kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
با حضور اسحاق جهانگیری و وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت

آغاز بهره‌برداری از طرح توسعه فولاد سبا در اصفهان

بهره‌برداری از طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از زیر‌مجموعه‌‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.



اصفهان - خبرنگار کیهان:

در این مراسم همچنین چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه به طور همزمان به بهر‌ه‌برداری رسید.
طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با سرمایه‌گذاری حدود 220 میلیون یورو (146 میلیون یورو و 2 هزار و 536 میلیارد ریال) اجرا شده و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت‌ تولید محصولات فولاد سبا از 750 هزار تن به یک میلیون و 600 هزار تن در سال افزایش می‌یابد.
تولیدات این مجتمع شامل کلاف نورد گرم، ورق‌های فولادی و ورق آجدار است و با اجرای طرح توسعه آن برای 150 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود. پیمانکار اجرای این طرح یک کنسرسیوم داخلی و تامین‌کننده خارجی آن شرکت دانیلی ایتالیا است.
فولاد (CHP) همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح‌های نیروگاه 25 مگاواتی سبا و احداث تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه افتتاح شد.
نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا با هدف تامین برق نواحی تولیدی و استراتژیک این مجتمع صنعتی و سرمایه‌گذاری 150 میلیارد ریال و 7/13 میلیون یورو و اشتغالزایی برای 30 نفر راه‌اندازی شد.
طرح تصفیه‌خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه نیز با ظرفیت سه هزار مترمکعب در ساعت با سرمایه 15 میلیون یورو (250 میلیارد ریال و 10 میلیون یورو) و اشتغالزایی برای 30 نفر با هدف کاهش وابستگی به آب و بهبود وضعیت زیست ‌محیطی اجرا شده است.
جداسازی از طریق اسمز معکوس (کشو ر است که پساب) RO این طرح، بزرگترین تصفیه‌خانه پساب صنعتی و واحد صنعتی را به آب صنعتی جهت استفاده در خطوط تولید تبدیل می‌کند.
طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه نیز با هدف تامین گاز مورد نیاز طرح‌های توسعه ظرفیت فولاد خام تا 7/2‌میلیون تن و با سرمایه 200 میلیارد ریال اجرا شده است.
کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه نیز در شهرستان مبارکه و با ظرفیت تولید 800 تن در روز با سرمایه 322 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی 4/13 میلیون یورو و اشتغالزایی 25 نفر احداث شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در آیین ویژه افتتاح پروژه توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: استان اصفهان در همه بخش‌های کشور پیشتاز بوده و در تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در ایران استانی مثل اصفهان که نقش اصلی ایفا کرده باشد را نداریم و هیچ پیشرفت مهم اقتصادی و صنعتی وجود ندارد که اصفهان کانون و نقطه اصلی توسعه و پیشرفت نبوده باشد.
دکتر اسحاق جهانگیری افزود: در همه حوزه‌های صنعتی و صنایع کوچک و بزرگ‌ و متوسط استان اصفهان یک استان مهم و تاثیرگذار در کشور است و در بخش‌های دیگر خدماتی، گردشگری، کشاورزی اصفهان جایگاه ممتازی دارد؛ افتتاح امروز در یک مقطع ویژه تاریخی برای جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد از این جهت که ما به هر حال با آمریکا بر سر مسائل مختلف اختلاف‌نظر داشته و داریم. بعضی مواقع گفت‌وگو کرده و توافق‌نامه‌ای داشتیم که مهمترین آن موضوع هسته‌ای بود و بر اساس آن تعهداتی از سوی ایران انجام شد، ولی آنها به تعهدات خود به صورت کامل پایبند نبودند.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اتفاق بدتر خروج آمریکا به تنهایی از توافق و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران بود. همه مردم کشور باید در جریان شرایط کشور باشند خصوصا در استان اصفهان؛ از نخبگان، صاحب‌نظران و اندیشمندان انتظار داریم کمک کنند و بگویند دولت چه سیاست‌هایی پیش بگیرد که بتواند با موفقیت پیش روی کند. با اعلام رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها باید برگردد. ما با کشورهای باقی مانده در برجام مذاکره کرده‌ایم که اگر منافع ایران تامین شود به برجام ادامه می‌دهیم.
جهانگیری تاکید کرد: برداشت ما این است که آنها مصمم هستند نظرات ایران تامین شود، ولی آنچه در عمل اتفاق می‌افتد باید منتظر بمانیم و ببینیم مهمترین هدف آمریکایی‌ها در مقطع فعلی زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران و آسیب‌ جدی است تا زندگی را برای مردم سخت و دامنه نارضایتی‌ها توسعه پیدا کرده و به اهداف خود دست پیدا کنند.
