kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

بازگشت کارت سوخت پس از دو سال جنجال وزارت نفت

دو سال بعد از چشم‌پوشی وزارت نفت از منافع کارت سوخت و زمینه‌سازی برای حذف آن، دولت برای استفاده از کارت سوخت فراخوان داده است!


گروه اقتصادی-

وزارت نفت از بیش از دو سال قبل به طور جدی علیه کارت سوخت موضع‌گیری می‌کرد و همین فشارها باعث شد با مصوبه مجلس، کارت سوختی که هزینه بسیاری برای آن انجام شده بود، بی‌خاصیت شود.
اما روز سه‌شنبه از کارتخوان‌های جدید در جایگاه‌های عرضه بنزین رونمایی شد و در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به گردش مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی جایگاه‌های سوخت در تهران گفت: هر چه از شرایط پرداخت نقدی سوخت به سمت الکترونیکی کردن آن گام برداریم، امنیت نقل و انتقال مالی در این زمینه بیشتر می‌شود؛ این در حالی است که استفاده از دستگاه‌های خودپرداز در جایگاه، دشواری‌هایی به همراه داشت که می‌توانست موجب کندی سوخت‌گیری شود.
محمدرضا موسوی‌خواه در اظهاراتی که از مسئولان این دولت بعید است، عنوان کرد: با استفاده از کارتخوان‌های جدید سوخت، روند سوخت‌گیری سریع‌تر انجام شده و امنیت پرداخت هزینه‌ها بالا می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت الزامی است، اظهار داشت: از آنجایی که بنزین تک نرخی شده بود و سهمیه بندی وجود نداشت، مردم از کارت سوخت شخصی استفاده نمی‌کردند؛ این در حالی است که استفاده از این کارت سوخت منجر به جمع‌آوری داده‌های مربوط به حوزه مصرف می‌شود که بر اساس این داده‌ها، می‌توان برای سیاست‌های کنترل مصرف برنامه‌ریزی کرد.
موسوی‌خواه همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و به منظور امنیت توزیع سوخت این کار صورت می‌گیرد و براساس مصوبه مجلس همه دارندگان خودروهای سواری باید کارت سوخت داشته باشند و با کارت سوخت شخصی اقدام به سوخت‌گیری کنند.
گفتنی است مسئولان وزارت نفت در تغییر موضعی آشکار و پس از آنکه با انتقاد از کارت سوخت، زمینه حذف آن را فراهم کردند، اکنون از مزایای این کارت حرف می‌زنند.
مطالعات کارشناسی مختلفی از مزیت‌های کارت سوخت برای کشور حکایت داشته است. در یکی از این بررسی‌ها، با اشاره به 20 مزیت استفاده از کارت سوخت در مصرف بنزین اعلام شده بود که با حذف کارت سوخت شاهد رشد شتابان مصرف این حامل انرژی خواهیم بود.
همچنین در این مطالعه مزیت‌هایی مانند کنترل مصرف و کاهش واردات بنزین، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی ارزی، جلوگیری از قاچاق سوخت از دستاوردهای سامانه کارت سوخت عنوان گردیده است.
علاوه‌بر این، مرکز پژوهش‌های مجلس هم آذر ماه 95 در گزارشی با اشاره به آمار ارائه شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص سامانه هوشمند کارت سوخت اعلام کرد: «با اجرای این طرح، روند فزاینده قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و واردات نیز کاهش یافت. منفعت اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت 8 سال، حدود 100میلیارد دلار برآورد شده است که 75 میلیارد دلار آن به طور مستقیم ناشی از مصرف بنزین و واردات بنزین است.»
با این وجود از حدود دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه، سهمیه‌بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت و پس از آن میزان مصرف بنزین در کشور رکورد زد. همین مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد: پیش‌بینی شده بود که در سال 96 میزان رشد بنزین 6/5 درصد باشد، اما در عمل 8 درصد بود و در مجموع بیش از 4/5 میلیارد لیتر بنزین وارد کشور شد.اما حالا بعد از چشم‌پوشی از آن همه منفعت کارت سوخت و موضع‌گیری علیه آن، دولت برای استفاده از کارت سوخت فراخوان داده است!