kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
با حضور اسحاق جهانگیری و وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت

آغاز بهره‌برداری ازطرح توسعه فولاد سبا در اصفهان

بهره‌برداری از طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از زیر مجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
اصفهان-خبرنگارکیهان:

در این مراسم همچنین چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه بطور همزمان به بهره‌برداری رسید.
طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با سرمایه‌گذاری حدود 220 میلیون یورو (146 میلیون یورو و 2 هزار و 536 میلیارد ریال ) اجرا شده و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تولید محصولات فولاد سبا از 750 هزار تُن به یک میلیون و 600 هزار تُن در سال افزایش می‌یابد.
تولیدات این مجتمع شامل کلاف نورد گرم، ورق‌های فولادی و ورق آجدار است و با اجرای طرح توسعه آن برای 150 نفر بصورت مستقیم‌اشتغالزایی می‌شود،پیمانکار اجرای این طرح یک کنسرسیوم داخلی و تامین‌کننده خارجی آن شرکت دانیلی ایتالیا است.
همچنین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح‌های نیروگاه 25 مگاواتی (CHP) فولاد سبا و احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه افتتاح شد.
نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا با هدف تامین برق نواحی تولیدی و استراتژیک این مجتمع صنعتی و سرمایه‌گذاری 150 میلیارد ریال و 13/7 میلیون یورو و‌اشتغالزایی برای 30 نفر راه‌اندازی شد.
طرح تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه نیز با ظرفیت سه هزار متر مکعب در ساعت با سرمایه 15 میلیون یورو (250 میلیارد ریال و 10 میلیون یورو) و‌اشتغالزایی برای 30 نفر با هدف کاهش وابستگی به آب و بهبود وضعیت زیست محیطی اجرا شده است.
این طرح، بزرگترین تصفیه خانه پساب صنعتی و واحد RO (جداسازی از طریق اسمز معکوس) کشور است که پساب صنعتی را به آب صنعتی جهت استفاده در خطوط تولید تبدیل می‌کند.
طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه نیز با هدف تامین گاز مورد نیاز طرح‌های توسعه ظرفیت فولاد خام تا 2/7میلیون تن و با سرمایه 200 میلیارد ریال اجرا شده است.
کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه نیز در شهرستان مبارکه و با ظرفیت تولید 800 تُن در روز با سرمایه 322 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی 13/4 میلیون یورو و‌اشتغالزایی 25 نفر احداث شده است.
وزیرصنعت، معدن و تجارت:
تولید فولاد ایران 22 درصد رشد داشت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود آنکه متوسط رشد تولید جهانی فولاد در سال 2017 میلادی شش درصد تخمین زده می‌شود، این رقم در ایران 22درصد بوده است.
به گزارش ایرنا، محمد شریعتمداری دیروز در آیین افتتاح و بهره‌برداری طرح توسعه فولاد سبا در اصفهان با بیان اینکه تلاش ما ایجاد تعادل و تنوع دربخش‌های مختلف فولاد ومحصولات آن است، افزود: تنوع در تولید، صنعت فولاد را مقاوم و اقتصاد کشور را بیمه می‌کند. وی حجم صادرات فولاد کشور را 9 میلیون تن در سال برآورد کرد و گفت: در بخش داخلی نیزسرانه مصرف فولاد کشور 230 کیلوگرم است که باید به 400 کیلوگرم برسد.
شریعتمداری تاکید کرد: همچنین با اجرای طرح‌های فولاد سازی در کشور پیش‌بینی می‌شود صادرات فولاد ایران در افق 1404 به 15 میلیون تُن در سال برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت رقم کنونی ظرفیت تولید فولاد در ایران را 34 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: با طرح‌های توسعه در نظر است این رقم به 55 میلیون تن در افق 1404 برسد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به تولید 55 میلیون تُن فولاد در افق 1404، به هشت میلیارد یورو سرمایه و نیز 5/6میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در بخش ریلی و چهار میلیارد یورو در بخش برق نیاز است.
وی با بیان اینکه 84 درصد آنچه در صنعت فولاد بکار گرفته می‌شود محصول متخصصان ایرانی است، گفت: صنعت فولاد کشور فناوری‌های روز جهان را در این بخش بومی‌سازی می‌کند.