیارد دلار، تعرفه خواهد بست و اگر پکن خواسته‌های واشنگتن را نپذیرد و دست به تلافی بزند، آماده است که کالاهای چینی مشمول تعرفه را تا ۵۵۰ میلیارد دلار هم برساند.
وزارت خارجه چین نیز بیکار ننشست و همزمان با اعمال این تعرفه‌ها اعلام کرد تعرفه‌های تلافی‌جویانه «دقیقاً به همان میزان» به اجرا گذاشته شد. مقامات چینی رئیس‌جمهور آمریکا را به آغاز «بزرگ‌ترین جنگ تجاری در تاریخ اقتصادی جهان» متهم کرده‌اند.
اما ترامپ بار دیگر دور جدید تعرفه‌ها را همچنانکه وعده داده بود بر روی 200میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین اعمال کرد و ابعاد جدیدی از جنگ تجاری با پکن را کلید زد. این اخبار موجب ناآرامی بازارها شده و شاخص بازارهای چین را نزولی کرد و موجب شد تا یک مقام ارشد وزارت بازرگانی چین به آمریکا نسبت به آسیب رساندن به نظم تجاری جهان هشدار دهد. در واکنش به اعمال این تعرفه‌ها وزارت بازرگانی چین خواستار همکاری آمریکا و چین بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی شد و در عین حال گفت پاسخ این مقام‌های آمریکایی لیستی شامل بیش از 6 هزار کالای وارداتی از چین را منتشر کرده‌اند که دولت آمریکا قصد دارد تعرفه‌های جدیدی بر آنها اعمال کند و از جمله شامل محصولات غذایی، تنباکو، زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم می‌شود. این لیست همچنین کالاهای مصرفی از تایر خودرو گرفته تا مبلمان، محصولات چوبی، کیف‌های دستی و چمدان، غذای سگ و گربه، دستکش‌های بیسبال، فرش، درب، دوچرخه و کیف گلف، دستمال توالت و محصولات آرایشی را شامل می‌شود.