وی اظهار کرد: به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقابل این راهبرد، راهبردی اتخاذ کرده‌ایم با مقاومت و برنامه‌ریزی دقیق و دقت‌نظر در اجرا برنامه‌های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و زندگی مردم را از آسیب مصون نگه‌داریم، ولی هم ما می‌دانیم و هم مردم که شرایط جدید دشواری پیش رو است.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اینکه آمریکایی‌ها اعلام جنگ اقتصادی علیه ما کرده‌اند و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده درست نیست. اعلام کرده‌اند صادرات نفت ایران را متوقف می‌کنند، البته این حرف بی‌حسابی است که باید دنیا ناچیز بودن خودش در برابر آمریکا را بپذیرد که به چنین فشاری تسلیم شود.
جهانگیری ادامه داد: برنامه‌ریزی ما نقطه مقابل آمریکا است که نفت را در حداکثر ممکن صادر کنیم برنامه‌های مختلفی تامین شده است باید این برنامه‌ها را شفاف به مردم بگوییم موضوع بعدی جلوگیری از صادرات کالاهای مهم صنعتی ایران است در این بخش فولاد مبارکه باید در خط مقدم تولید و صادرات باشد مدیران فولاد در مقاطع مختلف از خودشایستگی‌های درجه یک نشان داده‌اند امروز شایستگی در صنایع بزرگ این است که در سالی که آنها اعلام کرده‌اند هم تولید و هم صادرات را افزایش دهید این انتظار دولت و ملت از شماست مردم انتظار دارند.
وی با بیان اینکه فرزندان این سرزمین می‌توانند تولید و صادرات خود را افزایش دهند، تاکید کرد: اگر بتوانیم در بحث صادرات موفق شویم. آمریکایی‌ها نظام بانکی دنیا را در فشار قرار خواهند داد و پو‌ل صادراتمان را اجازه نمی‌دهند که دریافت کنیم همچنین در مرحله بعد می‌خواهند تلاش کنند مانع واردات مورد نیاز ما شوند. کشتیرانی و بنادر ما را تحریم کردند که به هر حال موضوع جدی است و به عزم و اراده جدی نیاز دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در این جنگ ناخواسته و ظالمانه علیه کشور و ملت ما ایستادگی کنیم، اینها نظام جمهوری اسلامی را در هدف‌گذاری اصلی قرار داده‌اند سعی می‌کنند، این هدف را اعلام نکنند. ولی ما باید محکم در این زمینه بایستیم این شرایط، سختی‌ها و فرصت‌هایی دارد فرصت‌هایی که وجود دارد را باید به صورت جدی در نظر بگیریم، نگاهی به ظرفیت‌های داخلی و تولیدات داخلی کشور داشته و دستورالعمل خودکفایی در کشور را به عنوان راهکار جدی مدنظر قرار دهیم.
جهانگیری اضافه کرد: با قیمت و کیفیت خوب می‌توانیم بسیاری از کالاها را در کشور تامین کنیم کالاهایی که نمونه آن در کشور وجود دارد یا ظرفیت‌ تولید آن در کشور وجود دارد وارد نمی‌کنیم. متاسفم که یک عده منتظرند ببینند چطور می‌توانند ملت را غارت کنند. ولی ما حتما آنها را به موقع ادب خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این موضوع که افتتاح فولاد سبا در زمان وزارت بنده در صنعت رقم خورده و شما می‌توانید نیازهای خود را در داخل کشور تامین کنید، گفت: منابع آب محدودیت جدی است و مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کاهش 75 درصدی می‌کند که این افتخار جدی است. اگر 10 درصد در کل بخش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی شود هیچ کمبودی برای هیچ استانی و در هیچ بخشی نداریم.
وزیرصنعت، معدن و تجارت:
فولاد مبارکه اصفهان، نمونه مهم اقتصاد مقاومتی است
در ادامه آئین افتتاح پروژه‌های پنجگانه فولاد مبارکه اصفهان وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت صنعت فولاد یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است.

محمد شریعتمداری افزود: در مجتمع فولاد مبارکه و  فعالیت‌های آن، مایلم به یکی دو نکته از صحبت‌های مدیرعامل تاکید کنم. فولاد مبارکه به صنعت «از سنگ تا رنگ» مشهور است و به اقتصاد ملی ایران خدمت موثری داشته است. مجموعه فولاد مبارکه در هفت استان فعالیت دارد و یکی از اقدامات موثر این شرکت استفاده از توان داخلی برای پیشبرد اهداف است.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهای شرکت در این مدت تلاش در استفاده از توان داخلی است. حدود 4 هزار شرکت در پایین دست و بالادست مشغول فعالیت، 2800 واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات این واحد را پشتیبانی می‌کنند، تکنولوژی‌های روز را بومی‌سازی کرده و باعث شده آنچه در این مجموعه رقم می‌خورد به دست متخصصان و صنعتگران داخل کشور باشد.
