kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۴۵۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
واکنش‌ها به تهدید ایران ادامه دارد

تنگه هرمز برای همه یا هیچ‌کس؛ پاسخ ایران به تهدید نفتی آمریکا

واکنش‌های جهانی به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان در سوئیس مبنی بر اینکه « امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود» که با اعلام حمایت قاطع مقامات ارشد نظامی کشورمان روبروشد، همچنان ادامه دارد.

سرویس سیاسی –

حجت‌الاسلام روحانی که هفته گذشته و در صدر هیئتی بلندپایه به دو کشور اروپایی سوئیس و اتریش سفر کرده بود در جمع ایرانیان مقیم سوئیس و در واکنش به اقدامات آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران و بازگشت مجدد تحریم گفته بود: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا‌که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.» این عبارات اولین یا جدی‌ترین تهدید روحانی در دوران ریاست‌جمهوری در قبال توطئه‌های غرب به‌ویژه آمریکا بود. جمله‌ای که کارشناسان وقتی آن را شنیده احتمال دادند که ماجرا دوباره همان مسئله تنگه هرمز باشد.همان که ایران به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک تاکنون در چنته داشته و گذاشته برای روز مبادا که اگر روزی محدودیت‌های غیر‌قانونی برایش گسترده شد، از آن به‌عنوان یک اهرم قدرت استفاده کند.
اکنون و در شرایطی که آمریکا تهدید کرده است که مشتریان نفتی ایران باید تا بازه زمانی ۱۳ آبان، حجم واردات نفت از تهران را به صفر برسانند، رئیس‌جمهور کشورمان در موضعی به حق و کاملا منطقی و اصولی آن را مطرح کرد.
این همان روحانی است که باید باشد
سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین فردی بود که از موضع قاطع رئیس‌جمهور کشورمان حمایت کرد و در نامه‌ای با قدردانی از سخنان روحانی درباره صدور نفت از منطقه نوشت: «فرمایشات حضرتعالی مایه مباهات و افتخار است.به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم. دست شما برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم».
استفاده از تنگه هرمز یا برای همه یا هیچ کس
از سوی دیگر فرمانده سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با تجلیل از مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور در برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران، نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم ابراز امیدواری و بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولین نظام در این زمینه تاکید کرد.
وی که در همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت استان تهران سخنرانی می‌کرد، در این باره افزود: یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ‌کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.
تنگه هرمز برگ برنده‌ای در دست تهران
پاسخ قاطع رئیس‌جمهور کشورمان به تهدیدات نفتی دونالد ترامپ با اعلام حمایت مقامات ارشد نظامی کشورمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی هم داشته است.
شبکه المیادین گزارش داد: ایران تنگه هرمز را برگ برنده‌ای در دست خود در هر نوع رویارویی با آمریکا می‌داند.
خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در تهران، درباره تهدید ایران به بستن تنگه هرمز گفت: همه درباره اهمیت راهبردی تنگه هرمز در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی توافق نظر دارند. حدود بیست درصد از صادرات نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند. تنگه هرمز، دروازه انتقال نفت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به جهان است. خطوط متعدد تجاری دریایی هم از تنگه هرمز عبور می‌کند. ناوگان‌های متعدد دریایی در این منطقه حضور دارند که مهم‌ترین آنها ناوگان دریایی آمریکاست و چند بار نزدیک بود با قایق‌های ایرانی درگیر شوند. ایران هر از چند گاهی، مانورهای دریایی نزدیک تنگه هرمز برگزار می‌کند.
فردای بسته شدن تنگه هرمز
روزنامه الرای کویت نوشت: تهدید ایران درخصوص جلوگیری از صادرات نفت کشورهای همسایه، سایه سنگینی بر کشورهای جنوبی خلیج (فارس) بطور عام و کویت به صورت خاص انداخته است.
