kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
با برقی‌سازی مسیر گرمسار- اینچه‌برون

ظرفیت حمل بار راه‌آهن تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اینکه لازمه توسعه کشور، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است، گفت: با برقی‌سازی مسیر گرمسار- اینچه‌‌برون ظرفیت حمل بار راه‌آهن تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

سعید محمدزاده در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی‌سازی گرمسار- اینچه‌برون با تاکید بر اینکه برقی‌سازی این مسیر موجب تقویت کریدور شمال – جنوب می‌شود، افزود: این اتفاق ماحصل مذاکرات گسترده میان مقامات ایران و روسیه است.
آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که برقی کردن راه‌آهن یکی از مراحل توسعه و پیشرفت اقتصادی در حمل‌ونقل هر کشور محسوب می‌شود که موجب افزایش ظرفیت و سرعت حمل بار و مسافر شده و مصرف سوخت، و تولید آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد.
همچنین به گفته کارشناسان ریلی، برقی کردن راه‌آهن به‌عنوان مقدمه مناسبی برای احداث راه‌آهن سریع‌السیر به شمار می‌رود.
بر همین اساس سند چشم‌انداز 1404،  شرکت راه‌آهن موظف شده است تا 6 هزار کیلومتر خطوط ریلی را برقی‌سازی کند.
 این در حالی است که بر اساس آمار، کشور ما دارای 196 کیلومتر راه‌آهن برقی در حال بهره‌برداری است، این یعنی شرکت راه‌آهن باید تا 10 سال آینده حدود 5831 کیلومتر خطوط برقی به خطوط ریلی خود اضافه کند.
به همین منظور طرح  برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار – اینچه‌برون برای رسیدن به این هدف طراحی شد.
در حقیقت در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تهران در سال 94 و پیرو همکاری‌های دو کشور این قرارداد به امضا رسید.
این طرح که به طرح (EPCF)  به طول 495 کیلومتر، با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی مشهور است به‌عنوان یکی از طرح‌های بااهمیت در توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه تعریف شده و با تصویب هیئت وزیران در دستور کار راه‌آهن قرار گرفت. در همین زمینه شرکت راه‌آهن بین‌الملل روسیه (RZDI) از سوی دولت روسیه به ‌عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راه‌آهن ایران معرفی شد تا این اقدام با استفاده از تکنولوژی و تجربه طرف‌های خارجی  به بهترین وجه صورت پذیرد.
حالا شاهد آن هستیم که این طرح به تحقق پیوسته و به این ترتیب اتصال روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق شرق دریای خزر در ادامه این طرح به بنادر جنوبی ایران و خلیج‌فارس محقق می‌شود.
در همین راستا برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی  برقی‌سازی قطار راه‌آهن گرمسار – اینچه‌برون با حضور وزیر راه و شهرسازی،  مقامات راه‌آهن دو کشور، نمایندگان مجلس، معاون وزیر کشور و.... به نوعی فشردن کلید بهره‌برداری از این مسیر برای 52 ماه آینده بود.باید توجه داشت که مزایا و اهمیت حمل‌ونقل در کشور آنقدر زیاد است که علی‌رغم اعمال فشار و تحریم‌های کشورهای خارجی بر کشورمان و کمبود منابع، مجلس، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن شد تا منابع انجام این طرح را تامین کند.