kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور:

تنظیم بازار در شرایط کنونی وظیفه‌ای بزرگ بر دوش مسئولان است

رئیس‌جمهور تنظیم بازار را در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور با بیان اینکه امروز سه راه پیش پای ملت ایران قرار دارد، گفت: راهکار اول این است که در برابر آمریکا تسلیم شویم و به ترامپ بگوییم که بیا بنشینیم تا ببینیم از نظر شما چه چیزهایی باید از این توافق کم شده و چه چیزهایی به آن اضافه شود. این راه مورد تأیید و قبول هیچ انسان عاقل، وطن‌دوست و وطن‌پرستی نیست و هیچ یک از مردم ایران تسلیم در برابر فشار، ظلم، توهین و سخن نابجا را نمی‌پذیرند.
وی با بیان اینکه اگر در برابر توهین و خلاف‌گویی دشمن سر فرود آوریم، این به معنای مهر پایانی بر عزت تاریخی ملت ایران است، در میان تشویق حضار افزود: فکر نمی‌کنم حتی یک نفر از 81 میلیون نفر ملت ایران نظرش این باشد که باید در برابر بدخواهان متجاوز، توهین‌کننده و دروغگو، تسلیم شویم.
آمریکا را در مبارزه اراده‌ها به زانو درآوریم
رئیس‌جمهور بیان داشت: راهکار دوم این است که در برابر آمریکا بایستیم، اما اختلافات درونی ما نیز به قوت خود باقی باشد و یکی علیه برجام سخن گوید و یکی صرفاً در دفاع از برجام و هیچ‌کدام به وضعیت موجود توجه نداشته باشند. می‌شود هر روز مطالبات مردم را بالاتر برد و دعواها را با قوت بیشتر از گذشته ادامه داد. نتیجه این رویه این خواهد بود که ما در برابر آمریکا ایستادگی می‌کنیم، اما بالاترین هزینه را به مردم کشور و به‌ویژه فقرا و افراد کم‌درآمد تحمیل خواهیم کرد. روحانی خاطرنشان کرد: راهکار سوم این است که به هیچ وجه در برابر آمریکا تسلیم نشده و عزت ملی تاریخی خود را حفظ کنیم و آمریکا را در مبارزه اراده‌ها به زانو درآوریم. ملت ایران با اتخاذ این راهکار مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد ماند و زورگویان خواهند فهمید که راه غلط و‌اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. وی تصریح کرد: راهکار سوم راهکار مقاومت و ایستادگی با کمترین هزینه است به این شکل که واقعیت را مدنظر قرار دهیم، توقعات را مدیریت کنیم و همه با هم همکاری کنیم.
سفرهای خارجی دولتی محدود
و کنترل شود
روحانی با بیان اینکه نمی‌شود در موضوعات مختلف از جمله سفرهای خارجی و برنامه‌های دیگر همانگونه عمل کنیم که در سال‌های 95 و 96 عمل کرده‌ایم، افزود: مثلاً اگر برای موضوعی 5 نفر به سفرهای خارجی می‌رفتند حالا باید 2 نفر همان کار را در سفر انجام دهند و اگر برای انجام کاری در سال 96 یک هفته صرف می‌شد در حال حاضر باید 2 روزه آن کار انجام شود و اگر قبلاً با بلیط‌های درجه یک و تجاری به سفر می‌رفتیم حالا باید با بلیط‌های اقتصادی سفر کنیم که مردم ببینند که صرفه‌جویی را از خودمان شروع کرده‌ایم. وی گفت: باید در این مقطع حساس حداقل در 4 بخش ‌اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید، برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین و ارایه کنیم، اگر این 4 بخش اصلاح و درست شود، موفق خواهیم شد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید از هزینه‌های مربوط به تأمین اجتماعی برای 6 ماه و یک‌سال گذشت کنیم و ‌اشتغال روستایی را با سبک جدید و در نظر گرفتن شرایط ساماندهی کنیم.
روحانی تأکید کرد: دولت تعهد می‌کند که در راستای ایجاد تحرک در تولید، برای واردات مواد اولیه کارخانه‌هایی که باید از خارج از کشور وارد شود، ارز رسمی در اختیار واردکنندگان قرار دهد. وی با بیان اینکه همه باید به تولید داخلی کمک کنیم و امروز یک فرصت خوب برای تولید داخلی فراهم شده است، ادامه داد: هنگامی که دولت واردات ده‌ها قلم کالای مصرفی را ممنوع می‌کند، فرصتی برای تولید داخلی است و باید تلاش برای تولید، بیشتر شود.
قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود
روحانی تنظیم بازار را در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد را به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود. وی تصریح کرد: دولت و ادارات آن در فصل تابستان باید در صرفه‌جویی نسبت به مردم پیشگام باشند و در این راستا وزرا باید مصرف آب و برق در دستگاه‌ها را در 3 ماهه تابستان بررسی کرده و اگر در دستگاهی نسبت به سه ماهه پارسال مصرف بیشتری اتفاق افتاد، باید با مسئول مربوطه برخورد شود.
رئیس‌جمهور گفت: اگر مسئولان و تولیدکنندگان و همه آنهایی که مسئولیت بر دوش دارند، احساس کنند که باید در برابر یک قلدر بایستیم و پیروز شویم، تردید نداشته باشید که ما از این مقطع تاریخی عبور کرده و با افتخار خواهیم گذشت. روحانی بیان داشت: اگر ما بخواهیم با سبک کاری سال 96 کشور را اداره کنیم باید بدانیم که ناموفقیم ما باید شرایط جدید را مدنظر قرار دهیم. وی گفت: باید وزیر کار هر ماه در دولت بگوید من برای ‌اشتغال چه کار کرده‌ام، باید وزیر مسکن بگوید برای‌اشتغال چه کار کرده است؛ ما می‌توانیم در بخش صنعت ساختمان یک حرکت بزرگ ایجاد کنیم، ‌اشتغال و امید ایجاد کنیم. هیچ دستگاه و شرکت دولتی امروز حق ندارد اگر زمینی که نیاز فوری امروزش نیست در اختیار وزارت مسکن قرار ندهد، این الزام است و من این را دنبال می‌کنم. رئیس‌جمهور گفت: شرکت دولتی با سرمایه دولتی دارد تولید می‌کند، در این 51 روز وزیر مربوطه برود بررسی کند و ببیند قیمت را بالا برده یا خیر؛ اگر نبرده ما دست آن تولیدکننده را می‌بوسیم و اگر بالا برده ما باید پاسخگو باشیم. روحانی بیان داشت: روز اهتزار پرچم ایران است؛ حاضرم در برابر تمام مخالفین و منتقدین خم شوم و دست آنها را برای اتحاد و همکاری ببوسم.