این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشت: تنها راه صادرات نفت کویت که به حدود 2 میلیون بشکه در روز می‌رسد تنگه هرمز است و در صورت توقف یا ممانعت از حمل‌ونقل دریایی در این منطقه صادرات نفت کویت کاهش و حتی متوقف خواهد شد و این موضوع یک خطر حقیقی برای این کشور است.
منابع نفتی همچنین به روزنامه الرای گفتند که در صورت اجرایی شدن تهدید ایران، روزانه حدود 10 تا 15 میلیون بشکه از نفت کشورهای جنوبی خلیج‌فارس صادر نخواهد شد که این فاجعه بار خواهد بود.
به نوشته این روزنامه کویتی در صورت عملی شدن تهدید ایران در بستن تنگه هرمز قیمت نفت در بازارهای جهانی به 300 دلار در هر بشکه می‌رسد.
نبض قیمت جهانی نفت در دستان ایران
«سی ان ان» در گزارشی نوشت: مقامات ایران قبلا نیز تهدید کرده بودند که تنگه هرمز که اصلی‌ترین گذرگاه انتقال نفت خلیج‌فارس به دریای عربی است، را می‌بندند. اظهارات روحانی بعد از اظهارات ترامپ درباره اینکه بسیاری از کشورها قول داده‌اند که واردات نفتشان را از ایران به صفر خواهند رساند، مطرح شده است.
«گلف نیوز» هم در گزارشی نوشت: ایران تهدید کرد که تنگه هرمز را خواهد بست.این رسانه به اظهارات «قاسم سلیمانی» که از «حسن روحانی» بابت تهدید آمریکا به بستن تنگه هرمز در صورت کاهش صادرات نفت ایران تشکر کرده بود،‌اشاره کرد و نوشت: گرچه «حسن روحانی» در اظهارات خود به صراحت از بستن تنگه هرمز حرفی نزد، ولی مقامات ایرانی در گذشته بارها تنگه هرمز را که مسیر اصلی انتقال نفت است، برای مقابله با هر اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران تهدید به بستن کرده بودند.
«بیزینس تایمز» هم در گزارشی به افزایش قیمت نفت خام در اثر کاهش موجودی‌های نفتی آمریکا توامان به تهدید تلویحی «روحانی» به بستن تنگه هرمز‌اشاره کرده است.
یک تحلیل گر موسسه نفتی PVM در گفت‌وگو با این رسانه با‌اشاره به توافق جدید اوپک برای افزایش تولید نفت، گفت: «در شرایط عادی زمانی که از افزایش تولید جهانی و منطقه‌ای نفت حرف می‌زنیم به معنای برداشته شدن فشارها از قیمت نفت است. در شرایط کنونی وضعیت برای توزیع عادی نیست. در این موقعیت، اینکه درباره افزایش قیمت‌ها با وجود اعلام افزایش تولید حرف بزنیم، چیز عجیبی نیست.»
ایران به غیراز تنگه هرمز اهرم دیگری هم دارد
پایگاه تخصصی اویل پرایس نیز با‌اشاره به توانایی ایران در بستن تنگه هرمز نوشت: ایران برای اجرای سیاست یا همه یا هیچ در بحث صادرات نفت خلیج‌فارس یک راه دیگر هم دارد و آن استفاده از ظرفیت نیروی دریایی خود در تنگه باب‌المندب میان یمن و شاخ آفریقاست.
اویل پرایس در ادامه تصریح کرد: بستن تنگه هرمز ضربه سختی به اقتصادهای عربی وارد خواهد ساخت. هرچند مقامات آمریکایی گفته‌اند که این کشور و متحدان منطقه‌ای‌اش تداوم ترافیک تجاری و آزادی کشتی‌رانی در منطقه را تضمین خواهند کرد، اما رویارویی نظامی با ایران و بسته شدن تنگه هرمز ولو برای مدتی کوتاه تأثیرات مخربی بر بازار نفت خواهد گذاشت. روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می‌کند که معادل یک‌پنجم مصرف نفت دنیاست. اگر آمار صادرات ال‌ان‌جی قطر را به آن اضافه کنیم این رقم بسیار قابل‌توجه‌تر خواهد شد.
در این گزارش تصریح شده است: یکی دیگر از گزینه‌ها که کمتر در رسانه‌های بین‌المللی از آن سخن به‌میان رفته، استفاده از ظرفیت نیروی دریایی ایران در تنگه باب‌المندب میان یمن و شاخ آفریقاست. ایران از سال 2013 به این طرف، کشتی‌هایی را به دریای سرخ اعزام کرده است. هرچند ایران اعلام کرده که این نیروها با هدف مبارزه با دزدی دریایی اعزام شده‌اند، اما در حقیقت کشتی‌های نیروی دریایی ایران در حال گشتزنی در خلیج عدن و دریای سرخ هستند، بدین ترتیب ایران پتانسیل مختل کردن ترانزیت نفت در این منطقه آبی را نیز داراست. بخش عمده‌ای از نفت و گاز صادراتی منطقه خلیج‌فارس با عبور از تنگه باب‌المندب وارد کانال سوئز می‌شود. هرگونه ناامنی‌ای در این تنگه می‌تواند موجب اختلال در عرضه نفت به بازار جهانی و رشد قیمت نفت شود.
بنابر آنچه که این پایگاه تخصصی حوزه نفت نوشته است اگر یمن وتنگه باب المندب مهم‌ترین قطعه پازل سعودی آمریکایی صهیونیستی برای تکمیل تحریم کامل نفت ایران باشد، فهمیدن چرایی توحش بی‌حد ومرز عربستان در یمن با پشتیبانی غربی‌ها چندان سخت نخواهد بود.