kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
یادداشت اریک والبرگ تحلیلگر کانادایی مسائل بین‌الملل برای کیهان:

آمریکا با خیانت در برجام بی‌آبروتر شد و ایران از هر زمان دیگری قدرتمندتر

اکنون کلیدی‌ترین نقش در رابطه با قدرت گرفتن اسرائیل و آشتی اعراب با این رژیم رسانه‌ها هستند. هر زمانی که اسرائیل سعی می‌کند تا سرزمین‌های فلسطین را به طور کامل‌اشغال کند، رسانه‌ها و فضاهای مجازی سعی دارند تا مسیر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی را هموار کنند. اینها در حالی است که توسعه گسترده‌تر اسرائیل در فراتر از مرزهای فلسطین را نادیده بگیریم. بنابراین دنیا باید بپذیرد که «رژیم صهیونیستی» بسیار خطرناک‌تر است و در نقطه مقابل آنچه «هلال شیعی» می‌گویند، هیچ خطری ندارد.

اما اگر در نقطه مقابل، رسانه‌ها با قدرت فعالیت کنند و در برابر هجمه رسانه‌ای صهیونیستی ایستادگی کنند، آنگاه دولت‌های غربی تحت تاثیر افکار عمومی خود قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند برای اجرای عدالت در برابر ظلم‌های اسرائیل ایستادگی کنند و در حمایت مردم مظلوم فلسطین فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.
اکنون ایران به تنهایی با اسرائیل مقابله می‌کند و در برابر آنها از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. اگر سایر کشورها در مقابله و مواجهه با اسرائیل در کنار جمهوری اسلامی قرار گیرند و به این کشور کمک کنند، این رژیم تحت فشار قرار خواهد گرفت. اسرائیل از هر زمان دیگری نژادپرست‌تر شده است و هیچ رحمی از خود نشان نمی‌دهد. تمام یهودی‌هایی که اندک وجدانی دارند در حال خروج از اراضی ‌اشغالی هستند. شکست اسرائیل بستگی به اتحاد سایر کشورها علیه آنان دارد و تنها در این صورت است که این رژیم شکست خواهد خورد.
وقتی متوجه می‌شویم که بسیاری از یهودیان در آمریکا و کانادا علیه سیاست‌های خصمانه اسرائیل با یکدیگر متحد شده‌اند و تظاهرات متعددی برگزار کرده‌اند آنگاه می‌فهمیم که نابودی اسرائیل بسیار نزدیک است. هنگامی که یهودی‌های جهان با رژیم اسرائیل ابراز مخالفت می‌کنند و آن را به‌عنوان «کشور یهودی» به رسمیت نشناسند آنگاه به نظر می‌رسد این رژیم از هر زمان دیگری بی‌اعتبار‌تر است.
هرچند آمریکا از برجام خارج شده اما، ایران از هر موقع دیگری قدرتمند‌تر است. ایران اکنون در زمینه‌های متعددی به خود متکی است و در برابر تهدیدات آمریکایی- اسرائیلی بیش از هر موقعی متحد است. چه آمریکا خوشش بیاید و چه با تمایلات آمریکا ناسازگار باشد، ایران اکنون به یک بازیگر تأثیرگذار در منطقه اوراسیا تبدیل شده است. آمریکا اما در نقطه مقابل از هر زمان دیگری در جهان بی‌آبروتر شده و اعتبار خود را تا حد زیادی از دست داده است.   
اسرائیل در سایه حمایت آمریکا از بدو تولد تاکنون همواره علیه مردم مظلوم فلسطین دست به جنایت زده است. بر اساس اطلاعاتی که منابع اسرائیلی در اختیار قرار داده‌اند، حدود 750 هزار فلسطینی از ابتدای سال 1967 تاکنون دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی گرفتار شدند. سازمان ملل گزارشی را در مارس 2017 منتشر کرد و در آن اسرائیل را ، رژیم آپارتاید نامید. ایران هیچ‌گاه در امور داخلی کشورها دخالت نکرده و همواره به تصمیمات سیاسی داخلی و نظر مردم احترام گذاشته است. در نقطه مقابل، آمریکا در ده‌ها مورد از کودتا گرفته تا دخالت در فرآیند انتخابات، علیه کشورهای گوناگون وارد عمل شده است. این رفتار خصومت‌آمیز آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بدون تغییر باقی مانده است.