شریعتمداری گفت: از 55 میلیون تن تولید فولاد کشور پیش‌بینی می‌شود برای سال 1404، سهم فولاد مبارکه 25 میلیون تن باشد. امیدواریم همین روند حفظ شود. وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: فعالیت‌های اجتماعی هم نقش مهمی دارد. علی‌رغم کمبود آب و کاهش دریافت آب به یک هفتم و در عین حال افزایش ظرفیت تولید، این مجموعه تلاش دارد به مسائل آب منطقه هم توجه جدی کند. یکی از کارهای دیگر مجموعه دادن وام به صورت اعلام نشده مثل یک وام 12 درصدی در اختیار واحدهای تولیدی است.
سرانه مصرف فولاد در کشور 230 کیلوگرم است که امیدواریم با اجرای طرح‌های ساخت و ساز در کشور سرانه مصرف افزایش یافته و همه نیازهای داخل کشور را تامین کرده و به ظرفیت صادرات 15 میلیون تن برسیم.
شریعتمداری ادامه داد: هم‌اکنون حدود 9 میلیون تن صادرات صورت می‌گیرد. با افتتاح این پروژه سهم تولید فولاد به 34 میلیون تن می‌رسد که در سال90،  23 میلیون تن بوده است و برای رسیدن به چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری 8 میلیارد یورویی در زنجیره فولاد هستیم.
وی گفت: تامین نیازهای مربوط به زیرساخت‌های این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری 6 میلیارد یورو در بخش ریل و 4میلیارد در تامین برق دارد. طرح‌های توسعه را برای انتقال فولاد به مناطق آبی کشور باید همراه با آن زیربنا هم توسعه پیدا کند. شریعتمداری گفت: همچنین در حوزه معدن امیدواریم خبرهای خوش از اکتشافات دقیق و ظرفیت‌های جدید سنگ‌آهن در کشور را اعلام کنیم تا از آینده صنعت فولاد کشور مطمئن باشیم. در سال 2017 در حالی که جهان 6 درصد رشد فولاد داشت در کشور 22 درصد رشد داشتیم. در همین 3 ماهه سال 97 هم 1 میلیون و 907 هزار تن محصولات به خارج از کشور صادر شده که رشد داشته است.
وزیرصنعت، معدن و تجارت افزود: در تولید شمش و محصولات فولادی رشد 17 درصدی داشته‌ایم و در سایر محصولات فولادی هم 11 درصد رشد داشته‌ایم که نشان می‌دهد صنعت فولاد صنعت پویایی است و می‌تواند در جهت تولید و اشتغال قدم بردارد.
وی گفت: صنعت فولاد یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است. اگر تولید مازاد در بخشی بوده کنترل کرده و در بخش‌هایی که نیاز بوده رشد تولید داشته باشیم. در بخش‌های مختلف زنجیره‌ فولاد ایجاد تعادل می‌کنیم و تنوع تولید در صنعت فولاد کشور روند رو به رشدی داشته باشد تا کشور در زمینه تنوع تولید محصولات فولاد و صادرات آن بیمه شود.
شریعتمداری گفت: خبرهای خوب را باید به مردم بدهیم که علی‌رغم همه تلاش‌های مخرب علیه نظام اسلامی سرداران بزرگ صنعت کشور و فعالان این عرصه اجازه نمی‌دهند به بدنه صنعت کشور آسیب جدی برسد. مجموعه‌های صنعتی مشکلات و نیازمندی‌هایی هم داشته‌اند و امسال 240 واحد صنعتی کوچک که دچار مشکل بودند و در آستانه تعطیلی بودند احیا کردیم.
وزیرصنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: صنعت در مجموع به صورت پویا به مسیر خود ادامه می‌دهد و مخاطراتی که این روزها اقتصاد کشور را مورد هجمه قرار داده پشت سر می‌گذاریم. به مردم شریف ایران باید وعده داد همان‌طور که جوانان عزیز کشور جان خود را در راه نظام اسلامی فدا کردند در حوزه صنعت هم تا پای جان ایستاده‌ایم تا چراغ صنعت در کشور هر روز پرفروغ‌تر شود.
فولاد مبارکه موفق به کاهش 75 درصدی مصرف آب شد
در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: بزرگترین اتفاق در صنعت فولاد کاهش مصرف آب است که در این راستا 75 درصد مصرف آب را کاهش دادیم و امروز برای تولید 6/5 میلیون تن فولاد تقریبا 23 میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

بهرام سبحانی در مراسم افتتاح طرح توسعه فولاد سبا اظهار داشت: فولاد مبارکه بزرگترین واحد صنعت است، همچنین تولیدکننده ورق‌های فولادی و بزرگترین تولید ورق با سهم 22 درصد در خاورمیانه محسوب می‌شود.
