kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران:

شوری آب خوزستان ربطی به سد «گتوند» ندارد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد و کیفیت آب خروجی این سد امسال مطلوب بوده است.

به گزارش خبرنگار کیهان، محمد حاج‌رسولی‌ها، دیروز در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه شوری آب خرمشهر و آبادان ارتباطی به سد گتوند ندارد، گفت: در حال حاضر کیفیت خروجی از این سد بسیار ایده‌آل است و EC آب خروجی (واحد اندازه‌گیری هدایت الکتریکی آب که رابطۀ مستقیم با شوری آب دارد) از این سازه کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: کیفیت آب خروجی سد گتوند در حالی است که EC آب پایین دست کارون به‌دلیل رهاسازی پساب صنایع، تخلیه فاضلاب و... به مراتب بیش از آب رها شده از این سد است، بنابراین شوری آب خرمشهر و آبادان به هیچ عنوان ارتباطی به آب رهاشده از سد گتوند ندارد.
به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران پیش از این اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون حداکثر ۲۵ درصد بوده است که در سال جاری به‌دلیل افزایش کیفیت آب خروجی از سازه، میزان اثربخشی سد گتوند در شوری آب کارون به مراتب کمتر از گذشته شده است.
حاج رسولی‌ها همچنین درباره سهم سدسازی در ایجاد چالش‌های آبی در کشور توضیح داد: اینکه گفته شود تمام مشکلات این حوزه مربوط به حوزه سدسازی می‌شود، جفا به این حوزه محسوب می‌شود، اما می‌پذیرم که حدود ۵ و در بدترین حالت طبق نظر برخی کارشناسان ۱۰ درصد از جانمایی‌ها و مشکلات در حوزه آب مربوط به سدسازی است، اما ۹۰ تا ۹۵ درصد شرایط کنونی در بخش سدسازی که تاثیر مستقیم در تامین آب پایدار استان‌های کشور به‌طور مثال تهران دارد، مورد تایید کارشناسان امر است.
وی با اعلام اینکه ورودی آب به سدهای کشور امسال نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: ورودی آب به سدهای کشور امسال معادل ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، این در حالی است که این رقم برای سال گذشته ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود.
حاج رسولی‌ها درباره شرایط بحرانی سدهای کشور توضیح داد: در بین تمامی سدهای کشور سدهای استان تهران شرایط نسبتا مطلوبی دارند و افت ورودی و شرایط آن نسبت به سال گذشته تقریبا کمتر بوده است، بنابراین می‌توان گفت برای سدهای تهران دغدغه جدی نداریم اما در یکسری از نقاط کشور سدها شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کنند.
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران همچنین در پاسخ به مهر، درباره تعداد چاه‌های مسدودشده غیرمجاز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داریم انسداد ۱۰۳ هزار حلقه چاه عمیق و حدود همین میزان چاه‌های نیمه عمیق را برای یک برنامه پنج‌ساله مدنظر داریم، این در حالی است که سال گذشته برای انسداد ۱۵ هزار حلقه چاه برنامه‌ریزی داشتیم که از این میزان موفق به انسداد ۱۳ هزار حلقه چاه شده‌ایم.
وی افزود: امسال نیز برای انسداد ۱۵ هزار حلقه چاه دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما از آنجایی که میزان بارندگی‌ها به شدت در کشور کاهش یافته و بسیاری از کشاورزان با مشکلات معیشتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، از ابتدای سال جاری تاکنون در انسداد ضربتی چاه‌های غیرمجاز با احتیاط و رعایت بیشتری عمل کرده‌ایم، بنابراین سال ۹۷ تعداد انسداد چاه‌های غیرمجاز رقم قابل توجهی نبوده است.