kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
متن مصاحبه خبرگزاری صدا و سیما با حسین شریعتمداری

مدیر مسئول کیهان: پیروزی در جنگ اقتصادی مانند جنگ نظامی لوازم خاص خود را می‌طلبد

حسین شریعتمداری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در سخنان چهارشنبه گذشته رئیس‌جمهور دیده می‌شد آن است که ایشان باور کرده‌اند که ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و از این روی به دولت و مراکز پیرامونی آن دستورالعمل‌هایی برای مقابله داده‌اند.


وی گفت: سخنان رئیس‌جمهور با اعتراض شدید رسانه‌های بیگانه رو به رو شده و این خود از درستی این مسیر حکایت می‌کند و نشان می‌دهد که در صورت پیگیری این دستورالعمل‌ها می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.
شریعتمداری افزود: اما جنگ اقتصادی، لوازم و مقدمات خاص خود را دارد که بدون آن نمی‌توان به پیروزی در این جنگ امیدوار بود. به عنوان مثال، همان‌طور که در جنگ نظامی نباید منتظر بود که فقط نظامیان درگیر جنگ باشند، در جنگ اقتصادی هم باید تمامی امکانات و ظرفیت‌های نظام به کار گرفته شود و همه نیروها به اتفاق هم وارد کارزار شوند و اختلاف سلایق را کنار بگذارند چرا که اینجا پای منافع ملی و حیات ملت در میان است.
این روزنامه‌نگار گفت: باید در جنگ تمام‌عیار اقتصادی مانند هر جنگ دیگری، اطلاعات و اسرار جنگی محفوظ بماند  و همان‌طور که در یک جنگ نظامی نباید اطلاعات و اسرار نظامی در اختیار دشمن قرار بگیرد، در جنگ اقتصادی هم باید از درز اطلاعات اقتصادی به شدت جلوگیری شود.
شریعتمداری افزود: به همین علت معتقدم که باید از تصویب FATF و پیوست‌های پیرامونی آن که چهار لایحه است جلوگیری شود زیرا با تصویب آن تمامی تراکنش‌های اقتصادی ما در اختیار دشمن قرار
می‌گیرد.
وی درباره یکی دیگر از لوازم موفقیت در جنگ اقتصادی گفت: فرض کنید که در جنگ تحمیلی، فرزندان و یا خانواده‌های فرماندهان سپاه و ارتش در عراق ساکن و یا مشغول تحصیل بودند! خب طبیعی است که در این حالت روند جنگ با اخلال و آسیب روبه‌رو می‌شد. طرف مقابل ما در جنگ اقتصادی، آمریکا و انگلیس هستند و نباید فرزندان و خانواده مسئولان اقتصادی و یا سایر دست‌اندرکاران نظام در این کشورها ساکن باشند.
مدیرمسئول کیهان افزود: از لوازم دیگر جنگ اقتصادی رویکرد قوانین به شرایط ویژه جنگی است. مثلا در شرایط عادی با کسانی که برای مردم مشکلات اقتصادی آفریده‌اند برخورد قضایی عادی می‌شود ولی در شرایط جنگی اینگونه افراد را به دادگاه صحرایی می‌سپارند.
شریعتمداری دستورالعمل‌های اخیر رئیس‌جمهور را در رفع مشکلات و مسائل مردم بسیار خوب توصیف و بر به‌کارگیری همه آنها تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از لوازم ضروری برای تحقق دستور‌العمل‌های ایشان، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند برخورد قاطع و جدی با اخلالگران اقتصادی است.
به قول ملای رومی؛
 اول‌ ای جان دفع شر موش کن
بعد از آن در جمع گندم جوش کن
وی گفت: باید نقاط آسیب‌پذیر از سر راه برداشته شود تا کار به سامان واقعی برسد و افزود: به عنوان مثال یکی دیگر از مشکلات ما مشکل نقدینگی است که مشکلی سوپر نجومی شده و به مبلغ یک تریلیون و پانصد هزار میلیارد تومان رسیده است؛ چرا این نقدینگی راکد است؟ به قول آقای نعمت‌زاده، حتی یک ریال آن هم به تولید نرفته است.
شریعتمداری با ‌اشاره به اینکه باید برای رفع این مشکل راهکاری ‌اندیشید افزود: در خیلی از کشورهای اروپایی سود کمی به نقدینگی می‌دهند و آن سود کم هم برای یک مدت محدود است و پس از مدتی از کسی که نقدینگی‌اش را در بانک سپرده‌گذاری کرده است هزینه نگهداری می‌گیرند. بدیهی است که در این شرایط هیچ‌کس حاضر نمی‌شود وجوه نقد خود را در بانک‌ها سپرده بگذارد چرا که از سود کلان بیست و چند درصدی خبری نیست اما اکنون نقدینه‌داران به جای آنکه خود را درگیر مشکلات تولید و بیمه و قوانین کار کنند، پولشان را در فلان بانک سپرده می‌گذارند و سود کلان بی‌دردسر می‌گیرند.
مدیرمسئول مؤسسه کیهان گفت: این نقدینگی با کاهش شدید سود سپرده باید به سمت تولید و کسب و کار برود. البته نه اینکه یله و رها شود و به سوی خرید سکه و دلار و ایجاد نا امنی در مسکن برود و مشکل دیگری ایجاد کند.
شریعتمداری افزود: از فحوای سخنان رئیس‌جمهور
بر می‌آید که به جنگ اقتصادی باور دارند و یکی از نکات اصلی این است که جنگ اقتصادی مانند هر جنگی به اتاق جنگ نیاز دارد.
وی گفت: اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا اتاق جنگ آمریکا علیه ماست و ما هم باید اتاق جنگ داشته باشیم و اینگونه نباشد که هر کسی برای خودش کار کند، جنگ تمام‌عیار است و همه باید به میدان بیایند.
مدیرمسئول کیهان به کتاب ریچارد نفیو با عنوان «هنر تحریم‌ها» ‌اشاره کرد و ضمن دعوت از همه مسئولان به خواندن این کتاب، افزود: ریچارد نفیو 10 سال مسئول تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بود و در این کتابش ابعاد مختلفی را درباره تحریم‌های ایران پیش‌بینی کرده است مثلا می‌گوید که چرا ما ورود کالاهای لوکس را ممنوع و تحریم نکردیم و پاسخ می‌دهد که با این کار ته‌مانده ارزی که درون کشور است خارج می‌شود.
وی گفت: چرا باید یک سودجوی حرامخوار بتواند با کارت بازرگانی یک خانم روستایی فقیر، 600 دستگاه بنز و پورشه وارد کند؟!
شریعتمداری گفت: مواضع اخیر رئیس‌جمهور اتفاق مبارکی است و البته باید این داستان، از پایان خوانده شود چرا که نتیجه نهایی یعنی همان بخش‌های پایانی آن می‌تواند تفسیر بخش‌های نخستین باشد.
مدیرمسئول کیهان افزود: امیدواریم این همدلی که اکنون در کشور ایجاد شده است ادامه پیدا کند و همه بدانند ماجرای کنونی ماجرایی فراگیر است و هیچ‌کس نباید همه را برای خود تلقی کند و اختلافات و سلایق سیاسی خود را دخالت دهد.