وی افزود: تولیدات فولاد مبارکه در سال 96 از مرز 100 میلیون تن گذر کرد، همچنین ظرفیت فولاد خام از 10میلیون تن رد شده است و 12 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کردیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ارزش بازار سهام امروز بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که 4 هزار شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم طرف قرارداد دارند، این شرکت سهامی عام است، 30 درصد سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو، 15 درصد شستا و 19/7 درصد سایر سهام‌داران هستند.
وی خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی 100 شرکت برتر، فولاد مبارکه در شاخه فلز اصلی رتبه نخست را دارد. سبحانی با اشاره به وضعیت اشتغال در این شرکت گفت: 11 هزار و 800 نفر به صورت مستقیم، در فولاد سبا بیش از یک هزار و 300 نفر و در مجموع 350 هزار نفر به صورت غیرمستقیم و مستقیم زیرمجموعه فولاد را تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه از سال 91 تا 97، 40 درصد ظرفیت فولاد افزایش پیدا کرد، گفت: در سال 96 در همه زمینه‌ها پیش از اجرای برنامه بودجه برنامه تدوین شد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به صادرات یک هزار و 800 تنی فولاد در سال 94، تصریح کرد: پیش‌بینی ما صادرات همین میزان برای امسال است و 5 هزار و 800 تن نیز فولاد در داخل توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها در فولاد مبارکه این است که مشخص گردد که چه محصولی وارد می‌شود اما در کشور تولید نمی‌شود، گفت: ما به دنبال تولید این محصولات هستیم و ورق‌های تولید شده از جمله همین محصولات است.
سبحانی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم مرتبط با اقتصاد، تولید است. در همین راستا به دنبال برنامه‌های توسعه‌ای هستیم به گونه‌ای که در 5 سال گذشته بیش از 6 هزار میلیارد تومان برای  این کار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پیشرفت طرح‌ها بیش از 70 درصد است.
وی افزود: قرارداد نورد گرم شماره 2 فولاد با آلمان منعقد شده، همچنین توسعه فولاد هرمزگان از یک میلیون تن تا 3 میلیون تن در حال فاینانس است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: بزرگترین اتفاق در صنعت فولاد کاهش مصرف آب است که در این راستا اقداماتی انجام داده و 75 درصد مصرف آب را کاهش دادیم، امروز برای تولید 6/5 میلیون تن فولاد تقریبا 23 میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.
وی افزود: اجرای شبکه فاضلاب و تصفیه بخش‌های همجوار و قطع وابستگی به آب تازه از جمله اقدامات فولاد مبارکه است که در این راستا افتخار خوبی به دست آورده‌ایم.
سبحانی با اشاره  به طرح‌های افتتاح شده در بازدید امروز معاون اول رئیس‌جمهور از فولاد مبارکه گفت: ارزش این طرح‌ها یک هزار و 500 میلیارد تومان است.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است، ادامه داد: این مجتمع فولادی با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریال است.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد
فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی
در جهان محسوب می‌شود
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اگر شاهد اجرای طرح توسعه فولاد هستیم به دلیل استفاده از پساب است.
محسن کوهکن در مراسم افتتاحیه طرح توسعه فولاد اظهار داشت: در زمانی که کشاورزان لنجان آبی در اختیار ندارند اینکه فولاد مبارکه توانسته در وضعیت بحرانی آبی با استفاده از تصفیه‌ پساب، طرح توسعه فولاد را اجرایی کند یک اقدام هوشمندانه‌ای انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه سبا نخستین واحد صنعتی کشور است که ورق فولادی ضد زنگ تولید می‌کند و با تولید این محصول، نیاز کشور به ورق‌های ضدزنگ و استیل تامین می‌شود، افزود: مجتمع فولاد سبا سال 82 در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید و در سال 85 با تبادل قراردادی بین مدیران عامل ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه، این مجتمع به فولاد مبارکه واگذار شد.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح بزرگ مجتمع فولاد سبا از واحدهای فولادسازی، ریخته‌گری تختال نازک و نورد گرم تشکیل شده و تولید تختال نازک به ضخامت 50 میلی‌متر از امتیازات مهم آن بشمار می‌رود.
کوهکن با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 میلیون تن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: تولید محصولات فولاد مبارکه سال گذشته با افزایش 12 درصدی همراه بود و هفت میلیون و 32 هزار و 705 تن از محصولات این شرکت به بازارهای داخلی و جهانی تحویل و صادر شد.
اصفهان-محمدعلی شاه‌علی