kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

تروما چالشِ نوجوانان تایلندیِ نجات یافته از غار

در حالی که تیم‌های نجات پزشکی تلاش می‌کنند از مساعد بودن شرایط جسمانی نوجوانان تایلندی نجات یافته از غار مطمئن شوند، اما ممکن است آسیب‌های روحی و روانی (تروما) بزرگ‌ترین چالشی باشد که آنها باید بر آن غلبه کنند.

به گزارش ایسنا، یک تیم از غواصان امدادگر سرانجام موفق شدند تمامی ۱۲ نوجوان تایلندی و مربی آنها را که از ۲۳ ژوئن در غاری گرفتار شده بودند، نجات دهند و به عملیات مخاطره‎آمیز نجات با موفقیت پایان دهند.
یک روانشناس درباره شرایط روحی این نوجوانان می‌گوید: آنها برای روزها در یک وضعیت کاملا نامناسب و وحشتناک قرار گرفته بودند و بدون اینکه بدانند چه اتفاقی خواهد افتاد در تاریکی مطلق گرفتار شده بودند. این وضعیت شدیدا نامناسب می‌تواند منجر به واکنش‌های بسیار غیرعادی مغز شود. به نحوی که فرد شروع به توهم زدن کند و چیزهایی را ‌ببیند و بشنود که وجود ندارد. در این شرایط حسی به فرد دست می‎دهد که نمی‌تواند واقعا درک کند کیست!به گفته یک روان‎شناس شرایطی که در غار وجود داشته می‌تواند باعث اتفاقات لحظه‌ای مانند بی‎خوابی یا مشکلاتی در ارتباط با تاریکی یا فضای بسته ایجاد کند، اما با گذشت زمان و با شکل‌گیری شخصیت این نوجوانان می‌تواند در آینده نیز مشکلاتی به بار آورد. به نحوی که در آینده برخی عوامل استرس‌زا می‌تواند دوباره آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
محل ذخیره خاطرات آسیب‌های روحی- روانی و احساسات مختلف در مغز کنار یکدیگر قرار دارند. به همین دلیل عواملی همچون یک بوی خاص، منظره خاص یا یک صدای خاص می‌تواند در آینده باعث بازیابی این آسیب‌های روحی و اثرگذاری مجدد روی این نوجوانان شود.
با این حال بسیاری از کارشناسان با تاکید بر قابلیت بالای بهبودپذیری در سنین نوجوانی به بهبود وضعیت آنها نسبت به افراد بزرگسال خوشبین‌ هستند.
موضوع دیگری که باعث نگرانی برخی کارشناسان شده اختلال استرس پس از آسیب روانی یا استرس پس از سانحه (PTSD) است که پس از یک ترومای جدید ایجاد می‌شود. اما با توجه به نجات همه افراد گرفتار در غار و موفقیت‎آمیز بودن عملیات نجات امید است وضعیت روانی این نوجوانان در شرایط بهتری قرار بگیرد.
با این حال والدین این نوجوانان و متخصصان بهداشت روان باید مراقب علائم استرس پس از سانحه از جمله کابوس‌ها، یادآوری مجدد وقایع، مشکلات تمرکزی و رفتارهای غیرمنتظره یا تهاجمی باشند.
به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، این نوجوانان در حال حاضر به دلیل ترس از عفونت به ویژه نگرانی در مورد احتمال ابتلا به تب شالیزار (لپتوسپیروز)، بیماری که توسط آب آلوده منتشر می‌شود، قرنطینه شده‌اند، اما کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین نگرانی باید در مورد سلامت روان آنها باشد چرا که اثرات روان شناختی این واقعه بسیار شدیدتر است و حمایت عاطفی از این نوجوانان بسیار مهم و حیاتی است.