kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

گزارش کیهان از نشست جده آل سعود به دنبال رد پا در افغانستان

آل سعود میزبان نشستی با حضور برخی علمای جهان اسلام شده با عنوان«صلح در افغانستان» اما با توجه به سابقه این رژیم در تشدید اختلافات دینی در دنیای اسلام و حمایت‌هایش از تروریست‌های تکفیری، به نظر می‌رسد از این نشست قبل از هر چیز، به دنبال نفوذ در افغانستان باشد تا گسترش صلح.

 
  سرویس خارجی-

آل سعود با هدف نقش‌آفرینی در تحولات افغانستان نشست دو روزه‌ای را در جده برگزار کرد. اجلاس سازمان همکاری اسلامی با محوریت مسئله جنگ افغانستان در عربستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد. در این نشست که با عنوان «سازش در اسلام، نقش علما در صلح و ثبات افغانستان» برگزار شد، حدود 100 نفر از علمای اسلامی از ۳۷ کشور عضو این سازمان حضور داشتند. از بین 15 عالم دینی که از پاکستان به این نشست دعوت شده بودند، تنها یک نفر شرکت کرده بود و تنها نماینده زن در این نشست نیز از افغانستان حضور داشت.
در این نشست هیئت علمای افغانستان به ریاست «مولوی کشاف» ضمن انتقاد از جنگ جاری کشورش درخواست هفتگانه‌ای مطرح کرد. دعوت دو طرف جنگ به برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح، تعیین هیئتی از علمای کشورهای اسلامی برای مذاکره مستقیم با طالبان، برگزاری نشستی بزرگ درباره جنگ افغانستان با حضور سران اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی، دعوت طالبان به عربستان برای آغاز گفت‌وگوهای صلح و اعلام موضع صریح علمای کشورهای اسلامی درباره افراط‌گرایی، کشتار، انفجار و حملات انتحاری از جمله درخواست‌های هیئت علمای افغانستان بود.
«یوسف بن احمد العثمین»، دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این نشست بر لزوم توقف جنگ در افغانستان تاکید کرد. اما دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی به نقش نیروهای خارجی و حملات هوایی آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغان هیچ اشاره نکرد. «صالح بن‌عبدالعزیز آل شیخ» وزیر امور اسلامی عربستان نیز به نمایندگی از حکومت این کشور در پایان این نشست از روند صلح افغانستان حمایت کرد. صالح بن حمید امام جماعت مکه نیز در پایان این نشست از طرف‌های جنگ خواست دست از منازعه کشیده و اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.
واکنش طالبان
طالبان در واکنش به نشست جده اعلام کرد که حضور نیروهای خارجی اصلی‌ترین عامل ادامه جنگ در افغانستان است. این گروه در بیانیه اخیرش از عربستان و علمای کشورهای اسلامی در نشست جده خواسته بود در تقابل کفر و اسلام از آمریکا حمایت نکنند. گفتنی است آل سعود مهمترین متحد اسرائیل و آمریکا در منطقه است!
اما از نظر کارشناسان، نشست جده «نمایشی» بود لذا نمی‌تواند به روند صلح کمک کند زیرا در این نشست بزرگترین عامل جنگ که حضور نیروهای خارجی در افغانستان است نادیده گرفته شد. به نظر می‌رسد هدف عربستان از برگزاری نشست علما در جده برقراری صلح در افغانستان نیست بلکه این کشور تلاش می‌کند تا ضمن مشروعیت بخشیدن به حضور نظامیان آمریکا، جایگاه طالبان در برابر آمریکا را به چالش بکشد. ضمن اینکه این کشور بدش نمی‌آید در افغانستان نفوذ بیشتری داشته باشد.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز در این مورد اعلام کرده، اینکه مقامات عربستان و امام کعبه و علمای دینی کشورهای اسلامی صرفا از دو طرف درگیر جنگ می‌خواهند جنگ را متوقف نمایند و از عامل اصلی این جنگ که آمریکا است این مطالبه را نمی‌کنند معنایش این است که نشست علمای دینی جده نیز همچون نشست علمای دینی سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونزی در جاکارتا یک نشست نمایشی جهت فریب دادن افکار عمومی است. ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان دو ماه پیش گفته بود آمریکا قصد دارد طالبان را از طریق علمای دینی تحت فشار قرار دهند.
فعالیت‌های مشکوک در افغانستان
آل سعود پس از شکست در سوریه و عراق به دنبال آن بوده که در افغانستان نفوذ خود را بیشتر کند. در همین ارتباط اخیرا «فضل هادی مسلمیار» رئیس سنای افغانستان به ریاض سفر کرد. نشریه «دیپلمات» نیز اخیرا در گزارشی نقش عربستان در افغانستان را مورد بررسی قرار داده و نوشته بود ریاض به دنبال تاثیرگذاری در تحولات سیاسی و نقش‌آفرینی در روند «صلح»! افغانستان است. در این بین برخی از علمای افغان و نمایندگان پارلمان این کشور از تلاش‌های عربستان برای ترویج وهابیت و افراط‌‌گرایی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند!